Tirsdag blev næste års Tour de France-rute officielt præsenteret. Og det er en fin, afvekslende rute, der ligger meget godt i tråd med ASO’s seneste tids forsøg på at gøre terrænet mere varieret henover de godt tre uger. 

Af Kim Plesner

Men at begynde at analysere vindermuligheder og styrkeforhold ud fra Tour-ruten, må være fordi man ikke har andet at lave, her udenfor sæsonen. Jeg kan således forstå, at Chris Froome er den store favorit, fordi der er relativt mange enkeltstartskilometer. Med andre ord, så var Froome ikke favorit i år, hvor der var nærmest historisk få enkeltstartskilometer? Eller er Froome i virkeligheden favorit uanset hvad, hvilket gør en favorit-analyse på baggrund af ruten endnu mere irrelevant.

Jeg kan også forstå, at ruten passer alle klassementsfavoritterne rigtig godt. Det siger de i hvert fald selv. Så heraf kan man altså udlede: Ingenting. Traditionen tro er der megen postyr om Tour rutens offentliggørelse ved det store arrangement i Paris. Der bliver sendt live-TV, der opdateres live på diverse websites, og det til trods for, at ruten har været kendt allerede inden præsentationen, takket være franske Velowires store researcharbejde.

Og ser man på fx sidste års Tour de France, så var de fleste enige om, at 2014-udgaven skulle afgøres i en duel mellem Chris Froome og Alberto Contador. Nairo Quintana prioriterede Giroen og Vincenzo Nibali havde kørt som en pose nødder hele foråret. Men Froome kom helt sidelæns ind i Touren efter et kaotisk forår for både ham og Team Sky. Og Contador blev ramt af sort uheld, og så vandt Nibali alligevel Tour de France.

Det havde absolut intet med ruten at gøre, for Chris Froome styrtede som bekendt inden feltet ramte brostenene i Nordfrankrig og i år viste Froome, at selv det underlag har han ikke de store problemer på, så længe han er i form.

De afgørende faktorer

Og netop formen bliver selvfølgelig en altafgørende faktor. Du kan skræddersy din helt egen Tour de France-rute, men hvis formen ikke er knivskarp, så vinder du ikke verdens største cykelløb. Desuden kommer det også i langt højere grad an på, HVORDAN ruten bliver kørt end HVILKEN rute der bliver kørt. Og til sidst kan vejret selvfølgelig have en finger med i spillet, ligesom det har vist sig ganske hensigtsmæssigt at holde sig på cyklen hele vejen til Paris.

Alle disse parametre har væsentlig større indflydelse på, hvem der står øverst på podiet i Paris den 24. juli næste år, end hvordan ruten er skruet sammen. Naturligvis under forudsætning af, at der er tale om en varieret rute, som tilfældet er her.

Masser at glæde sig til

Men hvad kan vi så bruge en offentliggørelse af Tour de France-ruten til? Efter min mening kan man – i dette tilfælde – glædes over variationen og at det formentlig bliver en visuelt flot Tour for os, der skal kigge på den. Ruten virker dejlig afbalanceret og med meget få, potentielt, ligegyldige øjeblikke. Sprinterne får en chance for at komme i gult, men dagen efter bliver trøjen formentlig snuppet af en puncheur og allerede på femte etape skal klassementsfavoritterne ikke sove i timen, hvis de vil kæmpe med om sejren.

Andorra-Arcalis og ikke mindst Mont Ventoux er altid et flot skue og så glæder jeg mig personligt meget til afslutningen på 17. etape i schweiziske Finhaut-Emosson, hvor rytterne lige inden har været over Col de la Forclaz. Og så holdes løbet heldigvis åbent helt indtil næstsidste etape til Morzine.

Så der er som altid masser at glæde sig til. Men at konkludere favoritværdighed ud fra en rutepræsentation, er lidt ligegyldigt.

Tag med Anders Lund, Veloropa og OOB Cycling på træningslejr i Lucca i pinsen næste år (13.-16. maj) og oplev blandt andet en etape i Giro d’Italia. Klik her og læs mere.

About The Author

Veloropa

Veloropa elsker cykelsporten. På godt og ondt. Vi hylder gerne vores helte, men forbeholder os også ret til at anskue sporten fra en mere kritisk vinkel. Vi kalder det et forsøg på nuancering. Landevejscykling er omdrejningspunktet i alt vi laver, for at kunne blive ved med det, forsøger vi at give noget tilbage, ved at tilbyde vores læsere, medlemmer og kunder en masse cykelsports oplevelser, tilbud og produkter af høj kvalitet.

Related Posts