Den nye Venge, bedre end den gamle

Der er masser af aeronyheder på vej ud i butikkerne, og en af dem er den helt nye Venge fra Specialized. Hvor den første udgave var kompromisløst aero, i hvert fald i vindtunnelen, så er den nye Venge en mere moden udgave. Nogle mindre aerooptimeringer er ofret, for køreglæde. Det ligner umiddelbart et rigtig fornuftigt kompromis. 

Af Uggi Kaldan | Foto Specialized PR

Aero er næsten everything…

Den nye Venge er 3. generation, og denne udgave har fået rettet op på nogle åbenlyse udfordringer ved den tidligere udgave. Den nye version har taget et skridt ud af vindtunnelen og ind på landevejen. Det er ikke fordi den gamle Venge var dårlig, det var den ikke. Den var bare forfærdelig at arbejde på som mekaniker, ikke så fantastisk at køre på, som man kunne forvente af en topcykel… og det der mågestyr, det det fik ikke mange point på “lirens-skalaen”, men den var hurtig! 

Det er den nye Venge også, men den er samtidig blevet væsentligt lettere at indstille, mere komfortabel, og væsentligt pænere (det er selvfølgelig meget subjektivt, men det synes vi altså). Den er samtidig hurtigere, lettere og stivere end den gamle. Det er simpelthen en bedre cykel. 

NYHEDER

  • Lettere, stivere, mere aerodynamisk
  • Kommer kun i en disc udgaver med elektroniske gear. 
  • Styr og frempind kan ny indstilles uden du behøver at skille hele cyklen ad. 
  • Væsentligt forbedret komfort på cyklen. 

Gik der noget galt sidst?

Nej, nogle gange bliver man bare nødt til at køre udviklingen helt til max, og så kan man bagefter rulle nogle af de ting tilbage, hvor det viser sig at omkostningen ved forbedringen har været større end udbyttet. Lidt som når Bjarne Riis fortæller at han på nye cykler nogle gange skruede boltene i stykker. Det er ikke helt det samme, men pointen er at hvis man stopper udviklingen for tidligt, så når man måske ikke det maksimale potentiale. Derfor er det nogle gange lettere at gå lidt for langt, og så et skridt tilbage. 

F.eks. var den interne bremsekabelføring smart, men det var ikke smart at de skulle skilles ad hvis man skulle fjerne eller tilføje en spacer. Det er heller ikke nok at en cykel er aero alene, den skal altså også være god at håndtere, den gamle Venge var lynhurtig, men det var bare ikke altid en super cykel at køre på. Det skulle der findes en løsning på, hvordan kunne man forbedre cyklens køreegenskaber, og samtidig bevare hurtigheden. Resultatet er den nye Venge. 

Bag resultatet står det tyske aerogeni Ingmar Jungnickel. Specialized havde brug for hurtige former, der samtidig kunne sikre tydelig og forudsigelig håndtering af cyklen, Ingmar lavede algoritmer via en supercomputer der kunne gennemgå tusindvis af stelformer, der kort fortalt finder frem til en form med optimal drag, vægt og stivhed. (Ekstremt forsimplet forklaring). 

Ingmars nye former, gjorde ingeniørerne hos Specialized i stand til at kreere en cykel der var ligeså aero som den sidste Venge, men som samtidig var stivere og lettere. 
Det er i hvert fald hvad Specialized fortæller. 

Den nye venge

Den er lettere, den er væsentligt mere komfortabel og håndterer lysår bedre end sidste udgave. Ifølge Specialized er den hurtigere end den gamle, og vi synes den er pænere, og ikke mindst langt mere brugervenlig. 

Den er lettere!
Den gamle Venge ramme vejede ca.1200 gram og gaflen vejede 410 gram. Den nye Venge vejer 960 gram og 385 gram for gaflen. Altså ca.20% mindre. S-Works Venge udgaven er angivet til at veje 7.1 kilo med 64mm Roval hjul. 

Er den stivere?
Specialized angiver at krankstivheden er blevet op til 18% stivere, og fronten er blevet stivere også, uden der dog er angivet tal. Men målet har været at ramme samme stivhed i frempinden eller mere, end den legendariske Zipp SL Sprint, som bl.a. Sagan og Boonen er set køre med, dog med gaffatape på logoet. Specialized siger de har nået det mål. 

Samtidig indrømmer Specialized at det gamle vingeformede Vias “måge” styr ikke var det stiveste i verden. Det nye styr og den nye frempind giver en dramatisk forbedret køreoplevelse. Særligt når du giver den gas, mens du står op. 

Er cockpittet blevet mere brugervenligt?

Well mågestyret er væk, det bliver nok ikke savnet af mange, den lille aerofordel det tilbød, vurderede Specialized altså ikke stod mål med ulemperne. Men måske endnu vigtigere for mange er at frempinden nu er blevet standard, så du kan sætte de eget favoritstyr på, hvis du ikke lige bryder dig om specialized udgave, og du kan endda også skifte frempinden. Du behøver blot nogle spacer adaptors, der er lette at få fat på online. 

Apropos spacere, så er de nye spacere faktisk ret smarte. De hydrauliske bremsekabler kører stadig ind gennem kronrøret, hvilket tidligere betød man blev nødt til at skille dem ad hvis man skulle fjerne eller tilføje en spacer. Nu kan spacerne tvistes fra hinanden. 

Testtur – vi arbejder på sagen! 

Der skulle gerne være en testudgave på vej, så vi lidt bedre kan vurdere cyklen, mere end ud fra blot en enkelt tur, som det er blevet til indtil videre. Vi er dog ikke de eneste der gerne vil ud og prøve cyklen, så vi må se hvornår det lader sig gøre.