11.etape på 659km og 6810hm er overstået. Vi fangede Peter på telefonen inden han hoppede i kanen til aften (lokal tid). Tidsforskellen er nu oppe på 7 timer, så da vi fangede ham her i eftermiddag var han faktisk på vej i seng. Han er stadig ved godt mod, men man kan høre på ham, at han er ved at være godt mør. Efter en rigtig god 10. etape, var 11. etape “back to reality”. Kroppen fungerer, men mangel på søvn er blevet den helt store udfordring. 

Af Uggi Kaldan | Foto Red Bull Content Pool 

Mon Red Bull læser med på AoC?

Inden vi springer til etapereferat og interview med Peter kan vi lige hurtigt vende kosten (igen). I artiklen fra i forgårs om løbets 9. etape spurgte vi Peter om hvad han spiste, og hvor meget. I dag har Red Bull så både lavet artikel og billeder om forplejning på turen. Man kunne næste få den tanke at Red Bull har læst AoCs interview med Peter omkring mad, top fedt hvis de bliver inspirerede af en lille dansk blog! Eller også er det bare et tilfælde… men lad os nu bare blive i troen ikke!

Vi kan i øvrigt lige uddybe at rytterne spiser mellem 10 – 15.000 kalorier om dagen, noget mere end de normale 2500 man normalt indtager.

Peter beretter også at han ikke har tabt sig mere end ca.1,5 kilo på vægten, men han tror dog han har tæret lidt mere på reserverne end vægten umiddelbart fortæller, og at en del af forklaringen på at han ikke har tabt sig mere, bl.a. findes i ophobning af vand i benene… for satan altså, de er nogle hårde hunde!!

Den store udfordring er blevet søvn, på nær for Marcelo.

Hvad sker der på dagens etape Peter?

– På dagens etape er Pierre faktisk lidt ramt, for første gang i løbet. Vi følges ad, alle 4, de første ca.300 kilometer. Vejret er rimelig godt, men som det ses på billedet herover så kan man ikke sige det samme om vejene. Efter ca.300 kilometer begynder mørket at falde på, og Pierre og jeg os for at tage 15 minutters nap. Marcelo og Shchebelin kører videre på det her tidspunkt. Da vi vågner igen får vi at vide at de to har oparbejdet et forspring på 11km, nu skal de hentes.

Efter den lille lur så køre Pierre og jeg rigtig godt sammen, og v. foodstation nr. 2 omkring 480km (Der er food stations ca. hver 240km),  får vi hentet Shchebelin. På det her tidspunkt er klokken vist ca.6 om morgenen og solen er lige stået op.

Marcelo er derimod endnu engang fortsat uden at stoppe. Indtil videre har han hverken sovet eller spist noget nævneværdigt på etapen (i hvert fald ikke noget vi har set). Det er virkelig utroligt. På cyklen er han klart den langsomste. Både opad, nedad og ligeud, til gengæld kan han blive ved, virkelig længe!

Med omkring 150km tilbage af etapen slipper jeg Pierre og Shchebelin. Jeg vælger at det mest forsvarlige er at sove på det her tidspunkt. De 2 andre kører videre i forsøget på at hente Marcelo. Men han formår at holde kæden stram ude foran, så selvom de kører alt hvad de kan formår de ikke at hente den lille brasilianer, og han vinder etapen med et forspring på 12 minutter. Han vinder ikke på at være hurtigst på cyklen, men simpelthen på at han på den her etape kunne holde til at sove mindre.

Selvom jeg får sovet lidt ekstra, så er de sidste 100km en lidelse. 30 grader, modvind, og søvnmangel. Jeg har ikke siddesår, eller andre skavanker, min krop er faktisk 100% ok. Selvfølgelig er jeg slidt, og knæene gør også ondt, men overordnet set så fungerer maskinen.

Det der er problemet er hovedet, jeg bliver simpelthen søvnig, og jeg har besluttet at det ikke er forsvarligt at køre mig selv ud på et punkt jeg sidder og sover på cyklen. Så det kører jeg efter, og det bliver jeg ved med, også selvom det måske betyder at jeg mister 3. pladsen.

I dag mistede jeg de 5 kvarter som jeg vandt på Marcelo på 10.etape – men jeg har stadig næsten 5 timers forspring,. Det burde være nok, men jeg er overrasket over hvor lidt søvn han kan klare sig med. Vi må se om han kan holde sit niveau på 12.etape, så kan det godt være det bliver tæt.

Kongeetapen – det er i morgen, er du klar?

Jeg har ingen strategi, alt handler om hvordan jeg bedst muligt kan skabe optimale betingelser for sig selv. Etapen er 1368km og der er 15000 højdemeter – et bæst. Mentalt har jeg nok gået og udsat at tænke over det. Nu starter den i morgen, og jeg har stadig ingen decideret plan. Jeg ved bare at jeg kommer igennem, og at jeg ikke vil tage nogle unødige chancer.

Pierre og jeg har snakket lidt om at køre alene, da Marcelo lader til at kunne lukrere på at sidde på hjul af os, og så bare fortsætte med at køre, når vi bliver nødt til at holde en pause. Så måske skal vi prøve at få ham læsset, og så køre selv. Men det er en lang etape, og vi er trætte, det er virkelig svært at være meget taktisk.

Hvordan er moralen?

Efter jeg kom over min store krise på 8.etape, så er jeg er udfordret på nogle nye områder, som jeg ikke havde ventet hjemmefra. Jeg er overrasket over den tætte mediedækning. De går virkelig tæt på og det har jeg ikke prøvet på samme måde før. Det er faktisk noget man bruger mental energi på.

På tidspunkter er løbet også lidt “koldt”. Måske har det noget at gøre med at det er et “stage race” og ikke ét langt løb á la RAAM. Der er mere fokus på de forreste i løbet, og når man ikke er blandt de forreste, så får man ikke meget opmærksomhed. Det handler ikke om at der ikke bliver taget billeder nok af mig, eller lavet nok interview.

For mig har det betydning at der lige bliver hilst på derude, at organisationen viser respekt for deltagerne. Det gør man altid hvis man f.eks. passerer en anden rytter i RAAM, både som rytter, men også følgebiler gør det. I det her løb hilser mediebiler og følgebiler ikke når de drøner forbi én. Det er mere “cool business”. Det er jo ikke forkert, det er bare en forskel der har overrasket mig, og noget som også lidt uventet dræner energi.

Du kommer igennem?

Jeg kommer igennem, det er 100%

SÅDAN!! GO PETER!!!

Oversigt over løbet

Der resterer 3 etaper: 

12.etape – (Start 4.August klokken 10.00 lokal tid, altså klokken 03.00 i DK). 
Dag 18 – 20: Chita – Svobodny (1368 km – 15825hm
13.etape
Dag 21 – 22: Svobodny – Khabarovsk (754 km – 6374hm)
14.etape
Dag 23 – 24: Khabarovsk – Vladivostok (759 km – 7214hm)
MÅL

Dag 24: Vladivostok

Stillingen:

1: Alexey Shchebelin – 199:20
2: Pierre Bischoff – 200:57
3: Peter Sandholt – 204:07
4: Marcelo Florentino Soares – 208:19

UDGÅET
6: Michael Knudsen (Udgået 8.etape).
7: Aske Søby  (Udgået 8.etape).
8: Egor Kovalchuk (Udgået 8.etape).
9: Adrian O´Sullivan  (Udgået 7.etape).

PIGERNE

1: Shangrila Grube Rendon (Udgået 4.etape)
2: Thursday Gervais Dubina (Udgået 2.etape)

Følg med!

Du kan selv følge på TSEs APP – men bemærk trackerne sidder i følgebilerne, og er afhængige af mobilnet, så derfor er rytternes placering ofte upræcis.

Du kan finde live trackeren ved at downloade APPen – Red Bull – Trans Siberia Extreme til din iPhone eller Android.