Først en lille forklaring på manglende liv på bloggen.

Det har været lidt sløjt med updates på bloggen de sidste par uger, men det har sin helt naturlige forklaring. Redaktøren har nemlig fået nyt job… der skal man lige falde til. Hvilket nu ikke var særligt svært når jobbet er i Bikebuster. Cykelnørd i cykelbutik, det passer sådan set meget godt sammen.

Vil bloggen så fra nu af  blive fyldt med sødsuppe anmeldelser, kogt på diverse produkter fra Bikebuster? Jeg skal prøve at beherske mig, men lidt indflydelse kan mit nye job nok ikke undgå at have.

Vi tester ikke helt på samme måde som mange andre.

Geartests på AltomCykling.dk handler om ting der fungerer. Der er masser af gode sites derude, der tester masser af forskelligt grej og giver karakterer osv. – i disse tests vil der altid være “tabere”.

AltomCykling.dk gør det lidt anderledes. Vi anmelder kun produkter på bloggen, der efter test, er fundet brugbare. De andre ryger  ud til højre. Hvis du læser om et produkt her på bloggen, så har vi testet det og dømt det værdigt til brug på cyklen, vores egen og din.

Lad os komme igang med noget gear, der har vist sig at virke, men først en lille forhistorie.

Pas på de højresvingende bilister og bremser virker bedre i tørvejr!

Redaktøren har det meste af vinteren trillet rundt på et par 25mm 4season dæk fra Continental og været rigtigt tilfreds med dem. De ruller overraskende godt, og har været stort set punkterefrie – ikke 100%, men dog så stabile at de kan overvejes som alternativ til Schwalbes klassiker, Durano Plus. DP punkterer stort set aldrig, men samtidig vejer de lige 150 gram mere (ca.) end de fleste andre dæk til racere. Vil ikke komme med en klar anbefaling af det ene eller det andet dæk her, blot konstatere, at  25mm udgaven af Contis 4season dæk, var en positiv vinter oplevelse.

På vej til Indledningsløb i forrige weekend var redaktøren lige ved at blive kørt over, af en højresvingende bilist, der ikke lige orkede at se sig over højre skulder… bremsede alt hvad jeg kunne, men blev overrasket over at være ude og rulle i tørvejr for første gang i år (næsten) og pludselig opleve, at min bagbremse virkede utroligt godt (det gør de sjovt nok i tørvejr) – faktisk så godt at baghjulet blokerede, hvilket på 3 sekunder resulterede i at det sprang… fed måde lige at brænde 250 kroner af på sådan en fin søndag formiddag… eller noget.

Det lykkedes mig at lappe de sørgelige rester af dæk og slange med 6!!! Quick Lapper – og det holdt faktisk luften de to kilometer tilbage hjem, så der kunne blive sat nyt dæk på. Faktisk meget imponerende synes jeg, har desværre smidt dækket ud, ellers kunne det være meget sjovt at have vist et billede.

Nye dæk… hvad skal jeg vælge?

Nå, men så skulle der jo nye dæk på lågen. Sidste år var jeg på de klassiske Continetal GP4000s, men må indrømme, at selvom det er mange motionisters foretrukne dæk, så har jeg været skuffet over deres tendens til meget hurtigt at få dybe ridser på slidbanen. De samler små sten, hvilket hurtigt punkterer dækket igen, og så virker det sådan lidt blødt i svingene, måske er jeg bare blevet bedre til at svinge i år, men jeg skulle i hvert fald prøve noget nyt.

Det blev til Continental Grand Prix 24mm. Dækket har en lidt hårdere gummi blanding end GP4000s, og derfor  får de måske ikke så let små “cuts”. Efter min erfaring med at have trillet på 25mm gennem vinteren, uden at blive totalt sat på bakkerne af mine ellers noget bedre cykelrytter træningsbuddies fra Team Boardman Briancon (Danmarks måske mest overkvalificerede motionshold hehe), var jeg ikke helt skræmt af at forsøge mig på 24mm.

Har nået ca. 250 kilometer på dem i tørvejr, og lad mig bare sige det med det samme, de ruller væsentligt bedre end GP4000s, de  føles hurtigere og mere sikre og stabile ind i svingene end GP4000s, de ruller bedre, og de er lidt mere komfortable end de klassiske 23mm (det vil nogle synes om, andre ikke). I dag fik de den sidste hårde test, 40 kilometer i årets første rigtige regnvejr. Efter masser af frost og sne er det hård kost for cykeldæk og sådan set også cyklister, der har valgt korte bukser og løse knæ – nok lidt en fejldisponering. (ja, ja Rule Number 5… jeg ved det).

Dækkende var dog ikke så sarte som redaktøren – ikke en eneste punktering OG ikke et eneste cut eller småsten at finde i dækket bagefter. De fik ellers tæsk med både hurtige nedkørsler og gode stigninger (Jeg får det til at lyde sjovt, men det var det ikke! Det var pissekoldt og jeg opgav at cykle de 70 kilometer jeg havde tænkt mig pga. gennemfrossen krop. Kunne hverken mærke ben eller arme til sidst.) – anyway – dækkede bestod testen, og så kan man jo altid varme sig ved :: Rule #9 // If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period

Sort, sortere, 24mm!

De her dæk bliver ikke bare mit træningsdæk hele sommeren, de bliver også mit løbsdæk – medmindre det viser sig at jeg har være meget meget heldig, og pludselig løber ind i en masse problemer… jeg tvivler.

Kan klart anbefales – 24mm er i hvert fald mit nye sort!