Efteråret buldrer derudaf. Altomcykling vil holde sig i form. Redaktøren lover flere løb, bedre resultater og mere fart i 2017. Det betyder én ting: formen skal holdes ved lige vinteren over. Til det kræves der nye arbejdspartnere og inspiratorere. Et besøg ved den lokale cykelbiks CyclingFreak.dk gjorde valget let. Garagen udvides hermed med Cannondales aluminiumscrosscykel Caadx monteret med Shimano105 og skivebremser.

Af: Søren Kuipers

En mindre føljeton

I løbet af efteråret og vinteren vil vi her på bloggen give vores personlige oplevelser af et stigende fænomen – brugen af crosscykler. Vi vil både anmelde specifikke cykler og ligeledes køre lidt forskellige type gravel- og crossløb. Ligeså kan I læsere opleve artikler der beskriver crosscyklen som transportmiddel – både i regn, sne, slud og blæst. Vi glæder os.

Crosscyklen med tre formål

I dette vinterhalvår vil jeg personligt fokusere på Cannondales CAADX. Jeg vil udsætte den for lidt af hvert, og cyklen vil blive sat under lup i forhold til tre forhold, hvor jeg vil forholde mig til hvordan cyklen lever op til mine forventninger. De tre forhold er:

  • CAADX som pendlercykel: Jeg vil – så ofte som muligt – bruge cyklen som transportmiddel til og fra arbejde. Det betyder i alt 26km i alt slags vejr. Underlaget vil her primært være asfalt i form af vej og cykelsti.
  • CAADX som vintercykel: Jeg vil bruge cyklen som vinterracer i weekender, hvor der er plads til en tur  i den danske natur. Underlaget vil variere mellem asfalt, grusveje og større skovstier.
  • CAADX som løbscykel: Endelig vil jeg forsøge at køre lidt crossløb, hvor cyklen bliver testet under race. Alle elementer og underlag er her i spil, og jeg vil kunne sammenholde dele af oplevelserne i forhold til mine erfaringer fra MTB.

fullsizerender-9

Crosseren kan bringe dig hen, hvor mountainbiken normalt tager dig, men blot med landevejcyklens hastighed. Foto: Søren Kuipers

Opsætning af cyklen

CyclingFreak Bikestore klargjorde cyklen for mig, så alt spillede fra start. Cannondales CAADX hører til i kategorien entry-level. Den er sat op med den pålidelige Shimano105 gear- og bremsegruppe, som bare fungerer under alle forhold. Reservedelene er i den billigere ende, hvilket er en fordel, når sliddele som bremseklodser, kassette, kæde mm. skal skiftes. Den 11speed store kassette spænder fra 11-28 tænder, hvilket giver et dejligt spring under forskellige forhold. Kranksættet er et FSA-kranksæt sat op med klassisk cross-gearing med 46/36 på de to forreste klinger.

Desuden monterede Cyclingfreak.dk et sæt dækkende skærme i form af SKS Bluemels i bredden 42mm. Dette skyldes, at jeg primært vil bruge crosseren som pendlercykel, hvorfor jeg ikke vil have sprøjt og sjask over det hele. Dækkene er et par robuste Schwalbe Rapid Rob crossdæk i bredden 35mm. De er vel egentlig optimale på grusveje, men jeg vil bruge dem på landevejen også – så er jeg klar til sjap, blade, salt, grus og andet fjas.

Endelig vil jeg bemærke, at cyklen er født med mekaniske skivebremser. Der kan siges meget for og imod skivebremser, men nu får jeg en chance for at prøve det af. På landevej har jeg altid kørt med almindelige bremseklør og mountainbiken er monteret med hydrauliske skivebremser, så nu får jeg syn for sagen: kan mekaniske skivebremser leve op til hydraulikkens effektivitet.

First ride

Dagen efter cyklen har fået sin plads i værkstedet tager jeg ud på en prøvetur: 32km i meget blandet terræn. Det er som sagt en vurdering på under halvanden times cykling, så dette er blot min umiddelbare oplevelse, men i punktform vil jeg anmærke flg.:

  • Holder en overraskende god fart på landevejen (+30km/t) uden høj anstrengelse
  • Perfekt på grusstier og større skovstier
  • Kræver en sublim teknik på krævende mtb-spor
  • Skønt forhold mellem komfort, fart, stivhed og håndtering

fullsizerender-7

Cannondale CAADX efter første ride. En hurtig vask og så skal den ind i værkstedet/cykelgaragen. Foto: Søren Kuipers

Èn tur: Hvad kan crosscyklen så? Godt spørgsmål med mange mulige svar. Èt hurtigt kunne være: Crosseren kan bringe dig hen, hvor mountainbiken normalt tager dig, men blot med landevejcyklens hastighed (næsten).

Én ting er sikkert: jeg har ingen undskyldninger for ikke at kunne følge med redaktøren i den kommende sæson. For der skal køres en masse kilometer på Cannondale CAADXen vinteren over, så jeg skal ok blive knivskarp. Jeg glæder mig til mange oplevelser på kværnen, og jeg håber I har lyst til at læse med, når der kommer mere om crosscykling, test af CAADX og hvad vi på altomcykling.dk ellers roder med for tiden.

//Søren Kuipers