Hvilken motionsrytter drømmer ikke om at køre et etapeløb i bjergrigt terræn? Hvordan vil kroppen reagere? Hvad bliver de største udfordringer? Det tager jeg til de italienske bjerge for at finde ud af, når jeg deltager i det tre dage lange etapeløb Haute Route Dolomites. Jeg er spændt, og jeg glæder mig.

 Af Søren Kuipers | Fotos: Søren Kuipers & Haute Route

En kort en lang

Organisationen Haute Route har som mål at give amatørcykelryttere en unik cykeloplevelse i et flerdages cykeletapeløb i omgivelser ofte set på tv. Konceptet er lagt an på et set-up, som skulle minde om de professionelles verden. Jeg kan ikke vente med at komme af sted. Der findes flere afdelinger af Haute Route rundt på flere kontinenter – der køres løb i USA, Mexico, Frankrig, Oman, Italien, Norge og flere andre steder. Jeg tager som sagt til Italien.

De fleste afdelinger køres som korte tre-dages etapeløb, hvor der køres to rimelig hårde bjergetaper og så en afsluttende bjergenkeltstart. Den lange version – og langt mere krævende version, foregår over syv dage indeholdende seks etaper i bakke- og bjergrigt terræn og én enkeltstart. Det bliver måske en anden gang – nu venter en oplevelse af de store, er jeg sikker på.

Jeg deltager i en kort version af løbet i dagene 21.-23. september i Predazzo, beliggende midt i Dolomitterne godt 40km syd for den berømte Sella Ronda.

Professionelt set up

Haute Route har et helt overordnet mål, som de selv beskriver: ”The aim of the Haute Route is to deliver an unparalleled professional experience both on and off the bike for amateur riders.” Mine forventninger til dette set up er således ganske store.

Siden 2011 har Haute Route forsøgt at leve op til dette, og som rytter og deltager i løbet er man stillet meget i udsigt. Jeg vil her kort forsøge at skitsere hvad dette, blandt meget andet, indebærer.

Som så mange andre motionsløb i både ind- og udland bliver der taget tid på alle etaper; der bliver kåret daglige vindere. I Haute Route regi køres der desuden med unikke førertrøjer og slutteligt kåres en samlet vinder i flere kategorier. Man kan stille op i løbet på forskellig vis: solo mand, solo kvinde, duo mænd, duo kvinder og duo mix. Endeligt kåres der også en daglig ’Coup de Coeur du Jour’, som gives til en rytter, der har udvist en særlig ånd eller hjulpet uselvisk i løbet af dagen.

Hver etape inkluder desuden

  • Marshals søger for fri højre kørebane for rytterne
  • 35 sikkerheds-, medicinsk-, og pressemotorcykler vil følge feltet
  • Løbsdirektørbil som vil lede fronten af løbet
  • Yderligere to officielle løbsbiler i feltet samt ef fejeblad
  • To ambulancer
  • Medicinsk personale tilknyttet
  • Et massørhold står standby efter hver etape (de skal nok får noget at se til)
  • 4-5 bemandede depoter med mad og drikke
  • Fire Mavic køretøjer, som yder mekanisk assistance ved større defekter

Noget som jeg ser meget frem til er de flere hundrede marshals og hjælpere, som bl.a. sikrer, at man i højre spor har forkørselsret på alle etaper. Det adskiller sig meget fra mange motionsløb i Danmark.

Mine forberedelser

I det jeg for nylig fik kabalen til at gå op, så jeg kan komme af sted, har jeg ikke haft så meget tid til at lave en målrettet træningsforberedelse. Jeg har således tidligere kørt flere watt, end jeg gør pt. Jeg har vejet mindre, men jeg stiller heller ikke til start med en ambition om at køre top 20 eller lignende. Jeg stoler dog på min gode grundform, som vedligeholdes med en masse pendlen mellem hjem og arbejde – suppleret med en god weekendtur og et motionsløb hver/hveranden måned. Det må være ok, i hvert fald skal jeg nok komme igennem!

For under en uge siden indtraf katastrofen dog: jeg spillede lidt hyggefodbold og fik et mindre riv i forlåret, og jeg må indrømme, at jeg stiller til start med lidt bange anelser med denne forstrækning. Jeg vil køre så godt jeg kan, under de vilkår jeg nu har. (Her vil redaktøren lige indskyde at du selvfølgelig har været til Fys og fået noget laser / ultralyd på den lille skade, ikke også Søren!!!)

Erfaringsmæssigt har jeg efterhånden også kørt en del i bjerge med starter i både det franske La Marmotte og det italienske Gran Fondo La Fausto Coppi. Jeg har haft cykelferie til både Stelvio og Dolomitterne, så efter danske forhold må jeg vel betragtes som værende rimelig rutineret i bjergrigt terræn. Jeg har dog aldrig tidligere kørt et etapeløb, hvor der skal præsteres hver dag. Det bliver en stor oplevelse og formentlig min største udfordring til dato. Jeg håber bentøjet holder.

Cyklen bliver i hvert fald ikke en undskyldning

At min krop ikke er på 100% opvejes så forhåbentlig så af materiellet. Jeg flyver derned med min røde Tarmac, som står super skarp. Jeg kører et konservativt setup med både almindelig fælgbremse og alu-hjul. Slut september i Italien forestiller jeg mig kan byde på meget forskelligt vejr, så jeg vil være på den sikre side. Et par helt nye dæk, nye slanger, nye bremseklodser og desuden fuld serviceret cykel ved min lokale pusher Bings Bikestore.

Ejeren Michael lovede den en omgang TLC – så det skulle ikke kunne gå galt, hvad angår det materielle. Eneste lille hurdle kan blive mit gearvalg – mest pga. min nylige lårskade. jeg kører 52/36 foran, og har 11-32 bagpå, så der er masser af små gear også. Men bliver presset for stort, på mit lår, på de stigninger, hvor vi sjældent kommer under 10%? Det må tiden vise.

The race

Løbet skydes i gang fredag tidlig morgen. Jeg drager sydpå torsdag, og hvis alt går vel, når jeg at rulle en tre kvarters tid torsdag sidst eftermiddag, så rejsen er kommet lidt ud af benene inden starten går tidligt fredag morgen. Der er officiel racebriefing torsdag aften kl. 19.00.

Fredagens program lyder på 124km fordelt på fire bjerge, hvilket løber op i ca. 4.400hm – det er en pæn slat. Når man derudover ser på lørdagsprofilen, hvor der igen er fire stigninger på menuen, så bliver man da lidt forpustet. Denne gang bliver det til knap 4.000hm, igen fordelt over 124km. Etapeløbet afsluttes søndag med en bjergenkeltstart op ad Alpe di Pampeago, som stiger med 832hm på under 8km.

Følg med på på AltomCykling.dk, hvor jeg vil lave daglige updates, i hvilke jeg kort beskriver morgendagens etape samt en kort beretning fra dagens etape. Optakt til 1. etape kommer i aften.