De fleste kender dem nok… “The Rules”

Kender du ikke til “Velominati – keepers of the cog“, og deres regler kan du starte HER! Velominatis regler gider vi dog ikke gå videre ind på i dag. De fleste kender dem efterhånden, og personligt må jeg indrømme at jeg er begyndt at være lidt træt folk der konstant citerer dem, så jeg har fundet på min egen regel. “Hvis du kender reglerne for godt, må det være fordi du træner for lidt!“.

Jeg er tilsyneladende ikke den eneste der er ved at være lidt træt af at høre på reglerne fra “The Keepers of the cog” – gutterne hos Kolo T.C. har lavet deres egen noget kortere version, og ja, hvorfor gøre noget mere besværligt end det behøver at være. Til dem der ikke er så skarpe i det engelske har vi oversat reglerne herunder, med et par friheder, så det passer til danske forhold.

It’s even more simple than you’ve been told. // Det er mere simpelt end du tror.

The Rules

1. Don’t be a dick. // Lad være med at være en pik!? :D

2. Ride whatever the hell you want. // Kør på hvad fanden du har lyst til. 

3. No one gives a shit if your bar tape matches your seat. // Folk er pisse ligeglade med om dit styrbånd matcher din saddel.

4. The bike comes first, right behind family and friends and making a living. // Cykling kommer før alt… lige bortset fra din familie og at tjene til føden. 

5. Riding in bad weather makes you better. But don’t be stupid about it. // Træning i lorte vejr gør dig bedre, men det er altså ok at træne i godt vejr også, – og sjovest! 

6. If you aren’t having fun, stop. // Hvis det ikke er sjovt… hold en pause, drik en øl, spis en burger… eller sælg din cykel og find på noget andet. 

7. Don’t overlap wheels. Just fuckin’ don’t. // Lad være med at køre dit forhjul op vedsiden af akslen på gutten foran, bare lad vær! 

8. Don’t be late to a group ride. Be early. // Lad være med at komme for sent til træningsture, kom for tidligt.

9. If you’re dropped three times, do your own thing. (See Gentlemen’s Ride) // Hvis du bliver sat 3 gange til træning, så kør resten af turen selv. (Se “Gentlemen’s Ride”)

10. If it’s a no-drop ride, don’t drop people. Ass. // Hvis det er aftalt at følges ad, så lad være med at sætte folk (konstant). Idiot. 

11. Support your local bike shop. And bring them food sometimes. // Støt din lokale cykelpusher, og kom med mad en gang i mellem! Ja, det kan vi også godt selvom vi er danskere. 

12. If you race more than 3 times a year, you are in Sport division. If you podium twice, move up. If you win, move up. Getting dead last in Expert is better than winning in Sport. Getting DFL in Pro is better than winning in Expert. No one cares if you win. We all have to go to work on Monday. Test yourself. // Hvis du kører “ræs” i alle de motionsløb du stiller op i, så overvej at melde dig til licens. Hvis du kan rykke op fra D, ryk op. Det er bedre at blive sidst i hvilken som helst licensrække, end det er at blive først i rækken under. De fleste er ligeglade med om du vinder, vi skal stort set alle sammen arbejde om mandagen, test dig selv! 

13. If you get plate number 13, you turn it upside down. You just do. // Får du nummer 13, så vender du det på hovedet, gør det nu bare. 

14. Do not make start line excuses. “I haven’t been riding”, “I’ve was sick last night”, “I’m too hung over”, “My bike is too heavy”, and the like, are all your fault. Just ride, congratulate the winner, and hang out with your pals after. It’s all good, man. // Drop de platte undskyldninger på startstregen – “jeg har slet ikke trænet”, “jeg var syg i går”, “Jeg de vildeste tømmermænd”, “De her ENVE hjul er altså sygt tunge” – og den slags, du er selv mødt op, kør nu for fanden bare cykelløb, sig tillykke til vinderen, hyg dig med gutterne bagefter, det er helt ok!

15. Blogs are stupid. Don’t listen to them, and never take them seriously. // Lad være med at lytte til blogs, og tag dem ALDRIG seriøst!

Glossary // Ordbog

Coffee Ride: Easy, Pease-y. You ride bikes slow and go to a place to drink coffee. Do not fuck up the coffee part. Jeez. // Kaffetur – du cykler stille og roligt ud for får en kop kaffe… husk kaffen, hvor svært kan det være!?

Gentlemen’s Ride: A group ride consisting of any number of riders. Fast but conversational pace on the flats, with hard efforts on climbs. Strict rolling regroups over the top of climbs. Everyone gets back on the first time, no exceptions. Second climb, rolling regroup. If you are dropped two or three times, do the gentlemanly thing and finish the ride alone. If you’re crushing everyone, do the gentlemanly thing and make sure the bulk of the ride stays together. Most of the group should finish together. Ride leader makes any other decisions. // “Gentlemans Ride”: Jævnt tempo på flade stykker, full gaz på bakkerne (hvis man har lyst), samling på toppen. Alle samles efter bakkespurter. Bliver du sat 2 – 3 gange af alle, vær en gentleman, og fortsæt alene. Hvis du smadrer alle, vær en gentleman og vær sikker på at folk er samlet, inden du smadrer dem igen. Lyt til turlederen. 

No-Drop Ride: No one is left behind. Ever. That said, make sure a pace is announced and enforced, and do not get in over your head. If it is no drop at 18mph and you can only do 14, think long and hard about going. // Aftaler man på forhånd at alle skal med hjem, så skal alle med hjem. Hvis turen er annonceret til 33 i snit, og du har svært ved at holde 30, overvej seriøst om du skal med på den tur. 

Ice Cream Ride: No spandex. 10-12mph. It ends in ice cream, preferably out of a small,  miniature Detroit Tigers helmet. // Tur efter is: Cykeltøj er ikke nødvendigt når du kun skal køre 5 kilometer, marchhastighed 25 km/t, turen ender med en is, helst frisklavet italiensk, det smager bare bedre! 

Recovery Ride: If someone says they are going on a recovery ride, they are going to try to drop you on every climb. Guaranteed. // “Restitutions tur” – hvis nogen siger de skal køre en restitutions tur, så vil de med garanti forsøge at sætte dig på samtlige bakker, samtidig med at de (i følge dem selv) aldrig er over 140 i puls. 

Det er nogle super regler!

God Påske!

Redaktøren