Dem der har fulgt med på vores Instagram, og måske så vores lille video på facebook i går, de ved det allerede. Vi har været så heldige at få tilsendt en rigtig fed (og dyr) gravel / grus cykel, fra firmaet 3T der ellers ikke er kendt for at lave cykler, men nærmere løsdele til cykler. Det er der lavet om på nu, og sikke en debut! Hele historien kommer i det endelige review, men først – first ride impressions af 3Ts exploro!

Af: Uggi Kaldan

Ramme – $4200 – krank $1200 = 36.894,14 DKK

Ja altså, prisen ændrer naturligvis ikke på hvordan en cykel føles at køre på (- selvom nogle nok vil være uenige i den påstand) – men rationelt og logisk set, burde det ikke have nogen betydning. Nu nævner jeg det lige alligevel, for 36.894,14 DKK er alligevel en pæn sum penge, og det er i øvrigt i US dollars, jeg har ikke fået 100% klarlagt hvad cyklen koster i dk (med evt. afgifter som told og moms!?) Uanset hvad – den er virkelig seriøst lækker at se på (synes jeg!) – herunder er lige billedet én gang til! Sadlen skal justeres lidt (den peger lidt nedad), det system er lidt tricky, måske er det rigtig smart, jeg har bare ikke lige helt regnet ud om det er tilfældet endnu. For de nysgerrige sjæle er det en 11 – 36 kassette på baghjulet, cyklen er leveret med 27,5″ hjul, og dæk er de såkaldte road plus, Horizon 47(mm?) fra WTB, du kan dog godt smide 700C fælge på både med CX og landevejsdæk, så her er rammen meget alsidig! – meget mere om det i den endelige artikel.

20161025_165747

Unlucky 13 – den går ikke!

Jeg er ikke overtroisk, men så alligevel måske lidt… testcyklen jeg har modtaget fra 3T er åbenbart den 13. testramme, og den er behørigt nummereret på overrøret, så ingen kan være i tvivl, heller ikke rytteren (i det her tilfælde mig) der hele tiden skal sidde og se ned på tallet 13. Allerede inden jeg havde kørt en meter, vidste jeg at jeg måtte lave det om, så første stop på cyklen blev hos min sticker pusher, han cykler selv, og kunne selvfølgelig godt kunne se problemet. Dennis aka. #STICKERGOD smed hvad han havde i hænderne (det var hans taske, han var på vej hjem) – for at hjælpe og plottede fluks et nyt 13 tal, som vi kunne montere på behørig “på hovedet” vis. Tak Dennis!

20161025_160335

20161025_210545

First ride!

Nå, cyklen blev klar, og hvordan var den så? Det første jeg lige skulle regne ud var dæktryk. Jeg endte med 3,5 bar, men det er nok noget jeg skal eksperimentere med. Nu forsøgte jeg et kompromis mellem greb på stierne og rul på landevejen, og rulle det kan den!! Træder du bare lidt i pedalerne runder du hurtigt 40 km/t på flad vej, den er virkelig lynhurtig og responsiv, og hjulene er ellers ikke SUPER lette, eller super aero (modsat det helt store salgsargument ved rammen her, der netop er aero) – men de monterede 3T Discus Plus C25 Pro vejer dog kun 1600 gram, så det er ikke fordi de er tunge eller specielt billige (ca.5000 DKK) – ikke noget billigt fabriksmonteret hjulsæt her, det mærkes! I skoven og særligt på grus spillede dæk og tryk fint, men der var ikke meget greb så snart underlaget blev lidt glat, eller der bare lå et enkelt blad på vejen. Jeg tror ikke lavere tryk havde ændret ret meget på den oplevelse, Horizon dækkene fra WTB er jo slicks, så de er nok ikke de bedste testdæk til dansk efterår, hvor man skal ud og “explore”.

Derfor har jeg har bestilt et nyt sæt fra WTB i dag, et sæt WTB NANO 2.1, der både skulle rulle godt, men også have lidt greb. Når de lander bliver cyklen testet på lidt mere udfordrende underlag end jeg nåede i dag. Jeg nåede dog et par regulære grusstier ud over asfalttons, og her kan jeg kun sige: det her er den bedste cykel i CX / grus segmentet, jeg har prøvet til dato. Rammen og særligt kranken er som beton (THMs Clavicula er måske også det stiveste kranksæt jeg nogensinde har prøvet?) det føles som om alt ens power bliver sendt direkte i hjulene, samtidig sidder man utroligt komfortabelt, jeg er imponeret.

Fordi dækkede er større en normale CX dæk, så giver de sig selvfølgelig lidt mere når man står op i sadlen og træder til, med lidt teknik kan man ganske givet minske energitabet, men der vil selvfølgelig være en forskel her, vil man have mere stivhed og fart, kan man montere et sæt 700C hjul, men det vil selvfølgelig betyde lidt for håndteringen på stier og i skoven. Selve rammen er helt ekstremt “manøvre dygtig” – og det kommer fra en gut der ellers ikke har ret gode “bike handling skills” – men her følte jeg mig virkelig tryg. Jeg har tænkt mig at låne cyklen til et par ryttere med større erfaring på det område end jeg selv har, så jeg kan få lidt flere input fra kvalificerede folk på hvordan cyklen føles.

Lige nu er der ikke mere at sige – det er en VIRKELIG FED cykel, som jeg glæder mig til at teste intensivt! Jeg kommer ikke til at køre på andet indtil den skal retur til 3T, om lang tid forhåbentlig! Jeg nåede 40 km på den i dag – du kan se turen her: STRAVA. Hvis du er tech interesseret så kan du se hvordan hele testcyklen er sat op nederst i artiklen her. Har du spørgsmål, så smid en kommentar, jeg skal forsøge at svare efter bedste evne. Vi ses i skoven eller på grusvejene i og omkring Aarhus! Billedet herunder er fra Jelshøj, på et sted jeg aldrig har været før, bag mig var der grus, sikke en udsigt! #Goexplore

ikke-navngivet-1

Testcyklen specs:

  • vægt: 8.6kg (med Shimano XT pedaler: 340 gram)
  • Ramme: 3T Exploro LTD (M) full carbon, BB386EVO bottom bracket
  • Gaffel: 3T Luteus II LTD, 15mm thru-axle
  • Saddelpind: 3T Charlie Sqaero
  • Styr: 3T Ergonova Team Stealth
  • Frempind: 3T Arx Team II
  • Skiftegreb: SRAM Force HRD
  • Bagskifter: SRAM Force 1
  • Bremser: SRAM Force HRD, 160mm rotors
  • Krank: THM Clavicula SE, Wolftooth Components 38t chainring
  • Kassette: SRAM 11-36t
  • Kæde: SRAM PC-1170
  • Hjul: 3T Discus Plus C25 Pro, 142×12 rear
  • Dæk: WTB Horizon 47mm 650b
  • Saddel: Fabric Scoop Elite