For 3. år i træk, på en højhellig onsdag, kørte redaktøren det Østjyske Bakkeløb.

DØB som løbet også kaldes i folkemunde, formår år efter år at trække en imponerende skare til, selvom løbet køres på en hverdag.

Recepten er simpel, det er ikke et stort set up, til gengæld er der 110% styr på det der er vigtigt! Der er ikke elektronisk tidstagning, men en manuel udgave hvor tidstagere i målzonen noterer på deres smartphones – det virker, fordi det bliver taget seriøst, resultaterne kom faktisk “live” på nettet da de blev tastet direkte ind, og på facebook indenfor 24 timer – det er godkendt.

Ruten er 13, 30 eller 60 kilometer og her er ikke noget depot (FEJL – der var et lille depot ved Stjær som redaktøren overså… beklager!), for langt de fleste vil et depot dog heller ikke være nødvendigt når ruterne ikke er længere. 60 kilometers ruten har en el-masterbil i front (fedt!), dygtige flagvagter på udsatte steder, samt en glimrende skiltning, det er som det skal være. Eneste anke på den front kan være at det er lidt svært på afstand at tyde hvilken vej de orange pileskilte peger… men det er altså petitesser.

Det koster 80 kroner for 60 kilometer, 60 kroner for 30, og 40 kroner for 13 kilometersruten… og til den pris får man også en gratis pølse med brød når man er i mål, det må siges at være en aldeles fair prissætning!

Med andre ord, så mangler der faktisk ikke noget til DØB. Løbet er en flot eksponent for hvor godt et løb det er muligt at arrangere, uden store investeringer, når blot man bevarer fokus på det vigtige. Øget deltagerantal år efter år peger da også i retning af at de gør det helt rigtigt i Harlev. Går man og overvejer at arrangere et cykelløb, så anbefaler vi en studietur til DØB næste år, det kan man lære en del af.

Løbet har på mange måder et “feel” som et opstartsprojekt, som dog allerede nu er ved at opnå klassikker status – det er  godt gået. Jeg tænkte at jeg ville benytte løbet til også at prøve noget nyt – køre på en begyndercykel – en ROSE pro SL 2000, til 7.800 kroner.

Rose Versand til det Østjyske Bakkeløb 2014 © AltomCykling.dk

Redaktøren med cyklen fra Rose Bikes til det Østjyske Bakkeløb 2014 © AltomCykling.dk

Denne uge har jeg netop fået en fin cykel fra Rose Bikes ind ad døren, cyklen er på ingen måder dårlig, men det er en begyndercykel eller en såkaldt “entry level”, til under 10.000 kroner, med Shimano 105, 11 speed geargruppe, og et ok DT Swiss R23 Spline hjulsæt på ca. 1600 gram (en opgradering til 1400 kroner). Da jeg snakkede med Rose havde vi først snakket om at jeg skulle prøve nogle af deres top cykler – men andre medier i Danmark er rigtigt gode til at dække “high-end” segmentet – så jeg foreslog at vi gik i den helt anden grøft og prøvede noget som en begynder kunne forestille sig at købe, for at prøve det der cykling af – kan man overhovedet køre cykelløb på sådan én? Jeg gjorde forsøget.

Vejret viste sig ikke fra sin bedste side på dagen, men dog heller ikke fra sin værste – i lang tid lignede det at den stod på helaftens regn, så  klarede det op, men i sidste ende blev alle vist lidt våde på turen, heldigvis tager 60 kilometer ikke så lang tid (som 220 kilometers regnvejrs helvede til Grejsdalen f.eks.) – så det var fint nok, undgik heldigvis punkteringer, hvilket der altid er ekstra fare for når det regner, det kan et par af mine holdkammerater skriver under på.

Hvis du ikke er den bedste, så lad være med at ligge bagerst… gå i udbrud!

Der er mange sving i starten af DØB – og sidste år kom jeg til at starte lidt midt i feltet, hvilket godt kan give problemer med at nå op til dem der kører hurtigt i front, eller i hvert fald koste en masse kræfter – for at slippe for det tog jeg skeen i egen hånd og startede løbet med et vaskeægte TV-udbrud, fik hurtigt et par hundrede meter til feltet og kunne så ellers bare ligge og træde jævnt de første ca. 3 kilometer og gennem de trælse sving, inden jeg blev indhentet – så var løbet også ligesom igang!

Herefter blev der kørt godt til den og cyklen performede faktisk super godt – jeg er imponeret over 105s gearskifte, det fungerer på bagskifteren, dog uden at imponere med fastheden, forskifteren er derimod imponerende, jeg mener pt. Shimano (selv 105) er den gruppe der formår give det skifte, hvor man skal bruge færrest kræfter i venstrehånden for at få kæden til at springe fra lille til stor klinge, det føles næsten som om man ikke rører skifteren… imponerende. Ved Bagskifteren savner jeg “klonk klonk” lyden fra Campa og SRAM, hvor man er 100% sikker på at kæden falder på plads, og derfor aldrig bange for at træde igennem efter et gearskift. Ved nogle sværger til Shimanos lydløse model og andre (som jeg selv) er mere til “klonk klonk” – så det er en smagssag.

Teammate Jesper Bjerring blev også sat i Stjær, desværre nåede han aldrig op © Photo: Mads Lund

Teammate Jesper Bjerring blev også sat i Stjær, desværre nåede han aldrig op © Photo: Mads Lund

Ingen problemer ligeud og opad – udover at jeg naturligvis ikke kan følge med de bedste.

Cyklen klarede sig med bravour på de lige stykker og opad, jeg synes fint jeg kunne stå op på cyklen og træde igennem uden at tænke over at jeg var på en noget billigere cykel end jeg normalt kører på, der hvor jeg mærkede forskellen på min egen Wilier Cento1 SR med FFWD F6R hjulsæt (hjulene alene er dyrere fra nye en hele cyklen fra ROSE) – var på nedkørslerne – har virkede cyklen ikke helt så sikker og skarp som min egen. Men modsat, jeg har jo heller ikke cyklet i 100 år, faktisk kun 3 for alvor, så at forestille sig at man kan sætte sig på en helt ny cykel til et løb og skære svingende som man plejer, er naturligvis også utopisk.

Ved Stjær bakker plejer udskilningen at ske, og det gjorde det således også i onsdags, for mit vedkommende kom jeg dog med op over den første, men blev simpelthen sat på nedkørslen, vil dog mene at det mest havde kosmetisk betydning, jeg er 100% sikker på at jeg ikke var kommet med de forreste hjem på min egen cykel, så måske var det faktisk en fordel at jeg måtte slippe på nedkørslen?

Husk det nu – de andre kan ikke se at du er gået kold, slet ikke når du er foran!

Herefter endte vi 4 gutter som arbejdede ok sammen, og fik gradvist hentet en del oppe foran, vi endte i en gruppe på samlet ca. 8 mand hvor den kørte fint rundt ind mod mål, naturligvis med et ryk her og der, men ingen kom væk for alvor. Tæt på mål (2 kilometer ude) fejllæste jeg min Garmin og troede der var 500 meter tilbage, jeg har faktisk en ok spurt, så jeg burde have is i maven og vente, men jeg tænkte… “den tager jeg sgu lige udefra”… jeg fik faktisk også et rigtigt flot hul, men gik så totalt død da jeg opdagede der stadig var en kilometer til stregen, tempoet røg helt ned på 30 km/t og jeg lå faktisk bare og ventede på at gruppen ville komme blæsende bagfra, og var virkelig bange for at jeg ville blive sidst, fordi jeg ikke ville kunne sidde med.

Men de kom sgu aldrig – der gik taktik i den, de troede jeg bare lå og ventede på at fyre den af igen, og begyndte derfor at køre om “2.pladsen” – altså i vores gruppe, først 100 meter fra mål rykkede et par stykker af dem, men der havde jeg fået luften igen, og fik kørt hjem, med de andre bag mig, til stor overraskelse for mig selv… ROSE cyklen viste sig at performe ok i en spurt også, og jeg endte samlet som nummer 15 ud af 200 – det må sgu siges at være godkendt på en begyndercykel og med et skarpt felt til start.

Jeg tror faktisk ikke jeg havde vundet en eneste placering mere på min egen cykel – så det viser bare at udstyret naturligvis betyder noget – men lidt held med at ende i den rigtige gruppe, holde igen på det rigtige tidspunkt, samt rykke på det rigtige tidspunkt, betyder uendeligt meget mere!

Konklusion: DØB er et super fedt løb der kun kan anbefales og man kan godt køre cykelløb på en “entry-level” cykel, det gik faktisk overraskende godt for redaktøren… det er naturligvis federe at køre på min egen noget dyrere cykel, men prisen har uendelig lille betydning for performance… det er køllerne og snuheden i feltet der virkelig tæller.

Vi ses på landevejen!

Cyklen fra ROSE: 
Cykel: ROSE Pro SL 2000 / 2015 – med shimano 105 – pris: 7.825 Kroner (eksl. levering 238 kroner)
Opgraderinger: 
Hjulsæt: DT Swiss R29 Spline – pris:  1461 kroner
Dæk: Continental GP4000S 25mm – pris: 469 kroner
Samlet pris på cykel: 9993 kroner