Så står den snart på licensløb igen! Randers Bike Week bliver sæsonens allerførste løb. Det er nok – forhåbentlig – eneste gang det nogensinde sker! Men nu sker det, og jeg er vildt spændt på at få sæsonen skudt i gang igen, og nervøsiteten kommer stille og roligt krybende… hvor står man i forhold til konkurrenterne?

 

Af Jeppe Tolbøll

Randers Bike Week

RBW er et 4. dages etapeløb, der i år består af 4 etaper, bestående af en tidskørsel, et kriterium, et landevejsløb og et såkaldt bjergløb. Alle ruter indeholder bakker, og der er ingen rigtige ruter, som jeg ville mene er lavet til min type, og da jeg slet ikke kender ruterne, så skaber det en vis usikkerhed, omkring hvad jeg skal forvente.

Og selvom ruterne var lavet til mig, så er der også spørgsmålet om hvor stærke og gode konkurrenterne er, og hvem der har ramt formen, efter en lang vintertræning, der har strakt sig helt ind i juli.

Løbet har også bonussekunder som fordeles således:

Bonussekunder:
På hver etape vil der blive givet bonussekunder til de 6 først placerede på etapen:
Nr. 1: 8 sekunder
Nr. 2: 6 sekunder
Nr. 3: 4 sekunder
Nr. 4: 3 sekunder
Nr. 5: 2 sekunder
Nr. 6: 1 sekund

*Der er naturligvis ikke bonussekunder på 1. etape: Enkeltstarten.

 

1. etape:
ENKELTSTART, 2. OMGANGE, 10,6 KILOMETER, 100 HØJDEMETER

Enkeltstarten i RBW er muligvis den vigtigste etape for mig. Den kommer til at afgøre 100 % hvordan jeg skal forholde mig til resten af RBW, men også hvor realistisk det bliver at køre klassement. Jeg har forhørt mig om ruten, og jeg har fået lige så mange forklaringer, specielt i spørgsmålet om bakken der ligger cirka midt på ruten, som vi samtidig skal over to gange. “Den er ret lige til, lidt hård, men ikke noget vildt” eller “Den er rigtig led, og afgørende”.

Så derfor er jeg ét stort spørgsmåltegn. Jeg havde også et andet problem, nemlig at jeg ikke havde nogen TT-cykel. Ved en lille tilfældighed, fik jeg dog en mulighed. Jesper Attermann, læste at jeg manglede en TT-cykel, og tilbød mig, at jeg kunne låne hans. Faktisk var jeg ret sikker på, at den ville være for lille, men jeg googlede hurtigt dens mål og kunne konstatere at den var ret tæt på de mål, som mine gamle Cervelo P2. Jeg fik den afhentet, justeret lidt til, og har ellers brugt de seneste 2 uger på at træne intensivt på den, og føler efterhånden, at jeg har fundet mig rimelig til rette på den.

Hjulene på billedet, er mine egne, men på raceday, kører jeg med Jespers pladehjul og tri-spoke.

Som sagt, så ved jeg ikke helt hvad jeg skal forvente. Jeg håber en top 5-10 stykker, uden at sætte ret meget tid til, i forhold til vinderen.

 

2. etape:
KRITERIUM, 10. OMGANGE, 42 KILOMETER, 480 HØJDEMETER

Kriteriums-ruten er nærmest identisk med TT-ruten, dog en anelse kortere, men med samme bakke. Den skal vi passere hele 10 gange, fordelt på 42 kilometer. Det i sig selv er kun et problem hvis bakken er “… rigtig led” som nogle fortalte mig. Jeg ved at det nærmest bliver 1 times all out effort, og at man nok skal være vågen hele tiden.

Jeg håber på at bakken er temmelig overkommelig, for så tror jeg at mine chancer er ganske gode. Drømmescenariet er naturligvis, at feltet kommer hjem samlet, for en spurt er nok min bedste chance.

 

3. etape:
LANDEVEJSLØB, 9. OMGANGE, 111,6 KILOMETER, 1053 HØJDEMETER

3. etape er en udvidet version af både TT- og kriteriumruten, men med helt samme afslutning. Så igen er den sidste bakke så skide afgørende for mig, for hvis den er supertræls for mig på TT-ruten, så vil den også være det på 2. og 3. etape. Ellers virker ruten rimelig okay til min type, hvis man kigger på profilen. Der er en bakke efter små 3 kilometer som virker ret træls, da man rammer den med lav fart, mens bakken efter 5 kilometer ligner en rullende bakke. Opløbsbakken bliver dog, også nærmest en forlængelse af den vej man kommer fra, i modsætning til 1. og 2. etape hvor man rammer den lidt mere i lav fart.

Det her er den etape, hvor jeg har bedst muligheder for at hente eventuelt tabt tid, eller gå efter en etape-sejr.

 

4. etape:
BJERGLØB, 7. OMGANGE, 109,2 KILOMETER, 1239 HØJDEMETER

En rigtig lorte rute, er min første tanke. Der er mange højdemeter, som uanset hvor god form jeg er i, kan gå hen og blive et rigtig problem. Ikke kun for klassementsdrømmene, men også for et godt etape-resultat. Specielt det faktum at opløbsbakken ser ud til at være en hård nød, gør mig bekymret. Jeg har ingen ide om hvordan jeg bør gribe løbet an, og det er samtidig umuligt at spå om, når man jo ikke aner om man ligger nummer 1 eller 40 i klassementet. :D

 

Konkurrenterne:

Der er 44 ryttere tilmeldt, og jeg må erkende, at jeg ikke kender alle sammen. Nogle er første års seniorer og kommer direkte fra sidste års U19-klasse, og andre var det sidste år. Jeg har ikke haft den allerbedste føling med klasserne under A-klassen sidste år, for at være ærlig. Dog har jeg haft følere ude omkring de ryttere jeg ikke kendte så godt, men jeg vil ikke afsløre hvem disse er. Men af potentielle konkurrenter ser jeg:

– Andreas Thell, IK Vinco: Jeg indrømmer, at jeg ikke aner en skid om ham. Men efter lidt research, kan jeg se, at han har træningstimer i orden, og i perioden 2011-2015 har kørt flere af de danske UCI-løb og deltaget i de Svenske mesterskaber.
– Martin Lind, Aalborg Cykle Ring: Martin er tidligere kontirytter for bl.a. Concordia-Riwal og Christina Watches-Onfone, og er ikke en der skal undervurderes. Han er en hård hund, som kan smadre det hele hvis han har dagen.
– Marcus Holm, Herning CK: Han kørte sidste år C-klassen, og rykkede op i B, og lidt Strava-stalking viser at han har trænet rigtig meget i år.
– Malthe Thyssen, Team Eiland Electric Carl Ras: Også C-rytter sidste år, der er rykket op i B, og i år kører for det nye DCU-team Team Eiland Electric Carl Ras. Han har træningstimerne i orden, men brækkede i starten af juli kravebenet, men er allerede tilbage på cyklen og lagde en ordentlig gange kilometer i banken i sidste uge.
– Florian Smits, Ren TC Groenwoud: Stor kanon, måske, med CV’et i orden. Fra perioden 2005 til 2019 har han kørt rigtig mange UCI-løb primært i Afrika, ser det ud til. Jeg aner ikke noget om niveauet dernede, men et så stort CV på Procyclingstats, må alligevel betyde noget, tænker jeg: https://www.procyclingstats.com/rider/florian-smits.

Der er selvfølgelig ryttere som jeg har glemt, nogle som går under min radar og nogle som bare overrasker. Jeg har ikke nævnt ryttere fra Team Give Elementer, da jeg ikke ser dem som konkurrenter, men nærmere som allierede, og jeg ved hvem af dem, der kan gøre det godt, men vil ikke smide dem ud, og afsløre eventuel god form.

Nu må det gerne blive torsdag, så vi kan komme i gang med noget cykelløb!