Crossrammer med skivebremser er blevet let tilgængelige i et stadig voksende udvalg og tilbyder generelt fantastisk og pålidelig stoppeevne. De fås i alt fra økonomi-venlige mekaniske konfigurationer, best-of-both hybrid versioner og øverste hylde systemer med fuld hydraulik. Du vil faktisk blive udfordret, hvis du skal finde producenter og butikker der tilbyder deres crosscykler i både disc og cantilever. På trods af dette forsætter de fleste professionelle (særligt europæere) med at køre med cantilever bremser, selvom de har mulighed for at kører med skiver. Hvorfor nu det? Og hvorfor synes jeg så alligevel at din første crosscykel skal være med skiver?

Af: Simon Zdrenka

En crosscykel slides markant mere end andre typer cykler. Ikke så overraskende. Det våde og mudrede miljø man cykler i er meget hårdt ved sliddele, og når man vasker cyklerne efter brug trænger skidt og snavs ind i lejer og fjerner smøremiddel. Kæde, kassette, klinger, kabler, krankboks, headset, hjullejer, dæk, fælge, bremseklodser m.m slides betydeligt. Flere af tingene kan nok holde et par sæsoner, men det hele løber op i en del ting henover en sæson hvis man kører ugenligt og ikke er bange for dårlig vejr. Foruden reservedele der skal købes bliver det også til en del cykelvask og vedligehold i et forsøg på at få tingene til at holde længere. Men hvad har det med en skivebremse cykel at gøre?

Med skivebremser undgår man slid direkte på fælgene. Man behøver derfor ikke være bekymret for at slide på evt. dyrer carbon fælge og eventuelt malplacerede bremseklodser der rammer på dæksiden hører fortiden til. Væk er dagene hvor hjul der slår 1-2mm sender din bremsemodulering ud af vinduet eller sender dig løbende til pitten for at skifte hjul. Man slipper tilmed for at købe flere hurtigt nedslidte og dyre bremseklodser (regn med 5-10 træninger hvis det er mudderet) i et forsøg på at få nogenlunde bremseevne ud af ens cantibremser. På en disc cykel har hjulene potentiale til at leve evigt så længe du holder lejerne ved lige, og i tider hvor hjulenes pris af og til overstiger priserne på rammen, er det en god ting.

Men de professionelle kører jo fælgbremser?

Bikeporn med Canti bremser © Fundet på nettet af Zdrenka // AltomCykling.dk

Traditionalisten – Richard Sachs –  med smukke håndbyggede stålrammer og cantilever bremser © Dan Chabanov // AltomCykling.dk

Ja, men de har oftest også hele arsenaler af carbon hjul med dæk til alle tænkelige situationer, foruden et næsten uudtømmeligt lager af sliddele. Slid er af lille prioritet for dem. Faktisk bør man slet ikke vaske cykel med højtryksrenser, men det har ikke stoppet en eneste mekaniker på de store hold. Et veljusteret cantisystem kan bremse ganske fornuftigt med de rigtige forudsætninger, og når man er privilegeret nok til at kunne skifte cykel hver halve runde er den lidt mindre plads til mudder overskuelig. Sammen med at det kan være en stor omstilling at lærer et nyt bremsesystem ud og ind for mekanikerne, og at der skal uanseelige mængder nyt udstyr til, er gevinsten ved skivecykler begrænset. Udviklingen inde for cykler med canti-bremser er på vej til at gå i stå. Store mærker som Specialized, Canyon, Giant og Focus tilbyder nu kun skivecykler til cross. Kun privilegerede ryttere som Zdenek Stybar kan insistere på canticykler fra disse mærker. En ting står fast. Hydrauliske systemer til landevej og cross vil blive mere udbredte, billigere og lettere tilgængeligt. SRAM tilbyder nu deres hydrauliske system på Rival niveau og det er ikke usandsynligt at vi snart ser Shimano med et 105 eller lavere orienteret system.

Er Canti ikke lettere?

I starten af skivebremse-cross-kampagnen var der tale om at skivecykler vejede i omegnen af 0.5 kg mere end deres canti modparter. I dag er dette ikke entydigt tilfældet. De fuldt hydrauliske systemer sammen med produktionsudviklingen af crossrammer udligner forskellen hvis man køber fra øverste hylde. Helen Wyman’s Kona vejer 6.97kg (hvilket er let i cross sammenhæng!) og det er med hendes 175cm højde ikke fordi hendes cykel er meget lille. Køber man skivecykler fra lidt lavere hylder kan der være en forskel med kabeltrukne bremser som ofte er en anelse tungere. Disse cykler kommer oftest også med MTB hjul som er meget holdbare men også tunge.

Skal man ikke skifte bremseklodser lige så ofte på skivecykler?

Ikke ifølge min erfaring. Jeg har kørt på skiver i knap 2,5 sæson og jeg har lige skiftet de forreste pads til denne sæson. De bagerste lever endnu. Der gik i starten skrækhistorier rundt da folk oplevede at deres mekaniske skrivebremse systemer blev slidt så meget ned på en enkelt omgang i meget våde og sandede forhold, at der intet skete når man hev i grebet. Dette kan i det store hele undgås ved at følge nogle enkle spille regler. Pads skal altid være af typen ”Metallic/Sintered Metallic” til cross. De kan larme lidt i vådt vejr, men de holder markant længere end ”Semi-metallic” og Organic”. Det næste man skal huske er at kører dem ordenligt til. Min erfaring er at de skal overhedes kraftigt på asfalt vej for at hærde ordenligt igennem. Dette sørger for at give den rigtige ”glasering” på skiver og pads så de har det rigtige bid og holder markant længere. Øvrige spilleregler kan man læse om HER og HER. Med hydrauliske kalibre vil de selvjusterende pads yderligere mindske problemet. Våde sandede løb vil altid slide meget på pads, men medmindre du er meget bremseglad og ikke har kørt dine klodser til kommer du fint igennem. Jeg har dog altid et par ekstra pads ved hånden skulle jeg være uheldig.

Er det ikke mega besværligt at have med at gøre?

Bikeporn med Discbremser © Fundet på nettet af Zdrenka // AltomCykling.dk

Det nyeste inden for geargrupper til cross – Sram CX1 i kombination med Force hydraliske skivebremser  © Fundet på nettet af Zdrenka // AltomCykling.dk

Ja og nej. Opsætningen af hydrauliske systemer kan for uerfarende være tidskrævende pga. afkortning af bremseslanger og bleeding af systemet. Når det er sat op korrekt er det dog relativt vedligeholdelsesfrit da pads er selvjusterende i afstand til skiven og hvis forseglinger holder er systemet 100% lukket for skidt fra omverdenen (bare hold højtryksrenseren på afstand ok?). Dette er en fordel for familiefaren der ikke magter at sætte sig ind i dybdegående detaljer og tidskrævende vedligeholdelse, men ønsker at få et næsten justeringfrit system med fra butikken (hvis man har råd selvfølgelig). Mekaniske kalibre og skiver er mere ligetil, men kræver en smule justering fra brugeren fra tid til anden.
Cantisystemer kræver mindre af brugeren i forhold til opsætning, men skal efter min mening finjusteres oftere for at fungere optimalt. Der er flere faktorer, som mekanisk gearing, yoke vinkel, bremse shudder, bremseklods toe in, og cantiarmens fjedrespænding. Selvom Canti systemer ofte er uhyre justerbare og overskuelige at lærer at bruge, så skal der kun fejljusteres på en faktor før systemet fungere ringe. Med skivebremser er min egen erfaring at der skal mere til at decideret opnå en ubrugelig bremse hvilket går bedre i tråd med en travl hverdag og folk med teknik allergi.
Selv simple og billige mekaniske kalibre til skiver (fx den altid pålidelige Avid BB7 som jeg kører med) er nemme at have med at gøre og bremser konsekvent og pålideligt så længe pads er justeret ind.

Okay, kom med det. Hvad er hagen?

Der er nogle få ting man skal være opmærksom på. En stor fordel ved Canti er at man stort set kan bruge hvilket som helst 700c racerhjul. Du kan låne din kammerats hjulsæt, sætte det på, justere/skifte pads og være kørende på meget kort tid. Med disc er det en anelse mere besværligt. Rotorens placering ift. bremseklodserne er af kritisk betydning. Desværre er rotor spacing er ikke 100 % ens fra et disc nav til et andet og derfor vil det sjældent være muligt at skifte fra et hjulsæt til et andet uden at skulle genjustere kaliberen/pads eller space rotoren, så de to rotere er ens spacet. Dette er selvfølgelig forudsat at det andet hjulsæt har samme størrelse rotor. At flere producenter bevæger sig mod Thru-axle og nogle rammer bruger hhv. 130mm, 135m (den mest udbredte) og 142mm bagnav gør ikke kompabilitetsproblemerne mindre.
Når det er sagt er det et relativt begrænset problem i virkeligheden. Har man styr på sit eget udstyr er det overskueligt at sætte ens eget grej op så det nemt kan skiftes ud, men er uheldet ude kan det betyde afslutningen på ens løb. Skiver til dansk cross bliver dog mere og mere udbredt så dette problem burde begrænse sig i den nære fremtid.

Konklusion:

Er man en traditionens rytter eller af en bestemt æstetisk overbevisning skal jeg ikke bremse (tøhø) folk for at købe en cykel med Cantilever bremser. Er du derimod tilhænger af en cykel der er lidt lettere at vedligeholde, er mere pålidelig og har overskud på bremseevnen er skivebremser nok mere dig. Uanset om du går den mekaniske eller hydrauliske vej får du sandsynligvis en cykel der næsten lige så let, kræver mindre justering og i højere grad med fremtidssikret teknologi, så længe du tager forholdsvis få spilleregler i overvejelse. Skivebremser er perfekt til weekendkrigeren der har fuldtidsjob og børnefamilie, og sammen med et tubeless hjulsæt kan man smage lidt på det bedste af det bedste med et minimum af tidsinvestering. Personligt er jeg fan og jeg er sikker på du også bliver det.