Jeg har altid gjort det. Taget en afstikker nedad af en grussti, når chancen bød sig til, selvom jeg som regel har været på landevejscykel. Jeg startede på 23mm, og 8 – 9 bar. Det kastede en del punkteringer af sig, og var generelt ukomfortabelt. I dag kører jeg stadig gravel, og alt muligt andet, uanset hvilken cykel jeg kører på. Hvorfor ikke. Det handler om at komme afsted og have det sjovt. Husk det nu. 

Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk

What the gravel?

For nylig kørte jeg en tur på min Specialized Roubaix 2020, og som sædvanlig kørte jeg ikke kun landevej, men tog også et par afstikkere, ud over et par grusveje. 20 kilometer endda, ud af 100, ikke så dårligt. Jeg kører 6 bar i mine dæk, hvilket mange åbenbart i denne grustid, synes er ekstremt højt. På landevejen er det fint, på grus, bevares, lidt “rough” – men det ruller altså fint nok.

Det lykkedes mig endda at forcere en 12% stigning på græs (jeg var kørt forkert) mudderet ses stadig på mine 30mm Turbo Pro dæk. Der er ikke meget mønster i dem, men de klarede altså udfordringen, med deres 6 bar. Jeg snuppede også en Strava pokal på en grussektion, med mine 6 bar. (En top 10 altså, ikke en KOM).

Efter at have postet et par billeder på Facebook, blev jeg af flere gjort opmærksom på, at 6 bar beviseligt er helt frygteligt, og ikke mindst frygteligt langsomt at køre på grusveje med. Aha, gu ve hvad “langsomt” egentlig dækker over, og er det vigtigt? Det har jeg tænkt mig at tage ud og undersøge, når min wattmåler kommer hjem. For godt nok snakkede nogle på forummet om at man kunne “opleve at man kørte hurtigt” – men at det altså slet ikke er tilfældet. Det skal efterprøves, på vaskeægte “hjemmevidenskabelig” facon. Senere, i en særskilt artikel, for nørderne.

Det er nemlig ikke mit ærinde nu, at gå totalt nørd, – faktisk tværtimod!

Go ride your effing bike

Der er som om der (særligt for gravel) er gået lige lovlig meget nørd i den. Det er som om det er blevet vigtigere at have udstyret i orden, mens selve det at tage ud og cykle en tur, er blevet sekundært. For nogle er det som om at 6 bar dækkene, fuldstændigt må og bør ødelægge oplevelsen af enhver cykeltur på grus. Men jeg kan forsikre at det overhovedet ikke er tilfældet. Ligesom min cykeltur ikke pludselig ville blive tifold bedre, hvis jeg sænkede til 3 eller 4 bar. Det er marginaler drenge. Det er ligegyldigt.

Der er 3 ting der begrænser glæden ved motionistens cykeloplevelser; regnvejr, punkteringer og så Karl Ejnar (indsæt selv navn, du ved hvem det er), der ligger på dæk, på 98% af træningsturen, kun afbrudt af solo udbrud opad samtlige bakker, inden han afslutningsvis blærer sig med sit mega høje “normalized power” tal.

Der er også 3 ting der begrænser den klassiske motionist, når det kommer til at at køre hurtigt; Træning, talent og vægt. Ja, ja, der kan findes halve procenter, her og der, ved at optimere på gearet. Jeg har været der, med optimeringerne, og hvert forår bliver jeg og min nye(este) pissefede, super aero carbon Specialized stadig kørt i smadder af AltomCykling.dks “revisor” AKA Daniel Vestergaard – en tidlligere kontirytter, på en gammel Quantec ramme, med 10 speed tiagra og dækindlæg.

Når talent møder en talentløs motionist, med træningsdagbog og dyrt cykelgrej.

Men det er ligemeget

Ja han kører fra mig, trods færre kilometer, og gammelt grej, og det er så fint. Selvfølgelig kører han fra mig. Han tager i øvrigt også gruspaveerne, når jeg spørger ham, på sine 23mm, med 8 bar og dækindlæg, og han kører STADIG fra mig. Mig og min Roubaix, med 30mm dæk, affjedring i styret, aeroprofil og hele pisset. Fordi, det betyder bare uendeligt lidt, hvilket noget gear du har. Det der betyder noget, er om du kommer afsted.

Det har altid været gældende på landevejen, og det gælder lige så meget på gravel. Den der kommer ud at cykle, er den der vinder. Cykelrytteren vinder cykelløb, motionisten vinder gode oplevelser – for det er jo derfor VI cykler, os motionister, ikke? For oplevelsen. Når solen skinner, og  vi ikke punkterer, og Karl Ejnar ikke er en idiot, så er det bare fedt at komme ud og rulle!

GO RIDE YOUR BIKE!

God søndag :)