I de mørke vintermåneder kan det til tider være svært, at få hevet cyklen ud på landevejen, især de dage hvor frostgraderne tager rigtig fat, eller regnen pisker ned! I mange år var det kun de mest dedikerede der gad at sidde i timevis på hjemmetræneren gennem vinteren… men så kom Zwift. Vi har testet det og er begejstrede. Zwift har dog også nogle frustrations elementer, bl.a. er det utroligt let at snyde… så det har vi også prøvet. 

Af: Uggi Kaldan & Jeppe Tolbøll | Foto: AltomCykling.dk

Hvad er Zwift?

Zwift er en online platform, hvor man cykler i en virtuel verden. Her kan man køre forskellige træningspas alt efter lyst og behov. Der er pt. 3 verdener, som skifter et par gange om ugen. 

Inde i verdenen kan man vælge at køre rundt og følge sine egne træningspas, uanset om de er lavet uden for Zwift-universet, eller vælge at køre et af de utallige work-outs og programmer som Zwift er født med. Man kan også oprette sit eget program i workout-modulet, komplet med mål, opmuntring osv. Den del virker overraskende godt.

Har man mod på mere kan man tilmelde sig forskellige events, som enten kan bestå af en fastsat program, eller et godt gammeldags væddeløb, som varierer med hensyn til distance og niveauer. De forskellige events er oprettet af både brugere og af Zwift selv, og det er her Zwift virkelig skinner, det er den bedste online gengivelse af at cykle sammen med andre vi nogensinde har prøvet!

Man kan komme i gang med Zwift på en del forskellige måder: 

  • Den dumme trainer, uden wattmåler: Det eneste man skal bruge et en ANT+ dongle, fartmåler, samt en kadence-måler. Derfra udregner Zwift selv hvad ens watt, omregnet i watt per kilo (kaldet w/kg), ville være ud fra ens indtastede vægt, og giver så den fart cyklen kører. Det kaldes Zwiftpower. 
  • Den dumme trainer, med wattmåler: Her skal man bruge ANT+ dongle, og sin wattmåler der udsender signal via ANT+. Her omregner Zwift så de watt du presser ud til din wattmåler, og giver dig fart ud fra udregningerne om hvor mange w/kg du træder, men modstanden ændrer sig altså ikke når du f.eks. rammer en bakke. 
  • Den smarte trainer, med eller uden wattmåler: Her kommer Zwift for alvor til sin ret. Man skal stadig bruge ANT+ dongle, men ved at have en smart-trainer, ala Bkool, eller andre der kan regulere modstand selv, og samtidig kan udregne watt, så giver det den “virkelige” cykeloplevelse. Du vil med andre ord opleve stigninger på ruten som øget modstand i pedalerne, og måske endnu mere interessant, du vil opleve at skulle træde mindre hårdt når du er på hjul, draft er nemlig en stor faktor i Zwift. 

Det som de forskellige måder har tilfælles er, at din fart bestemmes af de udregnede watt, divideret med din vægt. Du får altså ingen fordel ud af at køre på en “dum” trainer, blot fordi du ikke mærker forskellen, der skal stadig pumpes watt ud! (- og det er stadig sjovt!). 

Hvordan bruger vi Zwift her hos AoC? 

Både redaktøren, Uggi, og licens-rytteren, Jeppe, er begge to blevet ret store fans af Zwift. Det er endda blevet til et par trøjer i ny og næ. Herunder er det redaktøren der har nappet en grøn trøje på en træningstur. Som det ses er tiden ikke vildt imponerende (rekorderne på den spurt her er ofte nede omkring 9 sekunder) – men et lille fif er at køre spurter og KOMs i modsat retning (af den retning Zwift automatisk starter én i) – her er tiderne ofte lidt mere overkommenlige. Læs videre under billedet hvor Uggi og Jeppe fortæller om hvorfor og hvordan de hver især bruger Zwift,

 

Jeppe:
Jeg har egentlig aldrig været fan af hometraineren. 1 times tid på den, og så var jeg egentlig godt træt af den trivielle måde at køre på. Det var altid op på den, 10 minutters opvarmning, og så køre et sæt planlagte intervaller, men efter en time blev det bare kedeligt, og når man så bare skulle have en halv til hel times rul uden intervaller, så blev det bare røvkedeligt og i 9 ud af 10 gange kvittede jeg efter en time.

Jeg har længe haft et ønske om at købe en Bkool, men budgettet har sat en stopper. Eller sagt på en anden måde; jeg har prioriteret mine penge andetsteds, da jeg mest var bange for at en Bkool ville være sjov den første måned og at jeg så derefter ville miste lysten til det. Jeg har også haft en del venner der har haft problemer med Bkool´en hvilket heller ikke ligefrem var et incitament til at investere i den. 

Uggi: 
Ligesom Jeppe har jeg heller aldrig været kæmpe fan af hjemmetræneren. Jeg havde faktisk også kun en klassisk ruller indtil for nylig. 45 minutter til en time, det var hvad jeg kunne mande mig op til, intervaltræning blev også lidt ensforming da alle intervaller på en ruller nødvendigvis må foregå med ret høj kadence, der er ikke nogen justerbar modstand på en ruller, kun gear og fart. 

For et par år siden ejede jeg faktisk en Bkool, men det kørte forfærdeligt på min (lidt ældre) iMac, så den solgte jeg hurtigt igen. Jeg kender flere synes BKool er sjovt, så jeg tilskriver det mere min computer at jeg havde så dårlig en oplevelse end selv systemet i sig selv, dog var det også irriterende at når jeg spurtede på Bkool, så kunne jeg få dækket til at lave “hjulspin”, og da spurt tilfældigvis er noget nær det eneste jeg er bare lidt god til på en cykel, så var det jo lidt kedeligt. 

Jeppe:
I år nåede jeg at køre 2-3 gange i december, på min gamle blå hometrainer, før jeg lidt begyndte at tænke på alternativer, som fx en Bkool. I min søgen opdagede jeg, at flere at de folk jeg følger på Strava brugte noget der hed Zwift. Det søgte jeg så lidt på, og det så interessant ud, især fordi jeg kunne komme igang ved bare at købe en ANT+ dongle til min computer, wattmåleren havde jeg jo allerede (og det har mange jo efterhånden). Jeg meldte mig på, og det var utroligt nemt at finde ud af, inden for få dage havde jeg kørt mit første Zwift-race, og så må jeg indrømme, jeg var hooked! 

Jeg bruger også platformen til at køre mine intervaller, som jeg ellers skulle have kørt udendørs i regn eller mørke, men pludselig er det slet ikke så kedeligt at køre på hometraineren, faktisk er det ligefrem noget jeg går og glæder mig til!

Det som tiltrækker mig ved Zwift er at jeg bliver presset på en måde, som jeg slet ikke ville gøre hvis jeg sad “alene” på hometraineren. Det med, at jeg kører mod andre virkelig mennesker som kommer fra alle mulige nationaliteter gør det bare sjovere. Jeg har primært 2 måder jeg bruger Zwift på. Træningsdelen, hvor jeg har bygget mine planer op i deres workout-modul, eller når jeg kører race. Begge dele er naturligvis træning, men jeg adskiller det lidt som træning og løb.

Træning: Her logger jeg typisk på, og kører en solid opvarming på 10-15 minutter, hvorefter jeg som regel har 30-45 minutters intervaller planlagt. Når disse er kørt er der ca. gået en times tid, og så har jeg typisk en halv times tid der skal brændes af. Her kan jeg motivere mig til at få trådt de nødvendige watt, ved noget så simpelt som at bare fange rytteren foran mig! Det lyder simpelt og det er det også, men bare det at skulle fange en person, og måske endda køre fra samme person kan motivere mig.

Løb: Det er typisk på disse dage jeg får 2 timer (eller flere) i bogen. Det starter med at jeg kører lidt for mig selv ca. 30 minutter før et cykelløb starter. Herfra bliver der så kørt cykelløb i alt fra 40-60 minutter alt efter rute og hvor højt niveauet er. Disse løb er typisk, for mig, ret intensive, og ligesom et rigtigt cykelløb opstår der kriser, der skal overvindes, taktisk aspekter, og til tider held der afgør tingene.

Uggi: 
For mig startede det hele faktisk med at min gode ven Søren og jeg har købt billetter til Gran Fondo Fausto Coppi, og jeg derfor tænkte at jeg hellere måtte få trænet bare lidt struktureret her i starten af året. Søren er noget bedre på cykel end mig, så hvis jeg skal undgå at han kører mig midt over til sommer, så skal der arbejdes (en del). Ikke fordi vi skal køre ræs, men jeg håber vi kan følges ad, et godt stykke af løbet, og det kræver altså noget træning! 

Jeg tænkte at det nok var meget godt at få et program at følge, og det har jeg så fået gennem lokale Velofit – ejeren Thomas Bundgaard gjorde dog klart at en del af træningen altså ikke kunne køres på en ruller. Var det realistisk jeg kom ud på rammen 3 – 4 gange om ugen i januar – februar? Helt sikker ikke! Jeg måtte altså have mig en ny hjemmetræner. Heldigvis havde CyclingFreak Bikestore et rigtigt godt tilbud på en Elite Turbo Muin træner (der kommer et særskilt review), som har en form for indbygget wattmåling, Det var her i starten af Januar. Jeg havde egentlig ikke overvejet Zwift, men der var 1 måneds gratis medlemsskab med i pakken, så det skulle da lige prøves… 

BUM – det var sjovt. Det krævede lige et par timer inden jeg sådan rigtigt fattede hvordan det hele fungerede, men så var jeg ligesom Jeppe solgt. Jeg får 100% sikkert også presset mig selv på en helt anden måde end hvis jeg bare sad og trænede for mig selv. Jeg kører stort set kun events, så hvis jeg ifølge mit program skal køre intervaller, så melder jeg mig på et event, og så kører jeg mine intervaller mens jeg deltager i eventet. 

Jeppe:
Alene på grund af Zwift (og en stor motivation) fik jeg trænet 55 timer i januar (hvilket er det meste jeg nogensinde har trænet i januar mod 45 timer sidste år). Ud af de timer kommer 40 % af timerne fra indendørstræning. Og de ekstra timer kan måles direkte i form ud fra watt, hvor jeg pt. træder lige så meget som jeg gjorde i slut-februar sidste år. Altså er jeg knap en måned længere fremme i forhold til sidste år, hvis man kan sige det således.

Min personlige holdning er at Zwift har revolutioneret indendørstræningen, som Bkool kun kunne drømme om! Zwift er endda begyndt at lave live-commentary fra en del af deres løb, så man som “fan” kan følge løbene, ligesom i “virkeligheden!”. En kæmpe anbefaling herfra!

Uggi:
Jeg har 100% sikkert også fået trænet langt mere pga. Zwift – jeg har rent faktisk nået 30 timer i Januar, sammenlignet med de 10 timer jeg nåede sidste år i Januar er det en væsentlig forbedring :) Som familiefar gør det også en stor forskel at jeg f.eks. kan træne tidligt om morgenen eller om aftenen efter ungerne er lagt i seng. Tidligere krævede det virkelig at jeg tog mig sammen hvis jeg skulle træne på de tidspunkter. Men med Zwift, ja så mangler lysten slet ikke, nu handler det faktisk kun om at finde tiden. Det kan være svært nok, men det hjælper når motivationen er i top! 

Min oplevelse er at Zwift er væsentligt sjovere end da jeg prøvede Bkool. Zwift er nærmest som et computerspil, hvor man har lyst til at spille mere og mere, men hvor man jo bare fysisk simpelthen bliver nødt til at holde en pause i ny og næ. Nogle af mine træningsdage har jeg efter at have kørt mine intervaller, meldt mig til cykelløb bagefter. Så ender man med 2,5 – 3 timer på rulleren – hvor man har haft det sjovt hele tiden. Noget der tidligere ville blive opfattet som en form for tortur, er pludselig blevet god underholdning. 

Uggi og Jeppe:
Prøv det – vi giver det begge to Zwift vores bedste anbefalinger.

Kan det erstatte landevejen? Tja… nogle vil sikkert synes at Zwift faktisk er sjovere end landevejen og måske ende med kun at køre Zwift, det er der ikke noget i vejen med. Både Jeppe og jeg er dog enige om at Zwift bare er en kæmpe gave til cykelmotionister som os, der gerne vil være i nogenlunde form på landevejen til foråret / sommer, men som ikke altid kommer afsted på træningsturene når det er rigtigt koldt og vådt, og heller ikke synes hjemmetræneren var et fedt alternativ… altså indtil Zwift kom!

Tjek Jeppe der har optaget et lille cykelløb han har kørt på Zwift – det er altså sjovt! 

Det virker meget ægte – så ægte at folk kan blive ægte sure! 

Mens vi lige var ved at sætte sidste punktum på artiklen her, så var der også nogle stykker der valgte at arrangere et DM i Zwift – og der er faktisk igang lige nu. Der er 5 afdelinger på varierende ruter (dog til den flade side) og første afdeling blev kørt i går. Det er det samlede resultat der tæller, så du kan sagtens nå at være med endnu – det er i aften klokken 19 der køres. Læs mere på arrangørens facebookside, søg efter DKZR og du skal finde. Men er der ikke et par resultater der stikker ud på resultatlisten?

314 watt i en time og 121 i puls… bliver der snydt?

Nu vil vi helst ikke kalde nogen for snydere uden håndfast bevis, men den opmærksomme læser kan måske godt se på resultatlisten at enten er der et par ryttere der måske burde tage et smut forbi lægen og få kigget på klokkeværket, eller også er der noget der ikke helt stemmer. (Den tyske vinder af første afdeling er i øvrigt pro-rytter der kørte for Cannondale – Garmin i 2015 – 16, så hans høje watt og forholdsvist lave puls har en forklaring). 

En del af Zwifts store popularitet skyldes uden tvivl at det er et meget åbent univers som vi også nævner i indledningen. Der kan køres med wattmåler, smarttrainer og sågar bare en god gammeldags fart og  kadencemåler. Alle 3 systemer kan måle forkert, og alle tre systemer kan også manipuleres (mere eller mindre let) til at vise forkert, særligt dem der bruger speed og kadencemåler skulle kunne manipulere ret let målingerne.  

En anden måde at snyde på I Zwift, som vi her på redaktionen gætter på er ret udbredt, er at man selv skal indtaste sin vægt. Det giver naturligvis en god fordel særligt opad, hvis man lige barberer et par kilo af den virtuelle vægt. Til nogle fællesture opfordrer arrangørerne endda til at man tilpasser sin vægt, så man f.eks. kan holde 4.0 watt i gennemsnit i ca. en time – så kan man trække fra eller lægge til, hvilket betyder at gruppen lettere kan blive sammen, det er jo super smart og ikke snyd. Sætter man i stedet vægten kunstigt ned hele tiden, så er det selvfølgelig et skråplan – og man kan godt blive afhængig af at være hurtig på bakkerne! 

Vi gætter på at mange måske lige vælger at indsætte den vægt de godt gad veje (til sommer) frem for vægten inklusive de 5 kilo man har taget på over vinteren… sådan vil det være, men det ligner dog også at rigtige mange er helt og aldeles ærlige omkring fysikken. Hvis man vil have afgjort med 100% sikkerhed hvem der er den hurtigste og bedste cykelrytter, så er det stadig ude på landevejen det skal ske, så lad være med at gå i banjo, bare fordi du ser én der meget tydeligt snyder, husk nu på at det faktisk bare er et spil – selvom det er overraskende livagtigt! 

Faktisk arbejdes der på et program kaldet ZADA – hvor man kan indsende live data fra sin wattmåler, samt data fra en verificeret træner, og så kan man få et lille fint gult “Z” ud for sit navn på Zwiftpower. Det viser at man har fået verificeret vægt og watt i virkeligheden. Indtil videre er værktøjet dog forbeholdt de bedste (primært dem der træder +5 w/kg), men på sigt tænker vi at det bliver en stor del af spillet at man er “verificeret” – i hvert fald i større løb, hvor der er præmier, noget som der helt sikkert OGSÅ kommer flere af.  

Hvis man snyder med vægten, så kan selv en fed rytter som redaktøren snuppe en KOM trøje som det ses herunder – men det ER jo snyd – så vær så ærlig så mulig. Du risikerer at blive upopulær, også i den virkelige verden hvis folk finder ud af at du snyder. Desuden skal man også passe på hvordan man klæder sig på i den virtuelle verden. Den opmærksomme cykelnørd kan nok godt finde et par detaljer på billedet herunder der ikke er helt lirens…  det har afstedkommet en del kommentarer skulle jeg hilse og sige… hvad er der nu i vejen med ankelsokker??? :D 

Kør DM – kør Zwift, og lev med at der vil være nogen der snyder!

Når det er så let at snyde, som at ændre lidt på vægten inde i programmet, så vil der være nogen der gør det, sådan er det bare. Kør som din egen samvittighed siger dig, og hav det sjovt uanset om andre vælger at snyde. Redaktøren har kørt løb med sin rigtige vægt, og med alle mulige forskellige vægte og i de forskellige klasser der følger med, alle dele har været sjovt. Fra nu af kører jeg dog min egen vægt igen i Zwift, så vi ses bagerst i feltet på bakkerne, og helt fremme foran i spurterne, hvis jeg altså kommer med hjem :) 

Det er heldigvis min opfattelse at langt de fleste kører rimeligt reelt i Zwift, der er i hvert fald næsten altid nogen at følges med, uanset om man har indtastet sin vægt til 110 kilo eller 76 kilo (som er de yderpunkter jeg har forsøgt mig med).  I aften klokken 19 skal jeg også prøve en afdeling af DM, jeg kommer ikke til at vinde noget, men det bliver rigtigt sjovt! 

UPDATE – well jeg endte utroligt tæt på sejren i B klassen med en 2. plads – det var mere end forventet, men korte ruter semi flade ruter, det er også lige mig :) 
http://www.zwiftpower.com/race.php?id=3840

Vi ses på Zwift – og vi ses på landevejen til sommer!