På søndag står den på ræs, hvor sejrsherreren (og damerne) kan kalde sig verdensmester. Derfor er det med ekstra spænding at jeg drager til Aalborg, selvom jeg dog ikke forventer det store, på en rute der ikke passer mig ret godt.

UWCT Final Aalborg, 1. Omgang, 164,8 km, 1334 højdemeter:

Ruten er en lang strækning, og uden flere omgange, hvilket i min optik gør løbet rigtig svært analyserer når man først er i gang, for der er ikke mulighed for at ”lære ruten at kende.”

Jeg skulle have kørt ruten med Morten Lambert for et par uger siden, men desværre styrtede Lambert i et motionsløb, og kom ret slemt til skade, derfor blev turen udskudt, og senere annulleret. Det er ikke altid til at rive en hel dag ud af kalenderen og køre fra Haderslev til Aalborg for at træne 165 km.
Så det endte med at jeg aldrig fik kørt turen, og nu må jeg så tage den som den kommer.

Jeg har analyseret rute-profilen, og snakket med forskellige ryttere der har kørt ruten, og uden tvivl, så bliver mit kritiske punkt fra kilometer 80 til 100, når vi rammer bakkerne omkring Rebild. Overlever jeg her, så er der måske muligheder, såfremt at DMI holder sit ord og giver os meget vind.

Jeg synes selv at formen er ganske okay, men det er en lang distance, så det er ufattelig vigtigt at drikke og spise nok hele tiden. Min plan bliver at køre meget passivt indtil vi har fået Rebild overstået, og så må vi se hvad der er i tanken efter 100 kilometer.

Vi er 167 deltager tilmeldt i aldersklassen 19-34 år, og der kommer ret mange briter, som man nok derfor skal holde sig til. Faktisk ligner det næsten at de vil udgøre 45 % af hele feltet, og derfor må man næsten håbe at de ikke kører som hold, for så bliver det meget hurtigt svært.
Der er ikke lavet nogle aftaler mellem os danskere, men jeg håber da, at vi kører for at hjælpe hinanden, så vi kan kæmpe med om at få en dansk verdensmester. Alle deltagere skal køre i noget der minder om nationaldragt, så man ikke er i tvivl om hvilken nation hver enkelt deltager repræsenterer. Jeg glæder mig meget til at køre i Dannebrog! Det bliver ret vildt.

Mit personlige mål og succeskriterie må være en top 25, så vil jeg være meget tilfreds.

Rent praktisk bliver alle aldersklasser sendt afsted separat, og ikke blandet sammen, som skete ved Copenhagen Gran Fondo, hvor vi startede 19-34 og 35-39. Vi starter kl. 09.00, og så bliver aldersklasserne ellers sendt afsted med 5 minutters mellemrum.