En klassiker er genopstået – og røget i graven igen, indtil videre.

Der har allerede været skrevet meget om sidste års største danske arrangement for cykelmotionister, Aarhus – København, og der er helt sikkert blevet sladret endnu mere på træningsturene ude i klubberne. Helt kort, så var der mange ting der kunne have været MEGET bedre, det vender vi lige tilbage til.

Først lidt historie.

Aarhus-København var i 17 år en klassiker blandt danske motionscyklister. Første løb blev kørt tilbage i 1989 og sidste gang var i 2005, indtil det altså genopstod i 2012 med Jens Veggerby bag roret. Tidligere var løbet arrangeret af Mogens Gamst og Torben Hjorth. Mogens og Torben starter helt fra scratch i 1989 med at ligge og køre Jylland,  Fyn og Sjælland tyndt, både bil og på cykel, for at finde den absolut bedste rute. Motionscykelløb er sjovest på de små veje, hvor der ikke er så mange biler og der er noget natur at kigge på. Mens de triller rundt og kigger rute, har de lommerne fulde af flyers som de deler ud til de motionister de møder – “Vi laver et cykelløb fra Aarhus til København – kom og vær med!”. De fik skrabet 495 deltagere sammen, hvilket må siges at være ret godt klaret første gang du arrangerer et motionsløb. På sit højdepunkt havde løbet 4800 tilmeldinger, men man mente kun organisationen kunne kapere 4.000, så de sidste 800 tilmeldte fik pengene retur og besked om at prøve igen næste år, kompromisløst!

Begyndelsen på enden.

I 1998 blev Storebæltsforbindelsen klar til biltrafik – og det skulle paradoksalt nok vise sig at blive begyndelsen til enden for Danmarks længste motionscykelløb. Der var naturligt en forventning blandt cyklisterne om at få lov til at køre over broen, men trods utallige møder med Sund og Bælt, lykkedes det aldrig Mogens og Torben, at få den nødvendige tilladelse til at lade deres løb køre over broen. Deltagerantallet faldt støt op gennem “nullerne”, måske pga. broen, måske var der andre årsager? Med omkring 1400 deltagere i 2004  blev besluttet at 2005 skulle være sidste løb. Det gav en lille opblomstring i antallet af tilmeldte til afslutningen. 1600 mennesker cyklede det sidste løb i 2005, en æra i dansk motionscykling var slut, indtil 2012, hvor løbet altså genopstod. 2005 var i øvrigt en rigtig våd omgang, som du kan læse en  fin beskrivelse af HER.

Et scoop – og succes ud over alt forventing!

Ud over den meget våde omgang i 2005 havde Aarhus-København løbet altså et rigtigt godt navn i danske motionskredse, så da Veggerby lykkedes hvor Mogens og Torben havde “fejlet” – nemlig med at skaffe tilladelse til at cykle over broen, stod han med noget af en pengemaskine på hånden, i en sådan grad, at det også kom bag på ham selv, i sin spæde opstart var succeskriteriet 2500 deltagere, det tal blev næsten 3 doblet, da ca. 6500 cyklister meldte sig til løbet, plus et ukendt antal private følgebiler.

Det var da godt, hvorfor gik det så galt?

Tja – her vil der være næsten ligeså mange meninger som der var tilmeldte ryttere, men jeg prøver at give et bud, uden at komme til at virke alt for negativ, så lad mig i stedet starte med det positive. Tilmelding på nettet kørte perfekt, prisen var rimelig, 1000 kroner hvis man meldte sig til i rimelig tid, og meldte man sig til rigtig tidligt fik man både energibarer, t-shirt, multitool, morgenmad osv. – alt i alt var det fornuftigt skruet sammen. Det var i øvrigt Veggerby selv der stod og delte startpakker ud dagen inden løbet, det var jo meget hyggeligt.

Starten i Aarhus var også rimeligt velorganiseret, det kræver noget logistik at få sendt så mange mennesker afsted, og det forløb faktisk smertefrit (min oplevelse) – ligsom turen ud af Aarhus var fin. Vejret var noget nær perfekt, og de hurtigste må da også have ærgret sig lidt over at nå ned til Storebælt inden åbning af broen, en senere start havde for en del resulteret i et noget hurtigere resultat til slut, da der opstod lidt kø for cyklerne omkring åbningen. Jeg tog det stille og roligt og kunne blæse ud på broen (bogstavelig talt) da jeg nåede dertil. Det var det positive.

Kaos på Munkebjerg!

Første tegn på at alting ikke var helt perfekt fik man ved første mellemtidstagning omkring Odder – her var tidstagningsmåtterne placeret lige efter et skarpt højresving, mange ryttere endte med at ikke at kunne komme igennem slusen, og i øvrigt gav det bare generelt kaos at mange forsøge at komme ind gennem tidsslusen, selvom der helt tydeligvis ikke var plads! Det var dog småting i forhold til de problemer der ventede på toppen af Munkebjerg, for det første var der totalt trafikprop, for det andet var vandforsyningen 4 vandtanke (der lynhurtigt var tomme) – og én vandslange. Det tog 1 time at få fyldt mine 2 dunke… 1 time!! Veggerby har udtalt at der skulle være lukket for trafik på Munkebjerg men at det var der ikke, så derfor opstod der kaos, jeg mener at de mindst 300 følgebiler var en stor medvirkende årsag til trafikproppen, helt overordnet set var følgebilerne en katastrofe for løbet, men de har sikkert givet en fin indtægt.

Katastrofal rute i Jylland (og på Sjælland).

Aarhus København Rute

 

Som jeg nævner i starten, så er det sjovest at køre motionscykelløb på de små veje, men i Jylland bar ruten flere steder præg af at være lavet på Google og ikke på vejen, ruten gik direkte ind gennem flere store jyske byer, og hvis vi som motionsryttere ikke synes vi har nok bilister der er sure på os ude på landevejen til den daglige træning, så fik Veggerby da lige sat adskillige tusind sure bilister ind på kontoen på denne dag.

Det var en katastrofe, særligt i Horsens, Middelfart og (har jeg hørt) Odense, for dem der startede der. Sender man et felt, på flere tusinde ryttere, ind igennem en by, så kan man forvente én ting. Det er at der ALTID vil være nogen der er ret ligeglade, med om der er rødt eller grønt lys, og det tal stiger jo flere lyskryds man møder i træk. Man kan diskutere om det er rimeligt at motionscyklister ikke overholder reglerne, men faktum er at det gør alle ikke. Sender man derfor sit cykelløb ind igennem en by, så sørger man for at der er MANGE frivillige til at afhjælpe trafikken og mildne de sureste bilister, i Horsens så jeg én frivillig… i Middelfart ingen. Det var ikke bare organisationen på dagen der fejlede her, det var simpelthen bare rigtigt dårligt gennemtænkt.

Der har været skrevet stolpe op og stolpe ned om den lange bilkø på Storebælt, det lader til at det er noget der har været ude af Veggerbys hænder, det eneste positive jeg kan sige om det er, at følgebilerne også sad i kø, så slap vi for dem, tak!

Til sidst endte man så i Køge og skulle cykle på en lille cykelsti ind til København med ca.25 lyskryds og ca. ligeså mange rundkørsler, nu var folk heldigvis så trætte at de stoppede (for det meste) for rødt lys, så vi slap da for alt for mange sure bilister, til gengæld fik rigtigt mange en dårlig afslutning på løbet da de styrtede på den smalle cykelsti… igen, hvis man nu havde været ud og prøve ruten af, så var det nok gået op for én at det her ikke var super genialt – og smukt var det i hvert fald på ingen måde!

Vi blev blæst i mål, og det var heldigt!

Opløbet var til gengæld meget fedt, helt lukket af og stor bred vej, så masser af muligheder for de mange små felter der kom ind, til at lave paradekørsel, eller give sig fuldt ud i spurt… de fleste der kom i mål sammen med mig spurtede nu ikke så meget… men humøret var højt og målområdet var hyggeligt, der var dog lidt meget VIP og ikke så meget hygge for os almindelige motionister, fik dog lokaliseret en fin bar med lidt pasta og en fadøl, og havde faktisk alt i alt et fint løb.

Aarhus-København 2012 var begunstiget med noget nær perfekt vejr, medvind fra Middelfart til Køge, og ikke bare sådan en stille og rolig medvind. På Feltet.dk diskuteres det stadig om spurttiderne over storebælt er valide – jeg kørte selv over broen (uden at ligge i felt) med over 40 kilometer i timen i snitfart, selv på stigningen var jeg i 53 / 12… ikke mit typiske “klatregear”, så der var altså virkelig smæk på rygvinden.

Vinden reddede Veggerby fra en veritabel katastrofe, flere depoter uden vand og mad og en noget kedelig rute, blev opvejet af at man nærmest blev blæst i mål. På Sjælland tog jeg en føring på 70 kilometer med +30 uden at pulsen røg over 160, man følte sig virkelig som rigtig cykelrytter, og jeg så da også flere ryttere, der bare lå og trillede alene og alligevel skød en fin fart. Man behøvede faktisk ikke kunne køre på cykel for at gennemføre Aarhus – København i 2012. Det var Veggerbys held! Når han arrangerer det igen, håber jeg han har fået styr på børnesygdommene, og tør sige nej til pengene (færre deltagere, ingen private følgebiler!!), for i stedet at arrangere et forsvarligt cykelløb, der giver os motionister et godt ry ude i landet, ikke det modsatte.

Konklusion.

Jeg ved at Veggerby har læst de fleste af kritikpunkterne ovenfor andre steder og er opmærksom på dem, han har også taget konsekvensen og ikke arrangeret et løb i 2013 – det er en god beslutning. Jeg har læst at han overvejer om private følgebiler skal være en del af løbet, jeg håber han når frem til at de ikke skal. Alternativt kunne man have et langt mindre antal biler til at agere “neutrale service vogne” – jeg er sikker på der sidder mange derude, der faktisk synes det er sjovt at køre følgebil, som gerne ville være en del af sådan en mere almennyttig ordning!

Ruten skal laves om – det ved jeg også Veggerby har udtrykt, så det kan jo ikke være bedre – depoterne skal have flere frivillige, og helt overordnet organiseres bedre.

– og så skal der nok være færre deltagere næste gang – så depoterne kan følge med, og den frivillige organisation bag løbet, kan komme på plads, det tager nogle år at få engagerede loyale frivillige der arbejder røven ud af bukserne gratis, de skal nurses. Derfor er det også vigtigt at Veggerby får annonceret at han laver et løb igen, gerne i 2014, så de frivillige for 2012 stadig føler at de er en del af noget stort, sjovt og fedt! Uanset alle fejlene, så var det fantastisk at få lov som motionsrytter at tage turen fra Aarhus til København i et hug, uden at skulle stoppe og skulle ind i en bus eller ombord på en færge.

Ja, jeg er kritisk over løbets afvikling i 2012, men Danmark skal have et løb fra Aarhus til København, og allerhelst over Storebæltsbroen. Det var mega sejt at Veggerby fik tilladelse både til at køre over broen og til at køre ind i København… det er et KÆMPE arbejde at stable sådan et løb på benene, så jeg håber Veggerby tager arbejdshandskerne på og med alle de erfaringer han har nu, laver et fantastisk løb i 2014.

Jeg er på pletten hvis han gør, det er helt sikkert. Min tid var i øvrigt 12 timer, nåede desværre ikke under som var planen, jeg giver depotet ved Munkebjerg skylden, men måske er det bare en dårlig undskyldning :)

Se mine data fra ruten her : Strava

Løbet får to C´er – et dårligt motionsløb, men der er lovet forbedringer!

Alt om cykling giver løbet 2 C´er - et dårligt motionscykelløb