Cyklen er klar til Kongeetapen i morgen! Den er nemlig blevet tunet efter alle kunstens regler, og vi er nået frem til at vores cykel har ret mange gratis watt ombord, derfor har redaktøren også meldt sig i 33km/t snit gruppen, selvom benene nok egentlig kun er til 30… Men med alle de gratis watt vi har fundet, så kommer det nok til at gå!? FTPen siger præcis 300 watt, og vægten 87, altså lidet prangende 3,44 watt pr. kilo… men hvad nu hvis man liiiige regner gratis watt med?

Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan

Top cap fra KAPZ (7 watt)

Videnskabeligt er der intet der taler for at en custom top cap fra Kapz gør dig hurtigere, men der er nu noget helt særligt over at få lavet sådan en fætter til din cykel. Det er meget sandsynligt at det gode humør en flot top cap giver, afstedkommer mindst 7 watt. 

KAPZ Cycling Top Cap Custom Design

Wahoo Elemnt Bolt… RED EDITION (10 watt)

Det sidste er naturligvis meget vigtigt, cykelcomputeren er helt tydeligt aero, hvilket MÅSKE giver 1 watt, men det der virkelig tæller er naturligvis at den i stedet for at være kedelig grå, som den første udgave, nu fåes i en fræk sort og rød udgave. Igen noget der er svært at bevise, men vi er overbevist om at den nye lirens farve kombination giver vinger. Mindst 10 watt har vi regnet ud. 

Wahoo Elemnt Bolt Special Edition Red

Rotor Qarbon ovale klinger (11 watt)

Yes yes, de er ovale, og det kan man så diskutere fra nu af til nytårsaften om det giver nogle “gratis” watt – vi kommer med en anmeldelse på AoC snarest, hvor vi efter en snak med nogle eksperter, kan forklare hvorfor det er så svært at blive 100% klog på effekten af de ovale klinger fra Rotor. MEN MEN MEN, de er i carbon! – og carbon er hurtigt, det ved ALLE. De er også flotte, og så er det jo i øvrigt “aeroklinger”, ligesom cykelcomputeren fra Wahoo. Det må give mindst 11 watt. 

Rotor Qarbon 52 36 Qrings Carbon Oval Chainrings

Letvægts plastic slanger fra Tubolito (6 watt)

Videnskaben her er igen lidt svær at gennemskue, men slangerne fra Tubolito er lette, faktisk vejer de kun ca. det halve af en normal botylslange, (38gram mod omkring 80gram) – og hvis det er noget cykelmotionister er enige om, så er det at let er godt. Punktum.
Vi ville have givet slangerne 3 watt mere, men da vi samtidig har skiftet vores S-works Turbo dæk ud med Specialized Turbo… (forskellen er 30 gram pr. dæk) – så ender vi altså kun med en bonus på omkring 10 gram pr. hjul med de her nye slanger… det er jo ikke meget, men vi takserer det alligevel til 6 watt. 20 gram… det må være 6 watt… ik?

Tubolito Lightweight Inner Tube and Specialized Turbo Pro Tire 26

BUM 34 watt – helt gratis, cyklen burde faktisk rulle af sig selv… 

Nu siger FTPen altså pludselig 334 watt (ja, man kan simpelthen bare smide gratis watt ovenpå sit FTP tal, det siger jo sig selv) – og nu træder jeg pludselig 3,84 watt pr/kg – det er jo et helt andet og meget hurtigere tal end 3.44!! Jeg er tilfreds. Det føles godt at været blevet væsentligt stærkere på cyklen, og så endda helt uden at træne. 

Glæder mig til at det bliver lidt koldere, så der også kan vindes watt på aerohjelm, skoovertræk, langærmet TT dragt, osv. Når efteråret kommer, så skal I bare se, så bliver vi hurtige her på redaktionen :D 

Nå – vi må se hvordan det går i morgen. Cyklen er i hvert fald klar. Nu drikker jeg en øl for at dulme nerverne! Lidt i tvivl om hvor mange watt der er at hente i en dram dagen inden løbsstart, men som ægte motionist tæller jeg naturligvis kun de positive effekter ved min livsførelse med… i forgårs spiste jeg f.eks. slet ikke noget slik, det må da også tælle lidt?

Du kan stadig nå at købe billet til et af Danmarks mest unikke motionscykelløb. Helt indtil 23:58 i aften. Start i Viborg, slut i Vejle. Det bliver sjovt! 

Læs mere på: www.kongeetapen.dk – vi ses! :) 

Specialized Tarmac 2018