I weekenden står den på forsinket indledningsløb i Rødekro og kuperet ræs i Horsens. Indledningsløbet er mest hygge og sjov, mens Horsens bliver ren overlevelse på en af Danmarks ledeste ruter! – og så bliver det med nye hjul på cyklen!

AF JEPPE TOLBØLL

Indledningsløb, Rødekro, 8 omgange, 80 kilometer, 632 højdemeter

Indledningsløb

Nogle undrer sig muligvis over, at der bliver holdt indledningsløb for de Syd- og Sønderjyske klubber, når nu licenssæsonen er i gang. Men et formandsskifte i Rødekro gav åbenbart nogle kommunikationsbrist, og da den nye formand fandt ud af at det var Rødekros tur, kunne der ikke nå at komme en tilladelse i hus. Den kom så til her på lørdag og derfor skal der køres ræs der, det er sgu en fin løsning :)

Ruteprofilen er faktisk ret misvisende, for selvom profilen øjensynligt ser pivflad ud, så er der faktisk én ret slemt bakke på, 600 meter lang og med 3 % i snit og 6 % hvor den er værst, ellers er resten egentlig lige til, og mit bud er at vinden nok kommer til at spille en større rolle efter bakken, end bakken i sig selv.

Det er rigtig svært at komme med et bud på hvordan det skal gå, for der er ingen startlister online som hvis det var et licensløb. Dog hører jeg at Jesper Attermann, Tønder (kørte for CK Aarhus sidste år), Tom Bøttger Frømling, Sønderborg CK, og Kim Ternstrøm, Tønder alle skulle komme til start. Det er umiddelbart disse tre jeg tænker kan være det største konkurrenter. Og ud fra det, så bør jeg være lige en tand stærkere, føler jeg.

Ved at udnævne mig selv til favorit, ud fra ovenstående kriterier, så putter jeg selvfølgelig i en position hvor mange vil sidde på mig, og forvente at jeg lukker diverse huller, og så videre, vi må se om jeg kan leve op til mine egne forventninger…

Løbet bliver med debut på min egne Black Inc-hjul. Jeg har efterhånden kørt en del løb på Black Inc, både deres Fifty (clincher), Eighty (clincher) og Fifty (tubular), men alle har været på lån fra Black Inc, som led i test. Nu måtte jeg bare have mine egne, for det er et super hurtigt hjulsæt! Jeg får mig et sæt Black Inc Eighty, som clincher. Deres Eitghy-model i clincher er faktisk “kun” 75 milimeter høje, og mange vil egentlig sige det er for voldsomt til dansk sidevindskørsel. Men jeg oplevede intet problem, da jeg kørte i Odder, sidste sæson. Og så ser 75 milimeter bare bad ass ud, og lir er dælme vigtig som glad amatør-væddeløber! :)

Horsens, 6 omgange, 132,6 kilometer, 1248 højdemeter

Horsens

Søndag står den på løb i Horsens, på hvad jeg mener er en af Danmark hårdeste ruter. Ruten er konstant op og ned, med mange åbne stykker hvor der vil være vind for det meste. Specielt den berygtede Kirkebakken har flere gange sat en solid stopper for mig (faktisk i alle løb, lige fra D-, C- og B-klassen!).

Nogle vil måske undrer sig over at jeg vælger at køre indledningsløbet dagen før et så krævende Horsens-løb, men prioriteringen er klar for mig. Det hele handler om træning i weekenden, og selv på friske ben er chancen for at jeg laver point i Horsens minimal. Derfor bruger jeg løbene på at få bedre form frem mod andre mål.

Nogle vil påstå at der ikke køres hold i B, men kigger man på startlisten skal man være naiv for at tro anderledes.

Cykling Odense stiller med 8 mand

Hammel CK stiller med 5 mand

Herning CK stiller med 4 mand

Vejle CK stiller med 5 mand

Odder CK stiller med 4 mand.

Alså ud af 35 mand på listen har 26 mand 3 eller flere holdkammerater.

Det gør det umådeligt svært for ryttere der er alene til at repræsentere deres klub, som jeg fx er, at gøre en forskel, med mindre man kan have lidt is i maven og lade de store hold/klubber spille sig ud mod hinanden. Jeg kommer i hvert fald ikke til at tage det store ansvar, så længe mine odds er så dårlige, og det tror jeg også de store hold er klar over. Sådan er gamet jo, og ingen hard feelings der. Jeg savner nok bare selv 2-3 holdkammerater ;)

Mit mål er overlevelse, så længe så muligt, måske se om jeg kan ramme et udbrud hvis heldet er der, og så skal løbet ellers bare gennemføres, og helst ikke som for 2 år siden, hvor jeg røg af efter 8 kilometer, og måtte køre 124 kilometer solo i regn vejr.