Efter endnu en licensfri weekend, grundet Elite DM, står den igen på race! Denne gang med dobbeltløb i Middelfart og Fredericia, på 2 ruter som jeg ikke har kørt løb på før. Begge ruter er dog blevet kørt via træningsture, og det er to løb, hvor jeg har vidt forskellige forventninger til!

AF JEPPE TOLBØLL

MIDDELFART, 9. OMGANGE, 108 KILOMTER, 900 HØJDEMETER

Ruten som køres i Middelfart blev introduceret sidste år, men var kun for Børn- og Ungdomsrytterne. Heldigvis er den i år blevet åben for alle Elite-klasserne, med undtagelse af A-klassen. Det meste af ruten er tidligere blevet brugt på deres gamle rute – en rute som faktisk var rigtig træls for mig, med en bakke halvvejs, som udover opløbsbakken var en led satan! Den bakke er dog heldigvis fjernet nu, og blevet erstattet af noget så eksotisk (hvis man kan sige det) som en 1800 meter lang grusvejspave!

Jeg kørte den for små 2 uger siden, da vi var en flok cykelryttere der tog turen til Middelfart, og jeg skal lyve hvis jeg ikke var imponeret! Jeg elsker når der tænkes lidt anderledes, og der bliver lavet løb, hvor der tænkes lidt ud af boksen. Lidt som når vi skal passere brosten i Tønder! Men hvor brostenene i Tønder har minimal betydning, så får grusvejen en noget større betydning. Kørsel på grusvej, kan nærmest sammenlignes med sidevind. Rå power, og evnen til at holde høj fart, samtidig med at man tør kæmpe for sin plads er essentielt, og her plejer jeg via min størrelse at have en fordel!

Middelfart-recon!! Elsker det! #hs6100 #ForzaAoC

A post shared by Jeppe Tolbøll (@jeppetolboll) on

Stykket hedder Katrinebjergvej og kan se på Strava HER!

Da vi kørte recon på den var jeg så uheldig, at punktere da jeg valgte at køre på turen henover grusvejen på min Specialized S-Works Turbo-dæk, som var på deres allersidste. Den fejl gør jeg ikke lørdag, hvor jeg kører på Continental 4-season. Det giver altså 21,6 kilometer grusvej i alt, og jeg tager ingen chancer med tynde dæk.

Opløbsbakken er ikke helt min kop te, men håber på at de små drenge kan blive kørt trætte inden!

Vejret ser pt. ud til at blive et rigtig møgvejr!

Derved bliver grusvejen også rigtig mudret, tænker jeg, og muligheden for punkteringer bliver derved nok også større! Det kan gå hen og blive et rigtigt herreløb!

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal forvente, men håber dog at jeg for en gangs skyld kan stå distancen til sidst, og køre med i finalen, hvis jeg kan undgå uheld!

 

FREDERICIA, 9. OMGANGE, 130,5 KILOMETER, 936 HØJDEMETER

Kigger man på højdemeterne fra Middelfart til Fredericia, så giver de nærmest det samme, hvilket egentlig er utroligt, på to så forskellige ruter!

Fredericia valgte sidste år at lave ny rute, men der kunne jeg ikke deltage. Og det var måske egentlig godt.  Fy for en skefuld! Hvor første halvdel af ruten passer mig perfekt med små veje, og rig mulighed for vind, så er den sidste halvdel den totale modsætning, med små veje, og et par små bakker, og 2 lange, og ret trælse bakker. Specielt bakken ind mod mål er en virkelig hård nysser, og jeg kan faktisk godt have mine tvivl om jeg overhovedet får slæbt mig med henover første gang!

Den første bakke efter ca. 10,5 kilometer hedder Herslevvej bakke øst, og kan ses på Strava HER! 600 meter med et snit på 4 %. Det på grænsen til hvad jeg normalt synes er til at overskue.

Desværre bliver det værre, når man må 2 kilometer senere rammer Gl. Ribevej bakken, som kan ses HER! 500 meter med 6 % i snit, men hvor den snitter 10 % undervejs! Det er voldsomt for mit vedkommende, og man kommer desværre til bakken uden tilløb fra en nedkørsel eller andet, som jeg kan udnytte. For at gøre ondt værre, kommer man faktisk ind på den via et 90 graders sving, så man da er sikker på at ramme den med alt for lidt fart!

Jeg har ingen forventning til Fredericia, men håber på en hård, hård vind, der kan hjælpe mig med at gøre kål på nogle af de lette drenge, men det bliver svært!