Kenneth Hansen kører i HS6100, hvor også AoCs licensredaktør Jeppe Tolbøll i øvrigt også kommer fra. Jeppe har spurgt Kenneth Hansens far, om han ikke havde lyst til at berette lidt om sønnens meritter i cross verdenen. Oprindeligt var det til HS6100s hjemmeside, men vi tænkte at det faktisk var noget alle AoCs læsere havde interesse i at læse – vi giver ordet til Brian Hansen.

Af: Brian Hansen (Far til Kenneth Hansen).

Hej Jeppe, du bad fornyligt om lidt input til klubbens hjemmeside om Kenneth – nu hvor de fleste af klubbens medlemmer ligger lidt i dvale, i det landevejscyklen er stillet i garagen. Kenneth og jeg var afsted til World Cup i Belgien i weekenden og jeg havde på vej hjem i bilen, gjort mig lidt tanker om, hvad vi nu kunne komme fortælle om. Selve løbet kunne jeg godt skrive rigtig mange ord om, men jeg havde nu tænkt mig en lidt anden indgangsvinkel: Hvad indebærer sådan en tur, for at kunne cykle en times tid for fuld gas. Her kommer nu min version af det – håber det vil gi’ lidt mere indblik i det hele.

En tur til World Cup i cykelcross

Kenneth Hansen fra HS6100 har i denne weekend kørt World Cup i cykelcross i Begien. Jeg vil som far, chauffør, praktisk gris m.m. prøve at fortælle om alt det der skal ske og sker, når Kenneth deltager i et World Cup løb i cykelcross.

Inden sæsonstart kigger vi på den danske og internationale cross-kalender og i samråd med landstræner Kim Petersen, og planlægger en løbskalender. Det bliver en kalender, som må tage højde for alle løb i ind- & udland. Helst hvor der køres om UCI-point, da disse er vigtige i det samlede regnskab, når der forhåbentligt skal køres VM og startplacering netop udgøres efter point på verdensranglisten. Men alt kan naturligvis ikke lade sig gøre, da vi har et meget begrænset budget, så der skal prioriteres.

Med en forventet løbskalender booker jeg tidligt hoteller rundt om i udlandet, i det lange køreture kræver fremmøde minimum en dag før cykling, og til World Cups helst to dage, fordi der altid er officiel træning på ruten dagen inden selve løbet. Til den netop overståede World Cup afdeling, Koksijde i Belgien, var der meget fokus på, om det overhovedet blev gennemført på grund af terrortruslen, men det blev det heldigvis.

Denne tur er efter samme setup som til andre World Cups. Kenneth træner efter arbejde (Cykelsmed / Sælger v. Dania Bikes  Red.) i ugen op til og klargør så cykler og andet udstyr torsdag aften. Vi kører altid afsted fredag formiddag. Denne gang kom vi afsted fra Haderslev omkring kl. 09.30 og så stod den på 900 kilometers kørsel til det vestligste del af Belgien. Koksijde ligger helt ude ved den engelske kanal og kun få kilometer fra Dunkerque i Frankrig.

Vi kommer denne gang fint igennem vejarbejdet nord for Hamborg og videre mod Bremen. Vi holder en frokostpause ved en SubWay sandwichbar og så ellers videre ned mod Ruhr distriktet. Zig zag igennem alle byerne og videre mod den hollandske grænse ved Venlo. Ingen trafik af nævneværdig art, hvorfor alt går planmæssigt forbi Eindhoven og videre mod den belgiske grænse. Disse to lande har reelt ikke haft nogen grænse-overgange, hvorfor man ikke ser tidligere toldbygninger m.m.

Het velkom in Belgie

Vi kører i retning af storbyen Antwerpen, som er trafikal knudepunkt i Belgien mellem Brüssel i syd, Holland i nord og øst, samt flere motorveje fra det vestlige Frankrig. Vi er i storbyen ca. kl. 18 30 og kører kort væk fra motorvejen, for at spise noget aftenmad i fornuftig tid. Der er ca. yderlig 1,5 timers kørsel til Koksijde og så bliver det for sent at spise. Klokken 21 er vi fremme ved hotellet og jeg sørger for at vi bliver checket ind. Imens klæder Kenneth hurtigt om i bilen, fordi han skal lige en halv times tid på ruller for at få løsnet benene lidt op. Jeg tager rygsækken på, og går på jagt efter en døgnkiosk, hvor vi kan købe lidt juice og brød til spisning inden sengetid.

Koksijde ligger yderst ved den belgiske vestkyst. Fra Oostende i nord og til De Panne i syd, er der vel en kyststrækning på 20-30 km, som minder meget og den jyske vestkyst. Dog noget mere befolket og dermed mange bygninger. Der kører sågar en sporvogn på strækningen. I lighed med f.eks. Blokhus, Løkken og andre danske kystbyer, er hele kyststrækningen også på denne årstid, meget affolket. Der ligger tusindvis af lejlighedskomplekser i op til 5 etager. Det hele kunne reelt godt minde om kyststrækningen i Palma bugten på Mallorca. Nogle har sikkert hørt om cykelløbet Driedaagse De Panne. Det bliver kørt i dette område.

Denne fredag aften blæser der en stiv kuling fra nordvest, som får sandet til at fyge rundt i gaderne. Jeg får fundet en døgnkiosk og provianteret lidt og er tilbage ved hotellet ca. 30 minutter senere. Kenneth er færdig og vi går op på værelset, så han kan få et bad. Vi følger terror-urolighederne på TV, men heldigvis er det koncentreret omkring Brüssel. Fortsat ingen tegn på aflysning af søndagens crossløb. Vi sover omkring kl. 23.

Rolig morgen inden gennemkørsel af ruten

Vi får morgenmad kl. 8.30 og det blæser fortsat en halv pelikan udenfor. Tillige er der også nogle heftige regnbyger, hvorfor jeg forslår Kenneth at køre på ruller i garagen. Men nix – han vil ud på ruten. Den er officielt åben mellem kl 14 og kl. 16, så formiddagen går med afslapning. Kenneth bliver på værelset. Jeg går en tur rundt og kigger lidt. Kenneth får en gang pasta til middag på hotellet. Imens har jeg fyldt vand på tanken i bilen (ca. 50 liter) til cykelvask m.m., fyldt drikkedunke op og andre småopgaver. Kl. 13.45 kører ud til ruten der ligger ca.5 km. fra hotellet, på vej derud møder vi Patricia og Mario, dem vender jeg lige tilbage til.

En del af ruten ligger på en delvis nedlagt flyveplads, som dog igen er blevet lidt operativ siden 2014. Derfor kan vi heller ikke komme ind på området, med mindre vi har et særligt adgangstegn påført bilens nummerplade. Da vi kommer frem til området, ligger afspærring, skraldespande og sågar toiletvogn væltet over alt, det blæser virkelig meget. Kenneth finder cyklen frem og ruller hen til ruten. Jeg ifører mig regntøj og gummistøvler. En pumpe i hånden og et sæt hjul i den anden, som næsten blæser ud af min hånd. Afsted på tværs igennem rute-området ca 1,5 km til depotet, hvor vi skal være på løbsdagen.

Ruten i Koksijde er meget speciel, fordi 20 – 30 % af ruten består af løst sand. Normalt giver det mig ikke store travlhed i depotet, men fordi det også regner, er resten af ruten meget mudret, og det giver også rytterne udfordringer: skal man vælge dæk med knopper til de mudrede stykker, eller “slicks” som nemmere kommer igennem sandstykkerne, Kenneth kan ikke rigtigt beslutte sig, så vi vælger at tage beslutningen dagen efter. Efter 3-4 runder, bliver cyklen skyllet godt af for sand m.m. og så ellers retur til bilen. Vi kan lige nå hjem og se lidt af crossløbet fra Hasselt på hotellet.

Løbet vinder Sven Nys – han er godt kørende ligner det. Efter vi har set løbet smutter Kenneth i bad og jeg går ned til bilen, for at vaske cykel. Heldigvis kunne vi holde under hotellet, hvorfor vi næsten stod i tørvejr. Kenneth kommer ned og hjælper med at gøre cykel færdig. også den anden cykel, vi ender med at vælge slicks. Jeg skynder mig og pakke rygsækken, fordi jeg skal hente hans rygnummer inden kl. 17 og så til ledermøde bagefter.

Møde med UCI

Tidsplanen er altid ens ved World Cups. Officiel træning, afhentning af rygnumre og ledermøde dagen inden løbet. Ledermødet afholdes ca 10 minutters gang fra vores hotel (var med i planen omkring booking af hotel). Denne gang i et lokale i det lokale turisthus. Det er de damme folk fra de forskellige nationer man møder, faktisk meget hyggeligt, og flere UCI-kommisærer læres at kende gennem årene. Speciel Philip fra Belgien er en fantastisk person. Selvom Kenneth ikke er cremen af toppen, får jeg altid en snak med kommissær Philip. Uanset om det er ved VM i USA eller løb i Europa. Han vil også gerne hjælpe os “amatører”.

Ledermødet tager en halv times tid og arrangøren byder velkommen. Oftest den lokale cykelklub eller borgmesteren. Præsentation af kommisærer og andre UCI-folk (ruteansvarlig, doping m.m.). Alle tilmeldte nationer råbes op i alfabetisk rækkefølge og dem som er mødt svarer tilbage. De kendte regler gennemgås endnu engang og så kommer dagens højdepunkt : Valg af bokse i pitten. Der er ialt 15 stk. Man får lov at vælge boks efter nationsranglisten.

Gæt hvornår Danmark kommer til. Vi er dog ikke sidst, men valgmulighederne er begrænsede. Der er flere ting man skal være opmærksom på når man besigtiger pitten. Der kan være ujævnheder ved cykelskift. Kan rytter nå at træde cyklen igang inden udkørsel o.s.v. Så nogle bokse skal man bare ikke vælge. F.eks. ej heller ved siden af Holland og Belgien, fordi de har så mange ryttere til start, at et skifte kan blive svært – ihvertfald på de første omgange. Og Belgien vælger altid nr 1 eller 2. Holland nr. 8. Vi fik en ok boks i Koksijde i nr 11.

Sammen med rytterens ryg nr med chip i, udleveres også armbånd til hjælpere i pitten og ved start/mål. Jeg går tilbage til hotellet efter mødet – og opdager, at kun Kenneth’s ryg nr er i posen. Skylder mig tilbage og heldigvis var ikke alle UCI-folk gået. Fik de ønskede armbånd. Ellers havde vi haft store problemer for at komme ind.

Patricia og Mario

For vel 5-6 år siden, mødte Kenneth dette belgiske ægtepar, som er i starten af 40’erne. Patricia tager mange billeder ved cykelcross og dermed fik Kenneth kontakt til dem. Det blev begyndelsen på et helt specielt venskab : De kommer og hjælper Kenneth ved alle løb. Om det er i Belgien, Holland, Tjekkiet eller sågar USA. De er der bare, også når landsholdet er afsted. Alle vil hjælpe de belgiske ryttere. Patricia og Mario har så valgt at hjælpe Kenneth og Danmark, for det vil ingen andre gøre. Den hjælp er nærmest uvurderlig.

Vi mødes på vores hotel, så de kan få udleveret deres armbånd og så går vi ud og spiser sammen. Der snakkes primært om cykling men også forskelle på Belgien og Danmark. Belgien består af en flamsk og fransk talende del. Og de er ikke just gode venner, skal jeg hilse og sige. 95% af al cykelcross foregår i Flandern, hvor der tales flamsk, som reelt er hollandsk. Vi klarer den med engelsk men Kenneth kan forstå og snakke lidt flamsk.

Vi er tilbage ved hotellet omkring kl. 21 og Kenneth snupper lige et isbad, inden vi går til ro. Det har han god erfaring med fra tidligere. Det er ca. 30 sekunder og 1 minut i det iskolde karbad.

Raceday

Morgenmad søndag kl 9 og der spises rigeligt og drikkes juice og kaffe m.m. Kenneth tager 3-4 stykker toastbrød med, som skal udgøre hans frokost inden løbet. Jeg fylder mere vand på tanken, tjekker drikkedunke m.m. Endnu en belgisk ven melder sig. Det er Wouters som Kenneth også har lært at kende ude ved løbene. Wouter er ca. 22 år og stor fan af cykelcross. Han har faktisk købt er par cykler af Kenneth efter en afsluttet sæson. Da jeg i posen har fået adgangskort som National Coach, har vi et ekstra armbånd til pitten, og det skal bruges optimalt. Vi giver armbårndet til Wouter på vej ud til vores parkeringsområde for teams. Ind og finde en P-plads med skærpet kontrol på grund af terrortruslen. Vi bliver tjekket hele 6 gange, om vi har de korrekte armbånd og p-skilt til bilen.

Der er 3 løb inden damer og herrer, hvorfor vi må acceptere en plads ad pommern til. Kenneth skrev til Wouter : Vi holder helt oppe i Danmark!. Kl. 12 må damer og herrer træne på ruten en times tid. Inden træning går jeg den lange vej op til ruten og ser en hollandsk bil forlade området. Ringer hurtigt til Kenneth, at der er en plads ledig tættere på startområdet. Han kommer straks med bilen, det handler om at arbejde sammen og være hurtig!

Kenneth gør klar til træning og vi går til målområdet med et sæt hjul og pumpe. Dæktrykket er meget afgørende og der køres med få bar. Kenneth vælger på dagen blot 1,5 bar. Vi møder Patricia og Mario og ligger en plan for hjælp til Kenneth :

– Mario og Wouter går i pitten med cykel nr. 2 ca. 30 min. før start p.g..a afstanden.
– Patricia tager som sædvanligt, Kenneths overtøj ved start, så han kan holde sig varm længst muligt. Og give ham tøjet når han kommer i mål. De får også bilnøglen så han hurtigt kan komme ind og få tørt tøj på.
– Normalt går jeg med Mario i pit, med med Wouter som ekstra gardering, går jeg med Patricia til start med et ekstra sæt hjul. Hvis Kenneth skulle få en punktering inden start.

Efter træning får jeg serveret en særdeles beskidt cykel. Generator, højtryksrenser og vandslange findes frem, mens Kenneth kommer i noget tørt tøj. Cyklen vaskes, især kæde og gear er vigtig at få rengjort på grund af megen sand på den 3 kilometer lange rute. Kenneth tjekker cyklen. Det er i sidste ende hans ansvar, hvad han stiger op på.

Kenneth går igang med hans store frokost : 4 skiver toastbrød med flydende honning, som vi altid har med. Wouter og jeg går hen og kigger på damernes løb og er tilbage ved Kenneth en time før hans start. Normalt kommer Patricia og Mario også med hen til bilen. Men de har rygsække med, og vil ikke bøvle med endnu et tjek af politiet med scanner m.m.

Det begynder nu også at regne kraftigt, selvom vinden har lagt sig. Jeg finder heldigvis en plads endnu tættere på start. Og vi er så heldige, at reklamebil for team Telenet Fidea har en kæmpe parasol på taget af deres bil, som Kenneth får lov at varme op på ruller under. Regnen stopper heldigvis inden start.

15 minutter før start, gør Kenneth de sidste ting klar med tøj m.m. inden i bilen og jeg pakker rysækken med lidt værktøj, et par ekstra cykelsko og hjelm samt små håndklæder til cykeltørring i pitten og ekstra hjelm. Ekstra hjelm fordi sidste år i England, fik Kenneth revet remmen i hjelmen i stykker og var nær blevet disket af kommissæren. Heldigvis var det belgiske Philip, og han vendte det blinde øje til. Det er rart at have venner i sådan en situation!.

Kenneth kører til start og jeg låser de sidste ting ind i bilen og skynder mig op til Patricia.

Løbet, tilskuere m.m.

Alle ryttere kommer godt fra start uden styrt. Pu ha. Patricia får nøglen og jeg skynder mig til depotet til Mario og Wouter. Undervejs kommer feltet forbi efter første omgang og jeg tæller Kenneth til nr 40. En super placering for ham. Jeg prøver at tælle ryttere foran ham hver halve omgang så han ved hvordan han ligger. Det kan han også se ved målpassagen på grund af chippen. Kenneth holder denne placering, som er hans bedste nogensinde i Koksijde, og det endda med de nye regler, hvor nationer må stille med rytter i top-50 til start. Tidligere var maksimum 8 rytter. Nu har Belgien 17!!! til start. Alle fuldtidsprofessionelle.

Fokus omkring cykelcross i Belgien er enorm. Det skal opleves!, denne gang var der vel “kun” 10-15.000 tilskuere. Skuffende vil Veloclub Koksijde sikkert mene, men dem som er kommet, har en festlig dag, for der drikkes rigeligt med øl og spises pommes frites, flere publikummer ankommer allerede ved 8 tiden, og starter festen der. Der er 15 -20 vogne på størrelse med dem vi kender som skydevogne i et tivoli, der sælger mad og drikke. Nu er et område med en rute på 3 kilometer jo ikke det største område. Men samme sted i 2013 ved VM, var der over 80.000 tilskuere. Dengang stod man virkelig tæt.

Store fladskærme viser hele løbet og man er ikke i tvivl om, når rytter er på vej : Det lyder som en bisværm fra tilskuerne. Det er action næsten at kunne røre ved rytterne, forcen ved den korte rute er at rytterne kommer forbi så mange gange, der er konstant gang i den.

Belgiske Sven Nys (udtales nejs) har rundet de 39 år og er igang med hans sidste sæson. Mange mente at han skulle stoppe nu, fordi han ikke har vundet et stort løb i over 1 år. De unge Wout Van Aert ( B ) og verdensmester Mathieu Van der Pool (NL) er ved at erobre scenen. Men efter sejren i Hasselt lørdag, kunne man mærke på publikum de håbede på Kannibalen som han også kaldes fordi han har vundet så meget. Han fik sejren i tæt opløb med Van Aert, det medførte et jubelbrøl ala fra tilskuerne, uha hvor er han populær. Det var Nys’ sejr nr. 50 i World Cup… det er vildt.

Disse ryttere er stjerner, ja nærmest guder i Belgien og Holland. Sven har sågar sin egen tøjkollektion. De har alle egen autocamper, 2.3 mekanikere samt lastbiler med udstyr. Hver rytter har minimum 4 cykler og 10 sæt hjul, og mange kan skrive millionær på deres visitkort. Sven Nys får €10.000 i startpenge, men de penge tjener arrangøren rigeligt hjem i éntre.
Der kan vi ikke helt være med i dk. (endnu).

Efter løbet

Kenneth er allerede i bilen og klædt om, da vi kommer tilbage fra pitten. Endnu en cykel skal vaskes inden afgang mod Danmark, Mario og Wouter hjælper med at tørre cyklen, vaske sko og det værste mudder af hans tøj. Vi er klar til at køre ca. kl. 17, så er der bare 900km hjem. Vi tager afsked med vores 3 belgiske venner og kører nordpå. Får tanket noget hurtig take away mad. Er hjemme i Haderslev kl. 01.30 og så skal der lige sættes vasketøj over, så det ikke bliver jordslået. Efterfølgende bliver det til 4,5 times søvn inden vækkeuret ringer. En ny 37 timers arbejdsuge venter forude.

Hvorfor gider man alt det – for 1 times action?

Hvorfor vil Kenneth som ren amatør med fuldtidsjob, lange køreturer og ingen økonomiske sponsorer, stille til start i sådan et løb?. Det er David mod Goliat, men cykelcross er blevet en livsstil for ham og mod alle odds, klarer Kenneth sig faktisk rigtigt godt blandt verden bedste crossryttere.

Kenneth går ikke på kompromis med hans udstyr og har meget sjældent defekter. Han elsker at presse sig til det yderste, som det kræver med tæt på max puls i en time. Ren råkraft er dog ikke altid afgørende for succes, teknik har også stor betydning og dér er Kenneth fænomenal. Ofte kører de bedste ryttere lige efter ham under træning, for de ved at Kenneth er god til at finde de bedste spor.

Der er potentiale til mere i Kenneth, men økonomien sætter nogle begrænsninger, vi arbejder benhårdt på at finde en økonomisk sponsor, så Kenneth kan få lov satse 100% i mindst en enkelt sæson, og se hvad talentet rækker til. Det håber vi lykkedes.

Med sportslig hilsen

Brian Hansen

About The Author

Skribent - Licens

Jeppe Tolbøll, AoCs – Licensredaktør.
Jeppe Tolbøll er AltomCykling.dks – “licens mand”, han skriver hudløst ærligt om sine oplevelser i dansk licens. Han har en stabil fanskare, læs et par artikler og find ud af hvorfor.

Related Posts