Webike har arrangeret en tur til Harzen, og AoC har været så heldige at blive inviteret med. Det er MTB Harzen (.com) der er står for alt det praktiske, så skal vi andre blot møde op og køre på cykel, jeg skal dog også tage et par billeder.

FOTO & TEKST: UGGI KALDAN

Kør selv til Harzen, det er billigt og fedt cykellandskab.

6 timer tager køreturen fra Aarhus til hotellet i Harzen. Det er low key, ingen luksus, men maden er i orden, guiderne kan deres kram, og så er det billigt. Helt ned til 1495 for en forlænget weekend, så kan det vist ikke gøres for meget mindre.

Jeg tog turen herned i 2 etaper, jeg undgår helst at køre 6 – 7 timer i streg hvis jeg kan, så jeg kørte i går aftes, overnattede i Hamborg via AirBNB (lille værelse, 240 kroner) – og så videre her til morgen klokken 08, uden stress. Det var perfekt. Vejen fra man kører af motorvejen og til hotellet var i øvrigt fantastisk flot, en oplevelse i sig selv!

harzen foto Uggi Kaldan

Men hvorfor en el-cykel, er det ikke kun for pensionister?

Jeg er ikke fyldt 40 (men er tæt på), på landevejen føler jeg mig stadig ung og frisk men på MTB derimod er det en anden sag. Her føler jeg mig sgu lidt gammel – måske var det derfor jeg spurgte WeBike om jeg ikke kunne låne en LEVO med på turen, altså en cykel med el hjælpemotor?

Ej, det var selvfølgelig fordi jeg synes det er sjovt at prøve nyt, og så gør det jo ikke noget når man skal tage billeder, at man uden at være den bedste i gruppen, stadig kan komme op ad bakkerne først, og være klar med kameraet – eller som herunder, hvor jeg på en jævn stigning sagtens kan sidde og tage billeder med én hånd på styret, foran gruppens bjergged.
uggi-harzen-002

En LEVO er en el-mtb – downhill style, med ekstra brede dæk og så naturligvis en stor solid motor der kan slæbe dig og 25kg cykel op over alverdens stigninger, og det kan den virkelig, så længe der er strøm på. Kører du med “support” på max, så holder den ikke så længe (90 minutter) men så behøver du stort set heller ikke at træde rundt.

Kører du som jeg gjorde i dag, med motoren indstillet på minimum, så holder den uden problemer 3 – 5 timer, og du får også pulsen op, dog uden at ryge helt i rød. I hvert fald hvis følges med en flok almindelige motionister.

En drøm opad, men udfordrende på de tekniske stykker nedad.

3 timer er hvad jeg nåede den første dag og det er første gang for mig på MTB i år, så min teknik er, udover at den aldrig har været ret god, i øjeblikket også rusten. Jeg er pissedårlig nedad, plain and simple.

Kombinationen af angst, dårlig teknik og en cykel der vejer 25 kilo, den er ikke så god – så ligeså hurtigt det går opad, ligeså langsomt går det nedad (for mig). Det hjælper ikke at flere af de spor vi kørte i dag var præget af single tracks med mange små sving, og masser af rødder. Det var en udfordring! Her må jeg tyvstarte hvis jeg skal nå ned og tage billeder, men det gør man jo bare så.

Uggi Kaldan Harzen 2016

Jeg har dog fra “rigtige” MTB ryttere at Levoen sagtens kan køre hurtigt downhill også, så 90% tilskriver jeg mine rytterevner, og 10% at cyklen er lidt sværere at håndtere end en almindelig “let” mtb.

MTB ryttere drikker øl, punktum!

Nu har jeg været på en del cykelferier efterhånden, og selvom det selvfølgelig er en generalisering, så er det alligevel lidt rigtigt: MTB ryttere, de drikker altså en øl når de har været på rammen, modsat landevejsryttere på træningferie, der ofte spiser en salat, og drikker et glas vand…

Jeg ved godt hvad jeg synes der er sjovest :), og vi havde en rigtig sjov første aften… Nu glæder mig til i morgen, hvor jeg forhåbentlig har lidt tømmermænd og derfor måske glemmer at jeg ikke rigtigt tør køre nedad… Vi får se :)

Levo Uggi Kaldan 2016