Søndag d. 20 september kørte raketten sig til dansk mester i paracykling i C5-klassen. En stor glæde for ham selv, men endnu større var glæden, da Bent Gaarsted (fra DHIF) dagen efter ringede midt i dansktimen for at fortælle ham, at han var udtaget til en landsholdstur til Prag weekenden efter. Holdet bestod, ud over Raketten, af Søren Birk i C2-klassen og landstræner Jesper Hvalsøe.

Af: Raketten

Paracykling?

Raketten klar til start i Prag - Foto: DHIF // AltomCykling.dk

Starten ved løbet i Prag – nogle har synlige handicap andre ikke – Foto © DHIF // AltomCykling.dk

Paracykling deles op i fire hovedkategorier:
C-klasserne er for de tohjulede cykler
T-klasserne er for de trehjulede cykler, hvor benene bruges.
H-klasserne er for håndcykler
B-klasserne er for tandemcyklerne

Inden for hver kategori er der klasser fra 1-5, hvor 1 er de mest handicappede, og 5 må så være ja, gæt selv. Forberedelserne begyndte lige efter udtagelsen. Landstræneren fortalte nemlig Raketten, at C5-rytterne skulle bære røde hjelme. Først var Raketten sikker på, at landstræner bare ville tage gas på ham, men efterhånden som han læste det i UCI’s regler, gik det op for ham, at det faktisk var rigtigt. Heldigvis satte Jacob Kruse, der til dagligt kører for Herning, men har Haderslevblod i årerne, en ære i at låne sin røde hjelm til Raketten, og der skal naturligvis lyde en stor herfra tak til Jacob.

Afgang med destination Prag.

Efter at have været i skole torsdag, drog vi afsted mod Prag. Først havde landstræneren sagt, at det ikke var sikkert, vi kunne komme til at køre i landsholdstrikoten, men Raketten blev meget glad, da det alligevel var lykkedes Jesper at skaffe sådan nogle til os. Hele torsdagen stod på køretur gennem det tyske landskab, hvor Jesper qua sin fortid som chef for et busselskab påstod at kunne samtlige motorvejsnumre og rastepladser i hovedet. Raketten anså det først for usandsynligt, men den var sgu god nok, respekt!. Vi overnattede på vejen derned i en lille tysk by ved navn Grimma. Morgenmaden den næste dag bestod af overkogte æg og tørt lyst brød, Raketten overlevede, men var noget skuffet over det nye landsholdsliv på 1. klasse…

Så kom vi til Prag, og ruten skulle lige prøve køres inden linjeløbet. Raketten var hjemmefra meget bekymret over den snoede rute, men da han så den med egne øjne forsvandt denne bekymring, for der var masser af fede sving og en okay bakke også. Efter en kort rekognoscering af ruten var der middagsmad i hotelles restaurant. En treretters middag, der på menukortet stod på noget volapyksprog som ingen fatter en brik af,  det kostede cirka det samme som en CocaCola på en restaurant i Danmark, svært at beklage sig over. Det var tilmed godt, langt bedre end morgenmaden i Tyskland!

Lidt dannelse til Raketten, og så cykelløb!

Om aftenen skulle teamet ind til Prag for at være kulturelle. Jesper, der ifølge ham selv har været i Prag over 300 gange, fik bl.a. guidet teamet over Karlsbroen, som vist skulle være meget kendt (Raketten anede ikke, hvad det var), men flot var den. Raketten havde dog mere cykelløb i tankerne end gamle broer.

Raketten klar til start i Prag - Foto: DHIF // AltomCykling.dk

Raketten klar til start, og tænkte ikke på broer – Foto: DHIF // AltomCykling.dk

Lørdag var løbsdag. Rakettens største bekymring var, om hvorvidt det ville regne, da det er svært at fyre en raket af i regnvejr… Ruten for C5 var på 54,6 km (12 omgange á 4,55 km), mens Søren i C2 skulle køre 41 km. Der blev lagt voldsomt fra land i feltet. Raketten fik klemt sig med rundt på første omgang, men han måtte se to C5 ryttere slippe væk på anden omgang. Dette var selvfølgelig ikke optimalt, men der blev kæmpet videre og tredjepladsen begyndte at se realistisk ud i C5-klassen. Fjerdepladsen (en russer) var dog rigtig glad for at ligge på hjul af tandemcyklerne, som flere gange fik kørt ham op. Vi lå nu og kæmpede om, hvem der skulle have den sidste podieplads.

Raketten rykkede, russeren fik en tandem til at køre sig op… SÅ kom bakken for sidste gang. Russeren ville udnytte Rakettens mikroskopiske svaghed i svinget ind på bakken, så han fyrede den af, MEN den var blevet luret, med et eksplosivt ryk, der plantede russeren som et russisk træ i Prag, kom raketten definitivt foran, og denne gang var der ingen hjælp at hente fra en venlig tandem. Raketten fik tredjepladsen og en meget lille buket blomster.

 Raketten på podiet - Foto: DHIF // AltomCykling.dk

Raketten på podiet – Foto: DHIF // AltomCykling.dk

Rakettens første landsholdstur – det var succes!

Efterfølgende kunne landstræneren konstatere, at der ikke var langt op til andenpladsen, som gik til en østriger, der ligger nummer 5 på verdensranglisten. Søren fik en flot femteplads i C2-klassen. Så der var glæde i lejren og masser af lykønskninger over Facebook. Aftensmaden fik teamet på en restaurant med en fantastisk udsigt over Moldau (det er en flod som løber under Karlsbroen – ja ja lidt kulturelt fik Raketten skam printet ind på nethinden alligevel… det var meget lettere at nyde EFTER cykelløbet).

Søndag var der enkeltstart. Raketten satsede på at komme på podiet igen, men de andre havde anskaffet sig enkeltstartscykler, og så fancy udstyr havde Raketten ikke. Han havde kun sin raketmotor, men desværre rakte den ikke til en podieplads, men kun til en kedelig fjerdeplads, der blev endnu mere kedelig af, at det var enkeltstartens resultat der var afgørende ved ligestilling – så en samlet fjerdeplads. Søren blev også nummer 5 på enkeltstarten, så han endte som en flot nummer 5 i C2-klassen.

Alt i alt en sjov og lærerig tur, der afslutter Rakettens sæson. Nu skal der hård træning til for, hvis målet om deltagelse i de para-olympiske lege i Tokyo i 2020 skal blive opfyldt.

Følg med på AltomCykling.dk

Raketten og Søren - Foto © DHIF // AltomCykling.dk

Raketten og Søren – Foto © DHIF // AltomCykling.dk