Så kom redaktøren ud at køre på en af de cykler jeg har glædet mig mest til her i efteråret – nemlig Cannondales nye top alu ramme CAAD12. I min udgave med Ultegra – det er ca. den mellemste af de 7 versioner de tilbyder. Her er mine første indtryk. 

Af: Uggi Kaldan

At komme ud på en top CAAD ramme er samtidig lidt af en drengedrøm for mig. Jeg har kørt masser af fantastiske Carbon rammer – men da jeg var en ung knægt – der var Cannondales CAAD rammer, sammen med KLEIN, noget af det vildeste jeg kunne forestille mig.

Jeg har faktisk ejet en CAAD MTB engang (model ukendt, den var med XT gear mener jeg) – den var rød ligesom den her Cannondale, jeg ejede den i 2 dage, så blev det stjålet. Det var den 3. cykel jeg fik stjålet i løbet af 12 måneder – så fik min mor nok og gav mig en gammel sort herrecykel fra politiauktionen i Silkeborg, den blev i øvrigt også stjålet, herefter fulgte et par år hvor jeg blev ret god til at stå på rulleskøjter…

Tilbage til 2015 og Cannondale CAAD12.

Jeg har åbenbart haft et eller andet uforløst i forhold til den skide MTB jeg ejede et par dage – for sjældent har jeg været så lykkelig over at slæbe en cykel med hjem og vise frem til fruen – og sjældent har hun været mere ligeglad (når man ofte tester cykler så kan det altså være svært for kæresten at hidse sig op, når man kommer hjem med endnu en ged.) –  – hun bifaldt dog den røde farve.

Jeg var meget tæt på at vælge CAAD12 105 udgaven af samme ramme (11.899,-), da den er sort og grøn som min sommer Cannondale Super Six, men endte alligevel med Ultegra udgaven. Her får man virkelig meget cykel for pengene! Direkte ud af cykelbutikken vejer denne alu cykel – med helt standard træningshjul på 1735 gram (Mavic Aksium Elite) – 7.5 kilo – i størrelse 56. Jeg monterede for sjov et par Black Inc Thirty Clincher herhjemme og så vejede cyklen pludselig kun 6.9kg (dog uden pedaler) – det er pænt for en cykel til 15.599,- kroner.

Størrelse – Cannondale holder fast i det klassiske, så vær opmærksom!

Her til morgen fik jeg så kørt den første tur på cyklen – men inden vi når til det skal vi måske lige tage en snak om størrelsen på rammen. Det er en 56er – men den er ca.1 centimeter højere i overrøret end min Super Six 56er. Den opmærksomme læser har måske bemærket at sadlen ikke sidder GIGA højt (som det jo ellers er moderne for tiden) – men på en 54er blev den alligevel for høj til min smag.

Jeg kunne sagtens have kørt på en 54er, selvom jeg er 186cm høj, hvilket siger lidt om størrelsen på rammen. Andre kan måske komme med den videnskabelige forklaring på hvorfor forskellige rammekonstruktioner virker forskellige i størrelsen, selvom de har samme størrelsesangivelse – det er ikke mit erinde her – rammerne virker store, og derfor anbefaler jeg ALLE der kommer fra andre mærker (eller Cannondale modeller) at tage en testtur – for at være sikker på at rammen føles rigtig i størrelsen, til dig! Jeg er i øvrigt meget tilfreds med størrelsen på min, bare lige for at gøre det klart.

Køreegenskaber og vinterdæk!

Jeg har kørt 35 kilometer på rammen her til morgen, det var koldt og flot! Det er for lidt til rigtigt at vurdere en rammes køreegeneskaber, kroppen skal også lige vænne sig til en anden cykel end man plejer. Opsætningen var dog dejlig nem da jeg havde min Velofit rapport fra Bikefit v. Velofit så det var ret let at sætte op. Har dog sat styret højere end anbefalet – og der mangler 1 centimeter i længden på frempinden, men det passer mig fint at sidde lidt “morfar” på vintercyklen, særligt når den er helt ny.

Efter ca.15 kilometer forsvandt de indledende stressfølelser fra kroppen over at køre på en ny cykel og jeg begyndte at kunne træde lidt mere afslappet og i det hele taget slappe lidt mere af på cyklen. Det første man bemærker at at man kan føle vejen lidt mere tydeligt – det er ikke meget – men der er helt sikkert en “vertikal stivhed”? – hvor min Supersix Carbonramme er lidt mere eftergivende. Her kunne man måske have fået lidt hjælp af at kunne sætte sin saddelpind lidt højere end jeg har (hint i forhold til at vælge størrelse!), eller man kan overveje at opgradere saddelpinden til Cannondales “Speedsave” – som er en saddelpind, der er specifikt designet til at være eftergivende. Det var ikke noget der personligt generede mig, men jeg bemærkede forskellen.

På nedkørsler er CAAD12 klippestabil i kronrøret og cockpittet i Alu er også virkelig stift. Der skal seriøse kræfter til at få den der lidt “wobbly” fornemmelse man ellers ofte kan fremkalde på cykler med carbonstyr og frempind. Alt i alt følte jeg mig i absolut i sikre hænder og var ikke nervøs på noget tidspunkt, med andre ord, præcis og direkte styring.

Da jeg kørte på de medfølgende dæk, Mavic Yksion Elite Guard med indlæg (Nyt dæk fra Mavic i øvrigt – der virker rimeligt solidt) – var det svært at vurdere om cyklen rullede godt – dæk med indlæg ruller generelt ret dårligt, og det her set-up var ingen undtagelse. Grunden til at jeg prøver de her dæk med indlæg er at jeg ikke lige har råd til et sæt Schwalbe Durano Plus – men jeg havde et sæt indlæg liggende, så nu prøver jeg de her dæk med indlæg og ser hvordan den kombination performer. Hver vinter prøver man at se om der ikke er en mulighed for noget der ruller LIDT bedre end Durano Plus og stadig ikke punkterer, og hver vinter ender man på Durano Plus, men jeg skal åbenbart igennem rutinen hvert år.

Koster den krank ikke 8000 kroner???

Nej, det er ikke en Sisl2 krank der sidder på CAAD12 Ultegra, selvom det ligner på billedet. Det er den lidt billigere Si Hollowgram krank, med nogle nye lidt mindre avancerede OPI klinger (spider og begge klinger CNC-fræset ud i et Red.) Forskellen er at der på både kranksæt og klinger er sparet lidt på CNC fræsningerne. Dermed vejer klinger og kranksæt lidt mere end Sisl2 (og er vist også lidt mindre Aero) –  men denne krankløsning er dog stadig meget let og heller ikke billig, ca.4.000,- i vejledende udsalg. Derfor ryger denne mega fede krank også over på min sommercykel, da det er lidt synd at brænde dyre klinger af og slide en rigtig fed og let krank, i den danske vinter.

Selv med mit brugte Rotor 3D+ kranksæt er der dog ingen tvivl om at dette er lidt en “deluxe” vintercykel – men det er jo bare motivation til at passe rigtigt godt på den!

Konklusion

Efter min mega korte cykeltur vurderer jeg stadig at man får super meget cykel for pengene her, og med et godt hjulsæt, så har man en cykel der sagtens kan veje under 7 kilo, og dermed være optimal (vægtmæssigt) til f.eks. licens. I forhold til carbonrammer i den her prisklasse og med det udstyr der er på, så får du her en topcykel, der er stiv og håndterer fantastisk.

Vi må se om jeg synes det samme om en måned – men mon ikke. Indtil videre er jeg glad! Beklager i øvrigt den hvide saddel, den skulle naturlivis være sort (når man har sort styrbånd, bør sadlen også være sort) – men den medfølgende sorte Fizik Arione saddel og min røv er bare ikke ret gode venner, og så var det her altså lige den eneste saddel jeg havde liggende.

Cyklen er købt hos Cyclingfreak.dk og de har de fleste modeller og størrelser på lager – se herunder for muligheder.

Cannondale CAAD12 First Ride

Cannondale CAAD12 First Ride @ Foto: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

De 7 Cannondale CAAD12 2016 modeller:

CAAD12 Black Inc. 
Cannondale Hollowgram SiSL2 chainset
Hi-Mod fork
Mavic Kysrium Pro WTS
Speed Save Carbon Post
Dura-Ace 9000
Arione R3 saddle
6.74kg/14.8lbs (56cm)

CAAD12 Dura-Ace disc
CAAD12 Speed Save full carbon disc fork
Mavic Kysrium Disc WTS
Cannodale Hollowgram Si cranks
Shimano Dura-Ace derailleurs
Ultegra cassette
R685 shifters
785 brakes
Speedsave carbon post
Fizik Arione R7 saddle
7.64kg (56cm)

CAAD12 Red 22
Cannodale Hollowgram Si cranks
SRAM Red 22
Mavic Kysrium WTS
Fizik Arione R7
Speed Save carbon post
7.2kg (56cm)

CAAD12 Ultegra disc 3
Cannondale Hollowgram Si cranks
Shimano Ultegra
R685 shifters
785/805 hydraulic disc brakes
Speed Save carbon post
8.34kg (56cm)

CAAD12 Ultegra 3
Cannondale Hollowgram Si cranks
Shimano Ultegra
Mavic Aksium Elite WTS
Cannondale C2 UD carbon post
Fizik Arione R7 saddle
7.5kg (56cm)

CAAD12 105 disc 5
Cannondale Si cranks
Maddux/Formula wheels
Cannodale C2 UD carbon post
Selle Royal Seta SL saddle
8.6kg (56cm)

CAAD12 105 5
Cannodale Si cranks
Mavic Aksium wheels
Shimano 105
Cannodale C2 carbon post
Selle Royal Seta SL saddle
8.05kg (56cm)