Om få dage kan de danske landevejsryttere lukke sæsonen ned og gå på off-season. Det sker med den nærmest ikoniske afslutningsweekend i Sønderjylland i Tønder og nu Sønderborg (tidligere Bov) hvor der traditionen tro, altid er store felter i nærmest alle klasser. Sidste år lavede jeg point i A-klassen i netop Tønder, mens jeg sprang Sønderborg over.

AF JEPPE TOLBØLL

TØNDER, 5 OMGANGE, 142,5 KILOMETER, 290 HØJDEMETER

I proportionerne står ruten til at være 27,6, men jeg har tjekket beskrivelsen og sammenlignet med sidste år, og den er altså 28,5 km hele vejen rundt.

Ligesom sidste år, så kommer vinden til at stå således, at vi får direkte sidevind ind fra venstre side, når vi rammer Diget efter 8,5 kilometer. Derefter har vi 6,5 kilometers sidevindsslåskamp inden man drejer ind i medvinden og hjem over de berømte (og overvurderede) brosten ved Schackenborg Slot.

Vejret… Av, det kommer altså til at gøre ondt på mange.

Jeg kan faktisk ikke helt mindes hvornår jeg har kørt Tønder med SÅ meget vind fra siden, og en kombi med meget regn, bliver en led cocktail.

Jeg sprang selv Odder og Hobro over for at genvinde den sidste motivation til race, og den er her faktisk lige nu, selvom vejret ser rigtig surt ud.

Det bliver voldsomt på Diget, tror jeg. Vi er 99 ryttere til start, med muligheder for flere eftertilmeldinger, og de fleste ved jo nok, at det er på Diget at slaget skal slås. Jeg hører fra flere, at feltet har sat op. Forstået på den måde, at mange ikke har mere motivation tilbage, og derfor ikke rigtig gider mere. Det kan blive min fordel, måske, da Tønder er et af de løb jeg altid glæder mig mest til, men jeg ved også at hvis man sidder forkert bare engang på Diget, så kan man risikere at der opstår huller, flere gider ikke kæmpe mere, og så er det game over.

Min taktik bliver nok lidt som sidste år. Jeg skal køre defensivt så meget som jeg overhovedet kan, og håbe på at jeg kan lave point i finalen. Om der kører 5-6 mand (eller måske 10 mand) væk skal jeg ikke panikke over. Jeg kommer ikke til at vinde det alligevel, og point har 1. prioritet for mig i morgen. Det kan retfærdiggøre min sæson i A, selvom det har været en decideret lortesæson.

SØNDERBORG, 15 OMGANGE, 127,5 KILOMETER, 705 HØJDEMETER

Selvom profilen egentlig ser ret god ud til min type rytter, så snyder den bare. Jeg er ALDRIG blevet venner med Sønderborgs rute. Det går op og ned det meste af dagen og en masse sving på den blot 8,6 kilometer-rundstrækning. Sidst på ruten kommer der en lille knold, som jeg altid undervurderer. På profilen ser den ikke ud af noget. Når jeg husker den, så tænker jeg altid, at den da ikke er så hård, som jeg husker den. Men jeg ved bare, at det bliver der, at jeg kommer til at lide.

Vejret bliver igen en kedelig omgang, men måske kan det igen være min fordel, med konkurrenter der mangler motivation og kørelyst.

Jeg er dog lidt spændt på, hvordan min krop reagerer på 2. dagen. Det er godt nok ikke mange løbsweekender jeg har kørt, hvor jeg har kørt 2 løb. Vi skal faktisk helt tilbage til Pinsen hvor jeg kørte Herning og Randers, men styrtede i Randers efter 1,5 omgang og udgik.

Jeg har ikke forventninger til Sønderborg, dertil er historikken imod mig, men vil gerne runde sæsonen af på en ordentlig måde, så håber at jeg kan være med hjem i feltet, så jeg får gennemført et løb – det samme gælder i øvrigt Tønder.