CK Aarhus har lyttet, og kommer nu med et elite motions udspil.

Da jeg sidste år kørte Aarhus rundt stillede jeg spørgmålet: Hvorfor ligger mange licensryttere og kører ræs på den korte 54 kilometers distance. Licensryttere må hjertens gerne må stille op i motionsløb, men som licensrytter kan man nok godt komme rundt på 123 kilometer, så lad begynderne hygge sig på de korte distancer!

Det er et åbent spørgsmål om CK Aarhus´ nye tiltag vil gøre noget ved denne problematik, umiddelbart ikke, men de har i hvert fald lyttet til at flere og flere motionister gerne vil udfordre sig selv, når de stiller op til motionsløb, og køre noget der i hvert fald minder lidt om “race”.

Nogen mener at motionsryttere der vil køre “race” ligeså godt kan stille op i licens. Men der er altså en verden til forskel på hvordan et motionsløb køres og et licensløb, også selvom nogle motionister kører (meget) hurtigt. Den helt store forskel er at motionister måske nok kommer hjem med en høj snitfart, men de (vi) kører tilgengæld ofte et meget jævnt tempo. Da det sjældent sier de gode fra at køre jævnt, så køres licensløb ikke sådan, og det gør en enorm forskel.

Hvad har CK Aarhus så fundet på?

Det nye Aarhus Rundt Elite løb køres på den klassiske Aarhus rundt rute på 123 kilometer, med 1100 indlagte højdemeter, ikke vildt, men der er da nogle bakker! Der er et  par depoter på ruten, men dem skal du ikke regne med at bemærke, hvis du melder dig til elite.

Der vil være mastercar der stopper trafikken, og hele 2 servicebiler, der kan have ekstra hjul til dig, drikkeflasker og måske endda hjælpe dig med at køre feltet ind efter punktering. Det lyder vildt…

Derudover vil 8 CK Aarhus licensryttere sætte tempo hele vejen rundt – 40 km/t i snit snakkes der om, indtil 10 kilometer før mål, det lyder OGSÅ vildt!

Prisen bliver 360 kroner, altså et motionsløb i den dyre ende.

Jeg har ventet i spænding på konceptet…

Allerede i Januar fik jeg at vide at CK Aarhus havde et nyt motionskoncept i støbeskeen, og jeg har ventet i spænding på at se udspillet. Nu har jeg så set det, og må indrømme at jeg har brugt de sidste par dage på at gå og tygge på det. Det var ikke lige sådan jeg havde forestillet mig nytænktning af motionscykling i Danmark, så jeg er lidt i vildrede.

For det første har jeg ikke cyklet så længe, at jeg helt kan gennemskue, hvor mange motionister der reelt er der kan følge med et felt rundt på en 123 kilometers rute, med 1100 højdemeter og 40 km/t i snitfart, jeg synes det lyder meget hurtigt?

Jeg har svært ved at forestille mig at nogen ligefrem vil stikke af fra et felt i det tempo, og ikke bare vente på hjul, indtil de sidste 10 kilometer og så forsøge at afgøre løbet her. Hvis alle gør det, så er det jo ikke meget cykelløb man får for sine 360 kroner, nærmest bare 113 kilometers hård træning, og så 10 kilometers cykelløb i enden. Det KAN sagtens være det er mega fedt – men hvad tror du/I?

Højdeprofil Aarhus Rundt 123 2013

Det er ikke ligefrem en flad rute, som det ses. // Fra CK Aarhus´ hjemmeside.

 

Til gengæld mener jeg det er uforsvarligt at tilbyde vandflasker fra biler og opkørsel til felt med bil til moti0nister (hvilket jeg har fået at vide skulle være muligt gennem en email korrespondance med arrangørerne). Mange vil aldrig have prøvet det før, og en løbssituation, hvor man er presset af et tempo på 40 km/t (du skal vel køre mindst 50 km/t for at hente det felt  igen) – er vel næppe det bedste sted at begynde at træne motorpace, og drikkedunke overlevering i fart.

Det mener jeg ikke er forsvarligt at tilbyde motionister.

Hvis man ikke bliver kørt op til feltet, kan man så bruge service?

Hvis folk ikke bliver kørt op af servicebiler, så vil jeg vove at påstå at ingen motionister kan hente et felt der ligger og kører 40km/t, efter en punktering, eller efter at have hentet vand, og altså stået af cyklen og fyldt på – og så kan man jo diskutere om servicebiler vil have den store effekt? Hvis du bruger dem, er du i realiteten ude af løbet. Men det kan selvfølgelig være at jeg undervurderer styrken af dem der stiller op?

Hvis man bliver sat af feltet er man “ude” af eliteløbet, og må trille rundt alene, på almindelige motionsløbsvilkår, eller indtil man bliver hentet af de hurtigste motionister, der kører den almindelige Aarhus Rundt Rute, men med lidt senere starttid.

For mig at se betyder en punktering eller en defekt derfor at du er ude, med mindre du altså er meget stærk. Det bliver ikke noget der er relevant for mig kan jeg godt sige med det samme, jeg kan IKKE hente et felt der kører 40 Km/t, hvis jeg kommer 5 minutter bagefter pga. punktering f.eks. Jeg vil selv være ret udfordret hvis jeg skal nå rundt med 40 km/t!

Jeg ville helt vildt gerne støtte konceptet – men det er svært!

Alle der læser bloggen ved at jeg er konkurrence-menneske og brændende ønsker mig flere motionsløb, der er sat op, så man på forsvarlig vis kan køre om kap, uden at man behøver at træne så meget, at familielivet kommer til at knase, og  mange sociale relationer sættes på stand-by  (for det er vilkårne, hvis du vil køre med i licens, der skal bruges meget tid på træning).

Men det her koncept løser desværre intet for motionister der træner moderat men gerne vil køre ræs. For du skal have trænet mindst ligeså meget som mange licensryttere for at kunne følge med rundt på 123 kilometer, 1100 højdemeter, med 40 km/t i snit. Hvis du kan det , så er der jo ingen tvivl om at du vil kunne følge med i D licens, sikkert også C, MÅSKE endda B (på en god / heldig dag).

Men pointen er netop at vi altså er nogle motionsryttere (mange) der gerne vil køre race, men som altså ikke KAN køre ligeså hurtigt som de gør til licens. Jeg synes desværre at dette koncept rammer forbi, og i øvrigt ikke virker helt gennemtænkt nok.

Men det kan være jeg tager fejl – jeg vil MEGET gerne høre andres mening!

Er det her en god idé? Er det pengene værd? Hvad synes I?

Læs om konceptet på CK Aarhus´ egen hjemmeside – HER