Seks hjelme. Tre brands. Én artikel. Jeg har i de sidste måneder haft fornøjelsen af at teste seks forskellige hjelme på markedet. Bell, Giro og Specialized har hver stillet to hjelme til rådighed: Deres topmodel og deres budgetmodel af samme hjelm. Funktionalitet, udseende og pris vægtes forskelligt alt efter temperament og pengepung, det skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kan dog garantere, at alle hjelme er blevet afprøvet grundigt og i meget forskelligt vejr.

Af: Søren Kuipers

Læseguide

Testen er primært fokuseret på min oplevelse af de seks hjelme. Alle hjelme er vurderet i størrelsen medium. Det er ikke en køberguide, men snarere en artikel, som henvender sig til den kræsne cykelmotionist, som måske kan finde inspiration til købet af sæsonens hjelm. Slutteligt vil der altså heller ikke være ”Bedste køb” eller ”Testvinder”, men snarere en indsigt i, hvad kan man forvente af hjelmene. Ved hvert brand vil jeg først beskrive budgetmodellen og herefter topmodellen af hjelmen og slutteligt afrunde med et par opsummerende linjer.

Fire af hjelmene er med det såkaldte MIPS. MIPS (Multi Directional Impact Protection) har til formål at mindske risikoen for beskadigelse af hjernen ved specielt rotationsstyrt. Dette via et form for indre plastikvisir, som skal kunne bevæge sig uafhængigt af hjelmens øvrige rotation – deraf navnet. Alle hjelme nævnt her i artiklen er fra tre topproducenter, så mon ikke der er arbejdet med sikkerheden på alle hjelme. Hjelme med MIPS er som regel et par hundrede kroner dyrere end modeller uden. Ofte er de så også en anelse tungere. Det er ikke alle hjelme som kan fås med MIPS.

Bell

Fra Bell har jeg haft muligheden for at prøve to solide bud på racerhjelme. Begge hjelme har MIPS og de har et generelt tidløst look og rene linjer.

Bell Overdrive

Overdrive er Bells bud på en kvalitetshjelm designmæssigt tæt på tophjelmene. Den koster næsten 1/3-del af dens storebror og er derfor oplagt til motionisten, som vil ligne en lirekarl, men ikke betale for det.

Overdrive er en super god hjelm. Den vejer 264gram (10gram mindre end opgivet), hvilket er ganske fornuftigt i prisklassen, og den føles også ganske let på hovedet. Til trods de mange ventilationshuller, har jeg oplevet af MIPS-udgaven af hjelmen hurtigt kan blive varm, hvilket er væsentligt, hvis man har tendens til enten overophedning af hovedet eller bare generelt er lidt kold i toppen.

Spændesystemet i nakken fungerer upåklageligt. Det er let håndterbart, og pasformen er generelt rigtig god. Stropperne føres på klassisk vis ned bagfra hjelmens top, og dette system passer bare dårligt til mit hoved og mine ørers placering. Uanset hvordan jeg forsøger at tilpasse disse stropper, så sidder de bare aldrig helt, som jeg ønsker. Men husk; det er en smagssag.

Overdrive er et rigtig godt bud på et alternativ, hvis din hjelm ikke skal koste ligeså meget som et par af statsministerens sko. Set på nettet til 675 kroner

Bell Zephyr

Bell beskriver selv Zephyr som den mest innovative cykelhjelm, de har lavet. Den sidder enormt godt på mit hoved, og specielt justeringsmulighederne i højde og i bredde gør det muligt at opnå en komfortabel følelse. Dens stropper føres ned tættere på nakken, hvilket gør, at komforten er i top og stropperne smyger sig til hovedet. Det kan jeg lide!

Målinger bringer hjelmen i den tungere ende både hvad angår pris og vægt. Den vejer 274gram (opgivet til 263gram), så er du på jagt efter markedets letteste hjelm, da bør du måske køre udenom Zephyr. Derimod kan den stærkt anbefales hvad angår sikkerhed (MIPS), komfort, ventillation og et fedt look med skarpe detaljer. Hjelmen brandes også som havende en stærk aerodynamik, og jeg må sige, at der er noget om snakken. Den føles skarp – også i modvind.

Zephyrs pasform, de fede farvekombinationer og aerodynamik er lir for den kræsne motionist, men man betaler også for det. Set på nettet til 1599 kroner.

Giro

Amerikanske Giro har sendt to hjelme med et klassisk Giro-look. Hjelmene smyger sig til hovedet og ser brandgodt ud. Begge hjelme kommer ligesom Bells hjelme både med og uden MIPS.

Giro Savant

Savant er en rigtig god hjelm. Her får du virkelig noget for pengene. Ikke nok med, at den ser rigtig godt ud, så sidder den også godt. Stropperne på denne hjelm er også trukket ned oppefra hjelmens top, og de snor og drejer sig bare hurtigt – også under kørsel – synes jeg. Det ér bare ikke mig. Modellen giver dog muligheder for at tilpasse i både længde og bredde, så stropperne føles lidt mindre generende end andre.

Hjelmen er udstyret med 25 ventilationshuller og ventilerer generelt rigtig tilfredsstillende. Den kan – som næsten alle hjelme på markedet – justeres med én hånd, så hvis man under kørslen har behov for det, kan man løsne/spænde efter behov. Ligeså er det muligt at justere hjelmens placering på hovedet – højt eller lavtsiddende. Det er en god kvalitet.

Savant er målt til at veje 272gram, hvilket er knap 20gram mere end de opgivne 254gram; en forskel som cirka svarer til chokoladen i et Kinderæg. Set på nettet til 999 kroner.

Giro Synthe

Synthe er en tophjelm. Den føles lækker allerede ved udpakning. Dens overflade har en fantastisk tekstur – en kombination af plastik og gummi – på den gode måde.

Den vejer lidt overraskende 249gram (opgivet 243gram), men det er også med MIPS. Det er tydeligt at det er storebroderen til Savant, og jeg synes, man får noget for pengene ved denne hjelm.

Stropperne ledes via nakken rundt om ørerne, hvilket igen giver øget komfort og de strittende stropper slipper man for. Lækkert.

Designmæssigt synes jeg Synthe er én af de fedeste hjelme, jeg har prøvet. Dens strømlinede look med de brede bånd smyger sig om hovedet. Den sidder godt og kommer i skarpe farvekombinationer – den jeg har fået lov at prøve var en fed kombination af lys grøn, hvid og sort.

Giro Synthe står knivskarp og godt til 2016-uniformen. Mon den vil matche the look of 2017 ligeså godt? Set på nettet til 1399 kroner.

Ligesom den designmæssigt er lige i min smag, så ventilerer den også godt – bl.a. fordi at kanalerne også går indvendigt. På den måde ledes varmen fint fra hovedet. Desuden skulle de små vaskbare puder indeni hjelmen være særligt antibakterielle, hvilket vi er mange der kunne bruge.

Som en lækker feature er der konstrueret specielle huller til cykelbrillerne, så de kan sidde sikkert i hjelmen under forhold, hvor brugen af briller er ugunstigt.

Skulle jeg vælge her, da ville jeg spare sammen til topmodellen, Synthe, og tage den med på sommerens tur til bjergene og lade andre om at være generet af en varm, tung og ulirens hjelm.

Specialized

Fra amerikanske Specialized har jeg afprøvet to hjelme. På mange måder ligner de hinanden i udseende og opbygning, men tag ikke fejl. Indmaden i deres Ferrari-model ér en anden end deres budgetversion – omend begge hjelme til fulde lever op til mine forventninger, og begge hjelme vil kunne gøre mange ryttere tilfredse.

Specialized Propero 3

Propero 3 er en hjelm, som du ikke går galt i byen med. Pasformen er god. Hjelmens stropper er konstrueret, så man kan justere stropperne, så de passer til enhver hovedform. Men igen – som med så mange andre hjelme i denne prisklasse, da føres stropperne ned øverst på hjelmen og kan være småirriterende for ørene. Jeg forstår ikke dette princip.

Producenten oplyser om et 4th Dimension Cooling System, som skulle gøre hjelmen særdeles åndbar. Jeg har ikke kørt i 30 grader, men jeg synes faktisk, at selv i 10 grader er hjelmen lidt småvarm. Skulle jeg vælge en hjelm til brug under varmere himmelstrøg eller meget varme sommerdage, da vil jeg overveje en lettere og mere ventileret hjelm. Kører du de danske forårsmotionsløb vil du stadig falde godt ind i det veludstyrede segment med Propero 3.

Hjelmen vejer 273gram (opgivet til 263gram), og den gør, det den skal. Som flere andre hjelme er den justerbar i både højde og bredde, og det er bare et plus.

Du vil ikke tiltrække dig unødig opmærksomhed med dette sikre hjelmvalg til en overkommelig pris. Set på nettet til 799 kroner. 

Specialized Prevail II

198gram. Så kort kan de siges. Ønsker du én af markedets absolut letteste tophjelme, da er Prevail II et rigtig godt bud. Det er en letvægts racerhjelm, som egner sig meget til varme dage, kørsel i bjerge og generelt til cyklisten, der ønsker masser af luft og mindst muligt vægt på hovedet. Den er virkelig velventileret og ekstrem let på hovedet.

Det bedste er for mig stropperne. De er ført indvendigt til hjelmens kant, hvor de først kommer til syne. De kan nærmest ikke snos, og udskæringerne omkring ørerne er konstrueret således, at alles ører skulle kunne fitte. Man kan ikke justere dette, men det skulle passe alle. Stropperne passer i hvert fald mig.

Til trods den lave vægt har Prevail II også stor fokus på sikkerheden. Denne hjelm ikke er tilgængelig med MIPS, men til gengæld er hjelmen bygget op om et armeret skelet, så stærk som man kunne ønske sig.

Justeringsmuligheder er mange både i højde og bredde, og farvekombinationerne er mange og fede. Producenten beskriver selv hjelmen som værende aero – og det er den – det kan mærkes.

Står du og skal vælge en enkeltsstartshjelm eller markedets mest aerodynamiske hjelm, da skal du vælge en anden. Står du og skal vælge en hjelm perfekt til enormt varme forhold, hvor du har brug for maksimal ventilering og lethed, da er Prevail II perfekt. Set på nettet til 1799 kroner. 

Afrunding

Mange kører rundt med en hjelm af ældre dato. Det er der ikke noget i vejen med, med mindre du er styrtet et par gange, eller hjelmen er faldet ned fra styret en fem-seks gange. Har indmaden og eller skallen revner eller er småkrakeleret. Så er hjelmen sandsynligvis ikke så sikker længere, som du tror. Skift den!

Held og lykke med sæsonens cykeleventyr iført hjelm. Husk hjelmen uanset om du skal hente lørdagsrundstykker; om du drøner en tur i den lokale skov eller om Alpe d’Huez skal bestiges for første eller sidste gang.

Hjelmene er udlånt af WeBike, og alle hjelme kan købes her.