UDGIVET D. 8. okt. 2012
Sæsonen sluttede 30. september, og allerede efter løbet dernede i Bov havde jeg sagt til mig selv, at jeg ikke ville røre min cykel i 2-3 uger.

Grunden til det var egentlig, at jeg var rigtig træt af at træne i det kolde vejr, og træt af det overordnede pres om at skulle holde sig i form for at kunne følge med. Så ved at stille cyklen væk, i et par uger ville jeg nok komme til at savne den, og samtidig bygge motivation op.

Og nu kommer det mest idiotiske. Allerede efter 3 dage ville jeg afsted ud og cykle. Det er måske meget naturligt, nu da presset er væk, og en cykeltur ville blive kørt udelukkende ud fra ens lyst. Men jeg har holdt mig væk. Det er vigtigt for mig, at jeg har motivationen til hele den lange vinter. For jeg vil jo gerne hæve mit niveau til næste år.

Jeg har derfor ikke helt lagt stille – jeg er også startet på at styrketræne.

Men et eller andet sted er man begyndt at stresse over hvordan man skal træne. Dog ikke sådan panik-stresset, men jeg har læst ufattelig mange indlæg på nettet, omkring hvordan man skal træne bedst. Og der er bare så mange meninger.

De muligheder jeg har stødt mest på er

1) Træne MTB, løbe og køre landevej.

2) Køre spinning, og landevej.

3) Spinning og styrketræning.

4) Landevej, styrketræning og spinning.

Så når det er sagt, så tror jeg ikke man kan finde en gylden vej for den mest optimale træning. Udover at man selvfølgelig kunne tage 3-4 måneder syd på og køre bjerge i nogenlunde varmt vejr. Men her sætter SU’en (også) sine begrænsninger.

Jeg har ikke råd til en MTB eller cross-cykel, så det udelukker egentlig mulighed 1. Jeg hader spinning af et godt hjerte. Jeg kan overleve 1-2 om ugen, men gider ikke køre det stort set hver dag, og derfor bliver mulighed 2 også udelukket. Det samme gælder så mulighed 3.

Så det gør at der kun er mulighed 4 tilbage. Hvilket også er den der tiltaler mig mest. Jeg vil allerhelst køre på landevejen, også selvom det er koldt, men nogle gange kan det bare ikke lade sig gøre, da jeg fx ikke gider køre rundt ude på de mørke landeveje – det gjorde jeg i vinters, og det er til tider for farligt. Derfor vil jeg gerne supplere det med styrketræning, da jeg skal have styr på min ryg, som har drillet mig længe – specielt i hårde løb. Og så må spinning være det nødvendige onde, for at holde kondien bare lidt på plads.

Flere steder har jeg læst at effekten af styrketræningen giver en mere overskud, i slutningen af et løb, og fx gør at man har sprintkraften til at lave en spurt, selvom benene er trætte. Samtidig skulle det give flere watt per tråd, og da jeg gerne vil forbedre min evne til at køre selv, eller kører stærkere end de andre i sidevind, og det tiltaler mig også meget :)

Men hvad skal der ske med vægten?

Slam! Det her er nok den hårdeste at knække. For jeg har aldrig lagt bånd på mig selv (i hvert fald ikke ret meget) med hensyn til mit mad indtag.

Det gør også, at da jeg stoppede med at cykle efter junior, gik jeg fra 84 kilo til 120 kilo i løbet af 2-3 år. Og det har været hårdt komme ned i vægten, og det eneste instrument jeg rigtig har brugt indtil videre er øget træningsindsats.

Men jeg har desværre stået stille på 100-102 kilo i alt for længe tid. Så nu skal jeg til at arbejde med kosten. Det skal være slut med sukker-sodavand, og 2-3 poser chips i ugen, samt fastfood. I hvert fald ikke på regulær basis, som det måske nok har været ind til nu.

Så målsætningen er at komme ned på en 97 kilo, hvor drømmen er 92 kilo. Hertil skal spinningen selvfølgelig hjælpe.

 

Så hvad er konklusionen

Konklusionen er, at jeg savner at cykle lige nu. Og at jeg er møghamrende motiveret, og glæder mig til at komme i gang med at træne til vinter.

Samtidig er frygten der for at fejle med hensyn til kosten. Men vi må se. Jeg vil opdatere bloggen her ca. 2-3 gange i måneden, for at holde mig fast på de aftaler jeg har lovet med mig selv.

Så fra i dag og indtil november; Ingen sukkersodavand, ingen chips/slik i hverdagen, og ingen fastfood overhovedet. Jeg glæder mig til at se resultatet, og skal selvfølgelig nok opdatere… Fuck, nu hænger jeg på den! :)

Lige til sidst får I et billede fra mit polterabend, som er lidt over 5 år gammel. Der vejede jeg omkring de 120 kilo.

BILLEDE 01.jpg er brugt her