Garmin sender – ofte – nye modeller på markedet, og et af de nye skud på stammen er deres 520 model. Det er en lidt pænere bror til 500, og 510 – men dog stadig sin helt egen. Overordnet set gør den alt det man forventer – og mere til, med den pålidelighed man kender fra andre Garmin produkter.

Af: Keen Frisk

Unboxing

Unboxing – eller ‘afkasning’, hvis det skal oversættes lidt løst… Enheden leveres i en pæn kasse – den jeg fik, var dog lidt ødelagt, da den allestedsnærværende redaktør for denne udmærkede blog først havde haft fat i kassen før undertegnede – enheden fejlede dog ikke noget…

Den første opsætning er rigtig nem, og inden de første 10 minutter er gået, er man i princippet klar til at køre – hvis man altså kender de tal, man skal have indsat på enheden. Opkoblingen til Garmin Connect virker nemt og smertefrit, og her kan man også opsætte enheden med sine puls- og watt data, hvis man driver det så vidt.

Med denne enhed fulgte Garmins nye fart- og kadence-måler-sæt. Lad det være sagt med det samme: det er MEGET federe end det gamle…! Det er nemmere at montere, kalibreringen går nemmere, og det er LANGT mindre klodset at se på. Kadence-enheden sættes på venstre pedalarm med en medfølgende elastik, og kalibrerer sig selv efter to omdrejninger. Fart-enheden sættes fast rundt om forhjulsnavet, og mit var kalibreret til hjulstørrelsen efter cirka 200 meters kørsel. Det spiller altså bare, og man slipper for magnet, strips osv. som man har bøvlet en del med før i tiden.

Speed Garmin

kadence Garmin

Enheden kan parres med ens smartphone, så man kan se, hvad der sker når telefonen vibrerer eller ringer. Så kan man samtidig også vurdere, om vedkommende er værd at stoppe for… Det er en lækker feature, omend den måske ikke er så pokkers nødvendig – men for en som mig, der elsker den slags, er det som sendt fra himlen

I brug

Skærmen er meget tydelig, og tal/skrift står med en klarhed der er langt bedre end min ‘gamle’ 500 enhed. Pixels er tydeligt formindsket, så tallene står skarpt og lækkert på den markant større skærm end jeg er vant til.

GarminCover

De fleste af knapperne er let tilgængelige ude på siderne af enheden, men start/stop knappen og ‘lap’ knappen sidder under skærmen. Det besværliggør altså tilgangen til dem, hvis man bruger et af de gamle out-front mounts. Der følger et andet med, men det hæver enheden til at sidde over styrets højde, og dermed næsten i samme højde som hvis man havde placeret enheden på frempinden. Så går ideen – i min optik – måske lidt af et mount foran styret. Man skal altså kunne montere enheden, så den ligger parallelt med styret, og sådan er det!

Det er simpelthen også det eneste jeg kan sætte en finger på. Alle målinger er hurtigt på skærmen, og jeg har ikke misset signalet én eneste gang i den lille måneds tid jeg har testet enheden.

Her kan redaktøren lige bryde ind – og tilføje at skærmen også står meget skarpere end på 510eren! – og så er jeg helt enig med Keen, bruger man et front mount der placerer enheden i højde med styret, så er start / stop og lap svære at komme til, det virker ikke super gennemtænkt. Jeg troede i øvrigt aldrig jeg skulle sige det, for jeg har mange gange bandet 510erens touch funktion langt væk… men man savner den faktisk på 520eren, det føles som en mærkeligt skridt tilbage at man nu skal ind i diverse menuer for f.eks. at ændre måler opsætning på skærmen.

Live Segments

Her er en feature, der kommer til at dele vandene derude ret så voldsomt. Med #STRAVA Live Segments kan du konkurrere mod dig selv, dine venner og og alle de andre på STRAVA. Det virker således, at når man nærmer sig et segment, får man en ‘advarsel’ på skærmen, og så får man besked når den starter og stopper. Det er et frækt lille redskab, der kan bruges til at presse sig selv lidt ekstra, og man kan umiddelbart efter indsatsen se, hvordan man placerede sig (med forbehold, det præcise resultat på listen kommer når man kommer hjem). så vidt jeg er orienteret kræver det en STRAVA Premium konto, at benytte denne funktion.

Men hvis man ikke bruger STRAVA er det selvfølgelig ret ligegyldigt…

Garmin lover, at også 810 og 1000 enheder kan blive opdateret til denne feature snarest.

Afslutningsvis

Det er bare en vildt lækker computer, meget mere er der faktisk ikke at sige om den. Er 2300 for en cykelcomputer mange penge? Ja, det er det faktisk – men det her er så meget mere end blot en cykelcomputer. Den vil være rent overkill, hvis man bare søger de basale funktioner, her kunne man måske overveje den helt simple Garmin 25er, som vi tester lidt senere på måneden. I det store kapløb om, hvem der har det fedeste grej i graven – så tager den her altså point, og den tager mange!

Jeg skal have en…