Den mørke årstid raser derudaf. Nytårsforsættene er mange. Solskin afløses af blæst, regn, skyer, slud, regn, frost og en lavtstående sol. Som pendler skal man se sig for derude. Mangler du motivation til din træning? Læs da noget andet her på sitet, for denne artikel giver snarere gode råd til dig som pendler, det behøver ikke været toplirens, det skal nærmere være praktisk og synligt. Cyclingshop.dk, WeBike.dk, Cyclingfrea Bikestore har været venlige at lade os låne nogle af produkterne, så vi kunne prøve dem, tak for det! Vi har prioriteret varer der ikke er alt for dyre, og for alle kategorier gælder det at der selvfølgelig findes alternativer på markedet, så læs og bliv inspireret, der er intet i vejen med at vælge noget andet end de forslag vi lige er kommet frem til. 

Synlighed

Som pendler – i den mørke tid – da bør man nok vælge at gå på kompromis med sin forfængelighed og i højere grad fokusere på synlighed: gennem reflekser, lygter og brug af visuelt stærke farver frem for modekorrekthed, vægt eller det helt rette brand.

Lys

Den vigtigste ingrediens, når vi taler om synlighed er lys. Når man vælger lygter, er det essentielt at afstemme ens behov: skal man pendle i bælgravende mørke? Skal man kunne køre mtb-sporet kl. 21.30? Eller har man altid lidt gadelys tilrådighed?

Jeg vil anbefale altid at køre med mere lys end nødvendigt; man kan sjældent få for meget lys. Lyset skal ses af medtrafikanter, men det er også bare federe selv at kunne se omgivelserne også, og som pendler er det jo ofte mørkt når man tager afsted på arbejde, og mørkt inden man når hjem… 

Jeg har kørt en del med Ventoux 2500 lumen forlygten. Den lyser bare vanvittigt godt! Den er nem (og hurtig) at lade op, mega easy at samle og håndterbar (også på cyklen). Så enkelt kan det beskrives. Lysstyrken justeres let på den ene knap, som sidder øverst på lygten. Lithiumbatteriet monteres enkelt på overrøret, og ser man bort fra det visuelle, så tænker man ikke over det eksterne batteri.

En kraftig forlygte og en tydelig baglygte er et must i disse måneder. Her ses forlygtens lys fra Ventoux.

Skulle jeg komme med et minus (nu taler cykelrytterens forfængelighed), da skulle det være størrelsen på lygten. Den er lige i den halvstore ende. Men omvendt; hvordan kan man få en lygte, der lyser med 2500 lumen, og som kun koster i omegnen af 600 kroner uden at ét eller andet kunne være bedre.

WeBike har været så venlige at stille to lygter til rådighed: begge fra MixBike. Den ene holder 2000 lumen og den anden 1100 lumen. På udseendet kan man ikke se den markante forskel – hverken på størrelse af lygte eller batteri.

Lygterne er overraskende små og super diskrete, men stadig virkelig effektive. MixBike 2000 lumen-lygten har jeg kørt med i alt slags mørke, og det er kun på kulsorte landeveje eller i skoven, at jeg har behov for den skrappeste af lygtens tre lysstyrker. Foruden de tre styrker, vil jeg nævne blinkefunktionen, som er vigtig ved kørsel i byer, hvor blinkene advarer medtrafikanterne om ens tilstedeværelse.

img_5026

MixBike 2000 lumen under udpakning.

MixBike 1100 lumen-lygten er også en god lygte, personligt synes jeg dog 1100 lumen er for lidt til mine behov. I absolut mørke ude på landet (der hvor jeg cykler) synes jeg at jeg manglede lidt lys, når det er sagt så er 1100 lumen en del mere end en almindelig basta cykellygte fra supermarkedet, så den er absolut en stor upgrade hvis du i dag kører med billige lygter i 50 – 100 kroners klassen. 

Husk også altid en god baglygte. Her er det vigtigste ikke, hvor meget den lyser op for én selv – men det afgørende er at andre tydeligt kan se én; helst på lang afstand. MixBikes LED-baglygte er her et godt bud omkring 100 kroner, men der findes mange rigtig gode diodelygter derude på markedet.

Kroppen – og de lange lemmer

Synlighed og komfort må og bør være keywords for pendlere. Farvevalget er vigtigt, og man bør som vaskeægte detaleuer glemme sine normale farvekoder og vælge pangfarver, cyklamenfarve, neonfarver eller andre farver, der bare skriger til himlen – eller medtrafikanterne. Ligeså skal materialevalget udvælges, så man fint kan holde varmen og holde sig tør, når det er råkoldt og drivvådt. Samtidig skal man også kunne ånde.

Jakken

Redaktøren, Uggi Kaldan, har tidligere lavet verdens største jakketest (eller i hvert fald en stor én). Lad det være slået fast med syv tommer søm. Farver og reflekser = synlighed, og så skal man jo finde en jakke der passer til ens behov, der kan være stor forskel, Uggi har en masse gode muligheder – læs testen her her

Hænderne

Som med resten af lemmerne – fokus på synlighed. Dog er det ikke helt ligeså vigtigt som med den øvrige krop.

Vejrliget er selvfølgelig at tage i betragtning. Kører du i de mørke – og oftest kolde og regnfulde – måneder, da vælg altid en handske, som passer vejrudsigten. Dvs. regner det, så vælg en handske, der er rimelig vandafvisende, så handsken ikke bliver våd og kold med det samme. Blæser det meget; sørg for at have gode vindhandsker på. Er det minus 10 grader; det giver sig selv – tag dine varmeste vinterhandsker på. Mange bruger lobsterhandsker (3 fingre, så de lange fingre kan varme hinanden), men mindre kan også gøre det. Det afhænger også af rytteren.

Flere handsker er også opbygget af neopren og er således ikke nødvendigvis vind- og vandafvisende, men til gengæld fungerer de lidt som en våddragt. Vandet, der er nær huden, holdes varm, og således fryser fingrene ikke så let.

Ventoux Storm-handsken er en fin synlig og billig handske. Handsken har en vindtæt membran, men den er ikke vandtæt. Selv i 2-4grader med regn fryser man ikke hænderne. Hændernes varme opvarmer vandet ved huden og den vindtætte front holder den værste kulde væk – så man slipper for at køre med skihandskerne, og du har betalt under 200 kroner. husk at køb en størrelse så der er god plads til fingrene, luft isolerer som bekendt, så sørg for at der er god plads!

Fødderne

Har man først prøvet at fryse fødderne, og her mener jeg ikke sådan fryse dem a la ”ahh…det bliver dejligt at komme hjem i bad”. Nej, fryse dem, som i ”brrr….buhuuu…det her må være værre end K2”, så vil du nok læse dette afsnit ekstra grundigt.

Fødderne skal du passe på: du kan investere i verdens bedste sko eller støvler; du kan iklæde dig den dyreste uld; du kan investere i verdens bedste skoovertræk og meget andet. Men køber du dine sko eller støvler for små, da er det ligegyldigt, hvis du stopper blodomløbet med stramme støvler, så får du kolde fødder, og så gælder det også med sko, luft isolerer, så sørg for der er plads til luften! 

Sko og støvler

Jeg har tidligere selv skrevet en udførlig artikel om tre par  vinterstøvler, som du kan læse her. Det gode ved disse støvler er, at man som regel ikke behøver iklæde sig skoovertræk, de er med andre ord – ready to go, med foer, vandtæthed osv. 

Kører man i almindelige cykelsko (eller sko); sørg da gerne for at sålen er rimelig solid og ikke alt for sommerventileret. Er skoene det, læg da evt. en sål i med en lille foliemembran – den kan tage noget af kulden nedefra. Man kan også køre med kemiske fodvarmere eller elektriske! 

Overtræk

Er det en rigtig mandag morgen, så regner det selvfølgelig også – suppler da gerne almindelige cykelsko/sko med et regntæt skoovertræk. Det tager som regel både nedbør og vind, og har således også en varmende effekt, og de kan fås både til cykelsko/-støvler og almindelige sko.

Fra Cyclingskop.dk har jeg prøvet et par Ventoux new freestyle MTB sko. Disse er okay pendlersko. Men i vintermånederne oplever jeg ofte, at det regner. Derfor kører jeg med sådanne sko uden overtræk. Og bruges de som pendlersko, da kan det godt være lidt småirriterende hele tiden at fedte rundt med skoovertræk, men man kan jo overveje et par vandtætte strømper! 

 

Strømper

Kør altid kun med ét par strømper (ligesom på ski). En god idé er selvfølgelig at køre med tykkere strømper end sommerstrømpen. Kør gerne i uld (eller delvist uld). Det isolerer godt og holder ofte fødderne lidt tørrere. Du kan også vælge vandtætte strømper! Dexshell Ultralite er sådanne strømper. De er elastiske, vandtætte, ret varme og de virker – også uden foden bliver klam af sved. Det er et fint bud på en god pendlerstrømpe. 

Hovedet

Igen må jeg starte med synligheden. Statistikkerne viser, at cykelryttere bærende farverige hjelme er udsat for færre uheld end alle os med sort hjelm. Flere hjelme produceres med store reflekser og sågar lys indbygget i nakken, så det er værd at overveje at have en synlig hjelm, til vinteren kan man gå all in og købe et hjelmcover i 100% refleks fra Proviz.

Proviz REFLECT360 CRS Helmet Cover

Proviz REFLECT360 CRS Helmet Cover

 

Endeligt. Kører du regelmæssigt igennem vinteren, invester da enten i en god hjelmhue, pandebånd eller andet, der kan dække ørene. Personligt hader jeg mest af alt fryse fødderne, så hænderne og så ørene. Det behøves hverken være særlig lirens (Det er også svært, for det ser bare ikke megafedt ud), speciel farve eller noget andet – varme til ørene har udelukkende et formål: at give dig en god cykeltur.

On the run

Frem og tilbage fra arbejde. To gange på én dag. Det kan hurtigt blive til en del ture. Derfor skal man sørge for ikke at gå ned på det øvrige udstyr.

Rygsæk

Hav gerne skiftetøjet eller skoene på arbejde; medbring så lidt ekstra i en mindre rygsæk, hvor der måske er plads til den bærbare, madpakken eller andet du bruger på jobbet. En god og komfortabel pendlerrygsæk er ikke at kimse af. Ventoux har et udmærket bud. Deres cykelrygsæk (15liter) er rummelig, har et godt stort rum med ekstra plads og et par mindre lommer, hvor man kan have nøgler, pung, tlf. og lignende. En anke bliver dog farven. Den er sort, fylder knap halvdelen af ryggen, og er således ikke så visuel tydelig. Heldigvis har den fine reflekser, og er man så heldig, at det regner, da tager man blot det gule regnovertræk på.

Saddeltaske

Er du på farten, er det ikke særlig inspirerende, at stå i grøftekanten med et fladt dæk, mens lastbiler og rutebiler sprøjter sjap op på én. Men det kan knap undgås: jo flere kilometer du kører, jo oftere vil du unægtelig punktere. Også på de bedste dæk (med eller uden indlæg). Jeg sværger selv til Durano Plus om vinteren, men af og til står jeg alligevel med røven i vejret.

Kør derfor altid med en saddeltaske på denne årstid. En ægte pendler har kun skuldertræk tilovers for nybarberede ben, lirens udtryk og strømlinede opsætninger. Du har en rummelig saddeltaske med. I denne er der plads til slange, dækjern, multitool, lappegrej, kædeled, en flad 20’er og evt. et co2-patronsæt eller pumpe på stangen. Ventoux’ bud på en sådan sadeltaske er fin; omend en anelse stor.

Jeg håber du har taget et par fif og gode råd med. Kør, men kør forsigtigt.

//Søren Kuipers