OK ok, det er måske ikke verdens største overraskelse, men nu er den her. Disc udgaven af den anmelderroste Tarmac SL6. Umiddelbart ikke de store forandringer fra udgaven med klassiske fælgbremser, men under overfladen lurer et par overraskelser. 

Af Uggi Kaldan | Foto Specialized

Da jeg tidligere på året annoncerede at jeg skulle køre på den nye Tarmac i år (som i øvrigt ikke har været på landevejen endnu… lortevejr) – var der en del der skrev og spurgte om jeg ikke skulle køre disc? Jeg plejer jo at gå efter det nyeste. 

Well – discudgaven var simpelthen ikke kommet endnu, og selvom den er annonceret og vi kan vise billeder af den, så bliver den også svær at få fat på. Det er kun ganske få eksemplarer der i 2018 finder vej i dk. Så er du lun på en Tarmac Disc så bliver det nok et 2019 projekt. Jeg synes jo den “klassiske” med fælgbremser er flot, men disc udgaven fejler sgu heller ikke noget. 

Rider-First Engineered™

Naturligvis også med Disc udgaven, der blev brugt godt 300 unikke stykker carbon til SL6 udgaven i disc versionen er det øget til hele 500 stykker unikt carbon. Hvad betyder det så helt præcist? 

Hos Specialized kalder de det Rider-First og det betyder at du får de bedste egenskaber rammen kan give, uanset størrelse. Det vil sige at hver str. er unikt sat sammen til at passe til den rytter der skal køre på den. Den mest enkel måde at beskrive det på at at hvor man tidligere blot kortede eller forlængede rørene i carbon´ så rammen fik forskellige størrelser, så er det selve lagene man ændrer her. Så en str.48 vil have et andet layup og tyndere carbon end en størrelse 62. Det lyder faktisk meget smart. Specialized kalder det selv den perfekte cykel, men det skal de jo sige. 

Jeg holder mig til at den ser fed ud – og hvis den har bare lidt af de køreegenskaber den Tarmac jeg selv har pt. leverer – så er bliver man ikke skuffet. Den viste udgave er ikke billig, men der fåes naturligvis flere forskellige udgaver, også én specifikt til kvinder. 

Vi arbejder på et testride – og så kommer der lidt mere info.