Mikkel Fenneberg på tur med Team TREFOR Blue Water // Photo: Uggi Kaldan © AltomCykling.dk
Mikkel Fenneberg ude og rulle med TTBW // Photo: Uggi Kaldan © AltomCykling.dk

Mikkel Fenneberg beretter fra sin tur med Team TREFOR-Blue Water i Calpe.

Mikkel Fenneberg er U19 rytter, udtaget til det danske landshold, og får støtte af Team Danmark, med andre ord, et talent på cyklen. Han har tidligere skrevet et par artikler på AltomCykling.dk om sine oplevelser på cyklen, så da han tilbød at lave en rejsebeskrivelse fra Calpe slog vi naturligvis til.

Gæst i et professionelt cykelcirkus

Af: Mikkel Kristian Fenneberg

Jeg kom gennem flid, nysgerrighed og ikke mindst gode kontakter med Team TREFOR-Blue Water på deres sidste træningslejr inden sæsonstart. Turen gik til Calpe ved den spanske sydkyst og varede fra den 27. februar til den 6. marts. Et par dage før jeg skulle flyve, fandt jeg ud af, at jeg skulle af sted sammen med Thomas Bundaard fra Velofit og ikke mindst Uggi Kaldan fra AltomCykling.dk, som jeg har skrevet et par arikler for før. Med det samme tænkte jeg, at jeg faktisk godt kunne tænke mig at skrive en lille reportage fra en fed tur i sydens sol, så her er vi.

Da jeg snakkede med Uggi om, at jeg skulle skrive den her artikel om vores fælles tur med TTBW til Spanien, sagde han, at den bare kunne være en 10-15 linjer lang, men jeg tror ikke, at jeg, på trods af formodede gode evner til at skrive, kan koge en oplevelse af den kaliber som turen var ned til så lidt so 10-15 linjer. Det er trods alt noget at være gæst i et professionelt cykelhold som TTBW, men det går nok, ikke Uggi? :)

Anders Ellingsøe, Mikkel Fenneberg og Søren Malling Siggaard i Calpe med Team TREFOR Blue Water 2015 © Photo: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk
U19 rytterne Anders Ellingsøe og Søren Malling Siggaard ankommet i Calpe, Mikkel gemmer sig lige bag Anders © Photo: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

Flot hotel og super stemning.

Jeg, Uggi, Thomas, og to U19 ryttere fra Herning, ankom sammen til Calpe ud på eftermiddagen den 27. februar, hvor vi blev hentet i lufthavnen af 2 glade Soigneurs, go stil. Vi besluttede os for med det samme at komme ud på cyklen da vi landede. Det blev til en kort trilletur ned langs kysten, bare for lige at mærke varmen og for at løsne benene lidt efter en lang rejse. Det er så super med cykling, uanset hvem man er og hvor man er, man kan altid mødes og snakke på cyklen, hvis man har den passion tilfælles.

Da vi kom hjem blev den glimrende aftensmadsbuffet afprøvet, vi var faktisk super flot indkvarteret på det 4 stjernede Hotel Diamante Beach, flotte forhold. Derefter var det på hovedet i seng, så vi kunne være klar dagen efter. Næste dag stod jo nok højst sandsynligt på en god omgang træning.

Mikkel Fenneberg træner i Calpe © Photo: Uggi Kaldan 2015
Det var virkeligt fedt at være ude og rulle med prof. ryttere på træning © Photo: Uggi Kaldan 2015

Og rigtigt nok. Det blev til lidt over fem timer i sadlen med en masse gode intervaller og gode TSS tal til træningsdagbogen. Herfra gik dagene meget slavisk med en rest-day to dage før Uggi, Thomas og jeg igen skulle hjem. Og netop fordi rytternes rest-day kun lå to dage før vores tur hjem, besluttede jeg og Thomas Bundgaard os for selv at tage en god tur i bjergene, jeg fik godt og vel 140 kilometer, Thomas tog lige 1,5 time mere, så var der også dømt trætte ben for os begge, tak for turen Thomas!

Det er meget motiverende at man følte sig så velkommen.

I korte træk en god uge med en masse god træning, men det har jeg naturligvis prøvet før, her var det alligevel anderledes. Det var faktisk noget helt særligt at være afsted som gæst med Team TREFOR-Blue Water. Det var fedt at komme ”bag kulissen” så at sige.

Hotel Diamante Beach Calpe 2015 Photo Uggi Kaldan
Hotel Diamante Beach hvor vi boede, det var i orden! © Photo Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

Det var virkelig en motiverende oplevelse at se hvordan opbygningen og professionaliteten omkring holdet er. Nu har jeg selv i et år kørt på et U19-team, som også på en eller andet måde blev kørt på en professionel facon. Men med et team som TTBW er det bare noget andet. Man kan fornemme, at de folk der er rundt om rytterne vil dem det aller, aller bedste og tror på, at de sammen kan nå deres fælles mål.

Super at de unge ryttere får lov at opleve sådan en stemning.

Det var denne stemning man gennem hele turen kunne mærke summe, når man mødte ryttere og personale på gangen, og når man spiste morgenmad og aftensmad sammen. En holdets soigneurs ved navn Kristian beskrev det meget godt da han sagde – “Jeg er sgu decideret stolt af at være del af sådan et verdensklasse hold” . Man kunne mærke hans stolthed over at kunne hjælpe og være en del af holdet.

Mikkel Fenneberg Calpe 2015, Team TREFOR Blue Water © Photo: Uggi Kaldan
Tak for turen TTBW, det var en oplevelse © Photo: Uggi Kaldan // AltomCykling.dk

Jeg tror på at den åbenhed der var fra Team TREFOR-Blue Waters side, overfor de to andre U19-ryttere, der var med på turen og så jeg, gør en kæmpe forskel! Som kommende oprykker til den klasse som TTBW rytterne kører i, er det virkeligt motiverende at mærke, at man er velkommen og ikke mindst, at have snuset lidt til hvad det indebærer at være professionel. Det er lidt noget andet at befinde sig midt i et professionelt cykelcirkus end i det almindelige cirkus, man ellers oplever i klasserne under, men absolut motiverende at have oplevet det.