Hvad sker der for folk og deres idé om værdien af deres brugte grej?

Et 2 generationer gammelt skiftegreb er ikke vintage, og når det tilmed er brugt, så koster det altså ikke det samme som et 2 generationer nyere greb… eller 100 kroner mindre… suk!

Jeg har netop stået i den situation at mit ene skiftegreb døde, samtidig var justeringsskruerne på min forskifter iret fast, kæden skulle skiftes, og kassetten ligeså… med andre ord, en mindre udskrivning var nødvendig. Jeg tænkte, jeg finder lidt lidt stumper på den blå avis, men inden jeg havde set mig om, så kostede forskifter og skiftegreb over 1000 kroner, og så kom kæde og kassette oveni…

Af: Uggi Kaldan

Men så var det jeg faldt over en helt ny, komplet SRAM Force 22 gruppe til salg, for 5000 kroner… godt nok lidt flot at sætte sådan en på vintercyklen, men modsat, når man nu ikke rigtigt synes de stumper, man kunne finde, havde den rigtige (læs rimelig) pris, hvorfor så ikke bare skifte hele lortet ud i et hug!?

Man er vel fra Jylland… hvad koster en ny gruppe egentlig? (Når idéen skal sælges til kæresten).

Hurtigt overblik over prisen endte sådan her: Jeg købte gruppen for 5000 kroner. Inden da solgte jeg mine eksisterende skiftere (hvor den ene altså var defekt – men stadig kunne bremse) til en gut der ville lave en CX cykel med enkelt klinge foran, pris: 500 kroner. Krank + kæde og kassette… 500 kroner (Næsten ny Ultegra 53 / 39 krank, som jeg selv havde erhvervet fra en fornuftig sælger på DBA til 500 kroner), kæde og kassette var slidt, men kunne vel godt køre en vinter mere (Dura Ace kæde / Ultegra Krans).

Nu skulle jeg kun have op af lommen 4.000 kroner. Forskifter (Ultegra 6700, den med irede skruer, men køber mente det kunne fikses) og bagskifter (Ultegra 6600, perfekt stand) gik for 250 kroner, og da jeg kører CX cykel, kunne jeg sælge Force bremserne fra gruppen som helt nye… de gik for 400 kroner, altså 650 kroner.

Nu var balancen nede på 3350 kroner.

Kunne man rydde op i skabene, og finde noget af værdi, og samtidig score lidt billige point hos kæresten?

Har man ikke altid noget tøj liggende, som man ikke bruger – og BURDE få ud af døren? Det havde jeg!  Lidt blandet Castelli tøj (kort / kort + vest) røg afsted for 600 kroner, og ALT mit gamle tøj tilbage fra 2012 røg i en stor, blandet pakke ud af døren for 300 kroner. Herefter et  Marcello Bergamo Denver vintersæt der altid har siddet lige lovligt tight på mig til 800 kroner, og lidt mere Castelli til 600 kroner… Samlet 2300 kroner!?? Hmmm…

Så var den nye gruppe pludselig nede på 1050 kroner! – og jeg havde pludselig et klædeskab, man turde åbne igen… og var endt på et prisleje der matchede at købe nyt skiftegreb, kabler, og kæde + kassette… men med en helt ny gruppe i hænderne!

Der var bare lige ét problem, SRAM Force 22, kommer med et BB30 kranksæt, og min vintercykel er en Specialized CRUX Elite (ALU) med BSA krank.

Google er din ven, og på weightweenies.com, fandt jeg lidt info, ikke meget, men et enkelt billede af en CX cykel (Cannondale) åbenbart med BSA krank og et Force BB30 kranksæt på. Spørgsmål og svar nedenunder billedet var dog lidt tricky, nogle mente det var umuligt, andre at det sagtens kunne lade sig gøre?

Nogle beskrev et system med nogle pressfit lejer og locktite… en løsning jeg umiddelbart ville forbinde med stor usikkerhed, og med mine evner som mekaniker, i hvert fald ikke noget jeg skulle begive mig ud i! Der var dog også en gut der skrev noget om at ROTOR skulle have lavet et BSA gevind på et 30mm leje, som kunne skrues lige ind i rammen, og vupti… BSA = BB30 krank!?

SRAM Force BB30 on BSA Crank ROTOR CUPS © Photo: AltomCykling.dk

Rotors lejer skrues ind i BSA rammen, præcis som almindelige BSA lejer… pretty easy stuff © Photo: AltomCykling.dk

Problemet herefter synes at koge ned til om spindlen på kranksættet var lang nok til at nå igennem, da Roters lejer adder ca.2mm i forhold til Standard Shimano BSA lejer. Der er åbenbart forskellige versioner af et Force 22 BB30 krank, og spindlen er ikke lige lang på alle, men jeg tog chancen, bestilte lejerne på nettet (250 kroner), og monterede skidtet… og det virkede sgu! Min var åbenbart én af de lange…

Jeg måtte pille adjusteren af kranksættet (sådan en skruedims der kan justere længden) for med den, var spindlen for kort, men herefter kunne sættet fittes med ca. 6mm spacere (2mm driveside, 4 mm nondrive), og ligner det et lavet til cyklen. I øvrigt kommer Rotor lejerne med et særligt stykke værktøj (i jern) der passer præcis til disse oversize lejer… god stil? Det tror jeg nok.

Har kørt 40 kilometer på det i dag, og det spiller. Umiddelbart ser kædeføring også ok ud – men da jeg ikke lige er cykelmekaniker / super teknik nørd, er det nok noget andre lige skal kigge på, før jeg kan udtale mig skråsikkert om det.

Helt ny gruppe på cyklen, og kun 1300 kroner op ad lommen…

Jyden i mig er glad – og min cykel, den ser sgu godt ud med ny Force 22 gruppe. Fordelen ved at have fået 11 speed på vintercyklen er tilmed, at jeg dermed har fuld mulighed for at skifte hjulsæt mellem min vinter og sommercykel, da sommercyklen er ligeledes er monteret med 11 speed, dog Campagnolo – men alle 11 speed systemer skulle kunne æde hinanden kassetter… bonus!

I morgen skal cyklen (og kranken) ud og rulle lidt længere – jeg smider en update på Facebook om alt går som forventet…

God weekend.

PS: Jeg kan på ingen måde garantere at all BB30 kranksæt (heller ikke SRAM Force) kan passes ind i alle BSA rammer. Hvis man har mod på forsøget som jeg havde så prøv, det virkede på min ramme… men det kan også være det ikke gør. Find en forhandler af lejerne HER.

SRAM Force BB30 on BSA Crank ROTOR CUPS © Photo: AltomCykling.dk

Her er lige et billede af lejerne, inden montering. © Photo: AltomCykling.dk