Allerede inden den her radar-baglygte-enhed kom på markedet, var meningerne mange om produktets brugbarhed, og om det ikke bare var et gimmick for at sælge en absurd dyr baglygte med Garmins kendte logo på, nu er produktet ikke længere helt nyt. Der er allerede skrevet virkeligt mange ord om denne enhed på nettet, den her artikel er ikke en decideret test, men en beskrivelse af hvordan jeg har oplevet enheden i brug.

Af: Keen Frisk – Foto + Video: DC Rainmaker

Kort om Garmin varia

For dem, der ikke måtte vide det, så handler dette her om en *meget* avanceret baglygte… – men så igen, egentlig er baglygtefunktionen lidt subsidiær i dette tilfælde (i særdeleshed fordi de danske lygteregler ikke tillader denne enhed brugt som eneste baglygte…) Når ret skal være ret, kalder Garmin det faktisk heller ikke en baglygte, men radar (det andet lød bare sjovere)

garmin-varia-charging-stuffs_thumb

Lygtefunktionen dækker nemlig over, at der i enheden tændes en række (røde) LED-pærer, jo tættere en bil (eller et objekt af nævnte størrelse, eller større) nærmer sig enheden. Denne funktion understøttes af flere af Garmins computere og ure, således at rytteren kan få en advarsel på sin skærm når et større bagfrakørende objekt nærmer sig.

I brug

Jeg har læst mange steder, at man har haft problemer med at parre denne enhed med andre produkter. Det problem havde jeg ikke – og jeg syntes faktisk, at enheden fungerede rigtig godt, jeg har selvfølgelig også brugt Varia med en nyere Garmin 520, så måske derfor jeg har undgået problemer?

Når en bil nærmer sig bagfra får man den første advarsel cirka 140-150 meter før den er oppe på siden af en. I starten skulle jeg lige vænne mig til, at min skærm lyste op, og agerede mærkeligt – men efter et ganske kort stykke tid vænnede jeg mig til, at jeg hele tiden vidste hvornår en bil kom op bag ved mig. Ret hurtigt blev jeg bange for, at det ville blive en sovepude for mig, da jeg så måske bare kunne flytte fokus væk fra trafikken, og sætte mig til at dagdrømme.

Det er selvfølgelig noget mentalt man lige skal have styr på, men personligt har jeg den holdning, at man aldrig 100% skal stole på den slags udstyr – for det er sjældent helt fejlfrit, og det er den her heller ikke.

garmin-varia-radar-display-unit-carspassing-1_thumb

Et sted, hvor den virkeligt møder sin begrænsning er, hvis en bil kommer ud fra en sidevej bag dig, indenfor de 140-ish meter, de bliver simpelthen ikke fanget af den, og sidder man og lægger al sin lid til enheden, så kan man godt blive overrasket. Der var et par enkelte andre tilfælde, hvor jeg ikke fik min ’heads-up’ – men jeg har haft ret svært ved at finde et mønster i dem, og kan derfor ikke påpege præcist hvad der har givet disse udslag. Overordnet set, er det dog min klare vurdering, at man bliver advaret om et sted mellem 90 og 95% af alle bagfrakørende biler – og dét er jeg personligt meget mere end tilfreds med at opleve!

Jeg ville virkeligt gerne, at enheden også kunne fange knallerter og egentlig også andre cykelryttere, uden det dog er en stor gene at blive “overrasket” af en medcyklist, knallerter derimod, dem er jeg lidt mere træt af… Lyden er tit svær at høre, før de er meget tæt på, og på en cykelsti er det altså et meget bredt køretøj der lige pludselig skal forbi ens eget (mere eller mindre omfangsrige) korpus. Det ville ikke gøre mig noget at tolerancen blev justeret så mindre køretøjer også dukkede op.

Brugbarhed

Det ovenstående er en så objektiv tilgang til det som jeg kan frembringe – nu vil jeg så give mit bud på et svar på, hvor brugbar denne her enhed egentlig er:

  • Den korte version er, at den kan redde dit liv!
  • Den lidt længere version er, at den kan redde dit liv flere gange!

Det kan den fordi den kan hjælpe dig til at køre ind til siden når der kommer en bagfrakørende bilist, og den hjælpe bilisten til at se dig tidligere end han måske ellers ville. Dén slags er virkeligt svært at stille sig kritisk overfor! Jo, prisen er høj – den er faktisk meget høj, men mange af os kvier os ikke et sekund med at smide det samme beløb efter hvad-som-helst-andet at sætte på vores cykel. Ja, den her får os ikke til at køre hurtigere, men det er min klare vurdering at den øger sikkerheden for cyklisten.

Enheden kan også bruges med sit eget lille display, og kan derfor også sættes på børnenes cykel i de mørke måneder – så de kan være ekstra opmærksomme i de mørke områder, som der jo altså er en hel del af i lille DK, skulle min dreng pendle på cykel et sted uden cykelsti om vinteren, så fik han sådan en lygte her.

Konklusion
Prisen kan aldrig blive et issue i denne diskussion, og produktet er virkeligt godt – så lad det være et spørgsmål om holdninger, på linje med brug af sikkerhedssele eller cykelhjelm.

Jeg kan ikke finde nogen grund til ikke at anskaffe sig en Garmin Varia, det skulle da lige være at man kun cykler i byen hvor der er cykelstier og oplyste veje og aldrig på landevejen.

Pris: 1199 kroner eller 1999 kroner hvis du vil have den lille headunit med.

garmin-varia-radar-rear-light-night_thumb