Pirelli Gravel M dæk, testen er udført i april 2020. Jeg havde store forventninger til dækket da jeg køre på deres Cinturato dæk på min landevejscykel. Mine reference til Gravel M dækket er bla. WTB Nano og Panaracer Ext som jeg køre på i vinterhalvåret og finder i samme boldgade. I sommerhalvåret har jeg kørt Gravelking SK og Conti SpeedRide. Dog synes jeg det er utrolig svært at finde et dæk til det hele. Jeg er dog nået frem til at 40mm er det optimale for mig til gravel, min størrelse på små 2m og 94kg gør at der skal noget dæk volumen til, herefter kan jeg så vælge forskellige mønstre efter årstid, føre og rute.

Pirelli Gravel mønstret er udformet med en bane i midten som skal sikre lave rullemodstand på asfalt

Grundet Corona er mine mål for i år, i form af Gravel løb – blevet aflyst – dette har medført at jeg nu har lavet min egne ruter og mål. Her inden påske tog jeg turen fra mit hjem i Horsens, til sommerhuset ved Løkken, en Gravel tur på små 250km, knap 10 timer i sadlen. Denne tur kørte jeg på mine conti SpeedRide ud fra en vurdering af ruten med 2200hm, 210km grus, og komfort.

Hvilket jeg efterfølgende synes var et godt valg på en tør rute med Grusveje, asfalt og lidt jord spor. I denne test er jeg specielt spændt på hvordan Pirelli dækket klarer sig på forskelligt underlag og situationer, så som sving med løst underlag, lige ud på asfalt, stå op på stejle stigninger og volumen på dækket monteret ( bredde og højde).

Mine oplevelser med gravel og dæk er, at lavt tryk giver bedre komfort og hurtigere kørsel på det løse og ujævne underlag. Udfordringen her “Perfekt volumen er at finde det optimale tryk og ruller godt på hvor dækket ikke går mod hårdt underlag” fælgen når du rammer en større sten.

Valg af dæk kan være forskelligt af flere årsager, det kan være rullemodstand, dæk-vægt, egen-vægt, komfort, og mønster. Netop mønsteret som lig kontrol og sikkerhed – betyder i sidste ende fart. Derfor er det ikke en uvæsentlig parameter at have med i sine overvejelser. Ved Gravel køre man på næsten alle underlag og derfor vil optimal dæktryk altid blive et kompromis. Jeg vil teste dækket ved 30, 25 og 20 psi. (Jeg foretrækker selv ca. 20psi i forhjulet og 25 psi i baghjulet på et 40mm dæk).

Pirelli dækket er grovmønstret med et bånd i midten som skal sikre lav rullemodstand på hårdt underlag.

Gravel M er pænt rundt i profileret

Pirelli har konstrueret dækket med et groft mønster for at forbedre des evne til mudder og med et åben mønster sikre at dækkes hurtigt smider den jord som kan sætte sig i mønstret. Dækket er udført med Pirelli SpeedGrib gummiblanding so: skal forbedre dækket egneskaber på alle underlag. Dækket er designet sådan at det passer på de nye bredere fælge, samtidig er det konstrueret til at have en høj beskyttelsesevne mod punkteringer.

Jeg har valgt først at monter dækket med latex slanger for lige at få dækket til at sætte sig. Jeg har tidligere haft problemer med at få monteret dæk på mine carbonfælge til tubeless, men umiddelbart var de nemme at montere og satte sig flot på fælgen med det samme. Dækkene er monteret på Reynolds AR41 hjul, med fælg bredde på 21mm indvendig og 30mm udvendig. Dækkene måler monteret 40mm i bredden og ca. 38mm i højden, så der er god volumen i dækket sådan jeg kan køre med mit foretrukne dæktryk. Første lille tur på asfalt tegner godt mht. rullemodstanden, der er ikke meget støj fra de grovmønstrede dæk.

Næste skridt – montering til tubeless.

Af med dækket, ud med slangen, og montering af tubeless ventil uden ventil-kærven. I med luft for at tjekke dækket sætter sig rigtig. Her konstatere jeg en lille utæthed, men ikke noget latexen ikke hurtig fikser. Ud man luften og i med 60ml latex. I med luft uden ventil kærv for at dækket kan sætte sig. I med kærven og trykket øges til 4 bar. Jeg går dækket efter i begge siden og det sidder perfekt. Det var yderst ment at monter dækket til tubeless på begge hjul. Så er det ud at rulle igen. Jeg startede ud med 30 psi i begge dæk, dette bliver dog hurtigt ændret til 26 bag og 21 psi for.

Dækkene rulle godt på grus, der er godt greb i svingene, men det grove mønster har en tendens til at skride/rulle lidt i det tørre grusunderlag. Dog skrider de er det ikke mere end
man kan nå at rede den. Når man køre op ad stejle stigninger kan de have en lille tendens til at smutte rundt hvis man står op. Dette skyldes det markante bånd i midten af dækket som skal sikre lav rullemodstand på hårdt underlag. Dette bånd gør også at dækket ikke bidder så godt fast på hårdt underlag med løst grus overpå, dette vil et dæk med små knopper hele vejen på tværs af dækket klarer lidt bedre. På blødt underlag som græs og mudder gør dækkene det rigtig godt, der er super bid og den fugtige jord sætter sig ikke i dækket. Men en rigtig mudder test er ikke udført grundet den tørre tid i test perioden.

Status efter de første 150km er at dækket gør det godt. Mønstret er groft, og måske lige til den grove side i forhold til det tørre vejr. Men dækket ruller godt på asfalt, og giver fint bid. Ligeledes er dækket godt på jord stier, med græs. I sand synes jeg også det gør det godt. Så det er faktisk kun på løst grus, hvor de skuffer lidt. Dækket egner sig bedst til underlag som er lidt fugtige (forår og efterår), grundet det grove mønster, men kan sagtens bruges hele året. Skal jeg ud på længere ture (+150km) i tørt vejr, 70/30 grus/asfalt rute, vil Gravel H være et bedre valg.

Konklusion

1Konklusionen er at dækket er et rigtig godt allround dæk som levere gode egenskabe på mange forskellige underlagstyper, specielt med fugtig og teknisk karakter. Samtidig har det den perfekte 40 mm bredde som jeg foretrækker til gravel. Derfor er de mit fortrukne valg til tekniske gravelruter hvor bla. singletrack segmenter indgår. De bedste anbefalinger herfra.

For at svare på mit indledende spørgsmål, om man kan nøjes med et dæk til det hele. Så kunne det være fedt med 1 dæk til det hele, og Pirelli Gravel M kommer også tæt på, men på de lettere. gravel ruter med meget asfalt, finer polerede grusveje vil man have gavn af at vælge et dæk med et finere og hurtigere mønster hertil.