VIRTUEL ENKELTSTARTS-CUP PÅ VIRKELIGE LANDEVEJE, sådan beskriver DCU deres nye tiltag. Vi har meldt os til første afdeling. 15km enkeltstart på valgfri rute, eneste krav: Du skal køre ud og ind samme vej, alt 7,5km hver vej. Satans, i den her vind var der ellers basis for en verdensklasse tid, hvis man bare kunne køre 15km i medvind. Jeg fik valgt en rute, mest med sidevind… #idiot

Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

Sæt igang, og støt vores cykelforbund

Aflyste cykelløb på stribe, det koster både klubberne og forbundet peng. Det er æv, så hvorfor ikke støtte dit cykelforbund, og meld dig til en sjov udfordring? Jeg manglede lidt motivation til at komme ud på rammen, så det skulle prøves. Der er 9 afdelinger, en herre / dame motionsklasse og så naturligvis alle de klassiske licensklasser. Som sædvanlig er niveauet i øst og i vest i motion, og eftersom man selv skal vælge rute, så er der naturligvis ikke tale om mere sjov og ballade, end UCI sanktioneret konkurrence.

Med andre ord, du gør ikke dig selv nogen tjenester ved at gå voldsomt meget op i resultatat. Det vil med garanti ikke blive 100% fair, nok heller ikke 75% for den sags skyld, man kan i øvrigt også snyde, eller “bøje reglerne” og det er der sikkert også nogen der gør, fordi, der er der bare altid. Jeg fuldstændigt ligeglad. I dag var jeg Cancellara, der skulle ud og give den gas, på min TT cykel…

Første udfordring

OK jeg har ikke nogen TT cykel, jeg har faktisk kun min Roubaix. Den siges godt nok at være mindst lige så aero som en Tarmac SL6 fra samme mærke, som altså er ret aero, men ja, skal vi ikke bare være ærlige og sige at en TT cykel ville være en fordel, til den her første udfordring, men altså, jeg ville nok ikke køre ret hurtigt på sådan en alligevel… Jeg kørte på min Roubaix, med saddeltaske! Skråt op.

OK ingen TT cykel, men nu kunne det sjove ved den her udfordring  begynde. Når der nu ikke er nogen fast rute, og eneste regel er at det skal være en rute der gør “ud og hjem” – så kan enhvert jo regne ud, at der kan ligge en ret stor fordel i at vælge den rigtige rute. Jeg gjorde mig virkelig umage. Her burde jeg nok have allieret mig med en ven…

De fleste kan nok se at med en vægt på ca.86kg, der er ruteprofilen ikke helt optimal, med sine 91 højdemeter. Hvad værre var, jeg havde heller ikke lige helt “nailet” vindretningen, hvilket blev pinligt tydeligt for mig under min opvarmning. Men altså, man laver jo ikke bare lige om på sin plan, vel? Anyway, nu havde jeg en rute. Tid til at finde nogle marginal gains.

Som alle andre danskere under corona-karantæne, har jeg drukket lige rigeligt, øl, vin og whiskey… faktisk har jeg ikke lavet andet siden søndag, hvor jeg dog var ude og træne 100km. Faktisk har jeg nået 3000km i år, så jeg har ikke rigtigt nogen undskyldninger på den konto, men 4 dages Solero lagring af vastus, har vist aldrig gjort noget godt for nogen. Jeg havde med andre ord brug for lidt hjælp!

Marginal Gains

Efter Team Skys læge blev knaldet for at have bestilt rigelige mængder testosteronplastre og andre remedier hjem til sine ryttere (ved en fejl selvfølgelig) – er begrebet Marginal Gains blevet en lille smule udvandet, men os motionister har det jo med at være de sidste til at erkende, når noget ikke helt lever op til marketingshypen. Den kvikke læser vil have bemærket mine ovale klinger fra Absolute Black, på billedet herover, der på deres hjemmeside lover helt op til 9%s forbedring.

Det er naturligvis en fuldstændigt urimelig påstand, at ovale klinger skulle kunne give så stor en forbedring. Jeg kører med dem fordi de ser TOP lirens ud (synes jeg) og det er jo i sidste ende det vigtigste, for motionisten. Derfor ser man også flest ovale klinger på motionscykler, og knap så mange i World Tour feltet. Der er dog andre Marginal Gains, hvor evidensen er veldokumenteret – og hvor eksperterne er mere enige.

“Aero is everything”… og “diet matters”

Nemlig, aero er kongen. En aerohjelm f.eks. den er der bred enighed om virker, og sparer dig nogle watt. Jeg har en Specialized Evade, der er en glimrende hjelm, og et godt kompromis mellem aero og ventilation. Der findes sikkert hurtigere hjelme, men det her er vist en af de bedre.

Et skinsuit er også en af de billigere aero-optimeringer du kan investere i,  det kræver dog en seriøs selvtilllid fra de fleste motionister at hoppe i sådan et. Den bedste investering de fleste +40 mænd kan lave, er sandsynligvis et 6 måneders yoga forløb. Hvis du vil være aero, så er det nemlig rigtig godt at være smidig, så du kan sidde aero, men yoga er hårdt. Det er langt mindre anstrengende at svinge dankortet!

Den billigste aerooptimering der findes er sandsynligvis aero sko overtræk. Dem her er fra danske GripGrab. De koster 350 kroner, og det er måske ikke billigt for to stykker lycra der er syet sammen, men i aerosammenhæng, så er det altså noget af det billigste du kan støve op. Endnu billigere (og hurtigere) er sandsynligvis fodkondomerne fra Velotoze, hvis man kan finde ud af at tage dem af og på, uden de går i stykker… det kan jeg ikke.

Til sidst men ikke mindst – uden mad og drikke, så dur helten som bekendt ikke… i cykelsammenhæng er alkohol dog undtaget, og den del har jeg så ikke lige haft styr på, men i sidste øjeblik (5 minutter inden afgang) fik jeg rettet op på miseren, og tilført min krop nogle “much needed” essentielle byggesten, til cykling. Kosttilskud med masser af koffein, og noget sukkerholdigt energidrik! JA TAK CHEF – SÅ VAR JEG KLAR.

Hurtig opvarmning – førte til skuffende, men tilfredsstillende? TT forsøg

Lad mig først lige sige, at det der med opvarmning altid er lidt et tveægget sværd for os motionister. Det er jo et velkendt fænomen at “leverpostej” er vores tempo. Det vil sige, aldrig hurtigt, aldrig langsomt – bare altid, ret tæt på den maksimale hastighed, vi kan køre – lige nu og her. Det betyder også at de fleste motionister kan se en liniær nedadgående udvikling i fart og power, i alt de foretager sig, om det så er træning, løb, eller TT forsøg.

Sådan er det også for mig. Jeg har adskillige cykelløb i baggagen, hvor jeg har kørt den første time med over 40 kilometer i timen, kun for at komme i mål, med samme snithastighed som jeg altid ender på. 33 km/t. Det er simpelthen bare en gennemsnitshastighed min krop rigtig godt kan li. Det fejlede ikke i dag.

OK, så jeg er en retardo motionist, jeg ved det! Men bare for at vise hvad rutevalg betyder, så viste min opvarmningsrute sig at være betydeligt bedre, end min TT rute. Jeg endte med at køre 20km… med 30km/t i snit, og 210 avg power, som opvarmning, og det var også, mere eller mindre, ud og hjem. Det kræver ikke et geni at regne ud at når jeg kørte 33 km/t med 281 watt i mit forsøg på de 15 kilometer, så havde jeg mildest talt lavet en ringe rute!

Jeg troede faktisk vinden stod lidt i nord-vest da jeg lavede ruten, men den stod sgu mest i direkte vest. Så i stedet for modvind / medvind, endte jeg med 15km sidevind. Det gjorde ondt, særligt på snitfarten, for jeg synes jo egentlig jeg fik pacet mig selv meget godt. Den sidste FTP test jeg tog var på 300 watt, og jeg havde på fornemmelsen jeg i dag ville ligge lidt under, grundet lidt for meget alkohol de sidste 4 dage.

Dog synes jeg faktisk benene føles gode derude, og jeg fik præsteret 278 avg power og 281 normalized power. Det er om ikke andet meget godt pacet, på en kuperet rute, synes jeg?. Endte med en snitpuls på 174, og min max er 189. Jeg ramte en maxpuls på 178 under forsøget – ok – så jeg kunne have presset mig selv lidt mere. Men ærligt tror jeg ikke der var mange procent at hente. Jeg er tilfreds.

Verdensklasseunderholdning, til blot 30 kroner!

Jeg endte med at bruge omkring 2 timer samlet på forsøget, efter tilmelding. Det kan naturligvis gøres hurtigere, men i de her tider bruger man jo gerne lidt ekstra tid, for at få tiden til at gå. Det var seriøst alle pengene værd. Jeg gik og hyggede mig med at gøre mig klar, finde og lave ruterne på Strava, og så naturligvis komme ud og gøre forsøget. Jeg glæder mig allerede til de næste 8 afdelinger! Det bliver sjovt.

Jeg deltager i alle afdelingerne, det kan du også lige nå, hvis du kan nå at køre 15km TT her inden klokken 20.00 i dag – men ellers så meld dig bare til nogle af de næste. Der er ingen præmier at køre om, og der er sikkert nogen der kører stærkere end dig, eller vælger en smartere rute (!?) – men hey – det er ikke vigtigt. Det vigtige er at det er sjovt, og det giver lidt motivation til at komme ud og cykle en tur, på en lidt anderledes måde end nu plejer!  Samtidig støtter du også DCU, det er win / win.

Jeg har i øvrigt anbefalet DCU at de åbner op for alle ungdomsklasserne, så man kan tage ungerne med ud på et udfordring, selvom de ikke lige har licens. Den håber jeg de samler op på. Jeg vil personligt synes det var super sjovt at tage min 8 årige med ud på flere af udfordringerne! Så det håber jeg er muligt.

Du kan tilmelde dig og læse mere om de kommende udfordringer her: www.cyklingdanmark.dk/tilmelding/– jeg tager i øvrigt imod udfordringer, så bring it on!

DE KOMMENDE UDFORDRINGER

02 – 03 April: Klassisk TT – TT cykel
04 – 05 April: Klassisk TT på din landevejscykel
08 – 09 April: Mål dig mod banelandsholdet (4000 meter på valgfri rute)
11 – 12 April: Den danske Alpe d Huez – flest højdemeter på en time…
15 – 16 April: Gravel TT!! :D :D
19 – 20 April: Klassisk TT 2.0
21 – 22 April: Bjergenkeltstart (200hm på tid)
25 – 26 April: Brian Holm 12:16 challenge

VI SES!! :D