I morgen går det løs, eller det starter faktisk allerede i aften, hvor jeg drager afsted mod Struer for at overnatte, inden første etape af Post Danmark Rundt skal forceres fra morgenstunden – fra Struer til Holstebro – men er jeg overhovedet klar til strabadserne?

Af: Uggi Kaldan

I forhold til sidste år har jeg ikke fået trænet helt vildt meget, og det har i hvert fald slet ikke været så sammenhængende som man kunne ønske sig. Ifølge Strava har jeg fået kørt tæt på 5000 kilometer siden Januar, det lyder jo ok, men når man kigger på hvordan træningen er fordelt, så er det et meget ustruktureret forløb jeg har “fulgt”. Nogle uger har jeg kørt 600 kilometer, kun for bagefter at tage 10 dages pause uden træning, overhovedet – sådan ser det meste af året ud. Til orientering kan jeg fortælle at det ikke er den bedste måde at bygge topform op på.

Hvordan har jeg så forberedt mig til +800 kilometer på 5 dage?

Det er ikke distance der har præget forberedelserne må jeg erkende, med ny wattmåler på cyklen, en ROTOR INpower, har jeg i stedet fokuseret på intervaller. Jeg ville også gerne have haft noget distance på, men det er ikke blevet til meget mere end ca. 300 kilometer om ugen de sidste 3 – 4 uger, så det er jo ikke voldsomt.

Til gengæld har det været meget specifik træning med intervaller på stort set hver eneste træningstur, så jeg føler faktisk at formen er nogenlunde, ikke væddeløbs klar, men trods alt fornuftig nok til at jeg forestiller mig at jeg nok skal få mig kæmpet igennem alle etaper, også sammen med den hurtige gruppe, der vil køre etaperne med ca.30 km/t i snitfart.

Så nogenlunde klar… tja det er jeg vel :)

Ja, det tror jeg faktisk jeg er, den store udfordring bliver naturligvis mængden af kilometer på så kort tid, så jeg håber jeg ikke bliver syg eller skadet. Jeg synes ikke nogen af de enkelte etaper ser uoverkommelige ud, men Ringkøbing – Aarhus etapen med sine +200 kilometer på andendagen skal ikke undervurderes, og det bliver nok ikke nogen “guldtid” på #Kongeetapen, efter små 400 kilometers optakt, de 2 foregående dage.

I det hele taget kommer det til at handle om at køre jævnt, og lade være med at lade sig friste af alt for mange bakkespurter, og andet fjolleri ude på ruten, især de første par dage, efterhånden som vi når ind i løbet tror jeg fjolleriet begrænser sig helt naturligt – med mindre jeg altså er ligesom profferne, der kører sig i form på sådan et løb :)

Hvad er Post Danmark Rundt Motion?

Ja, navnet giver jo nærmest sig selv – Post Danmark Rundt motion er en motionsudgave af proffernes løb, hvor man kører samtlige etaper (på nær enkeltstarten), – hver dag om formiddagen lige inden profferne begiver sig ud på etapen. Det er timet således at vi rammer mål ca. 30 minutter før profferne kommer i mål, så kan vi stå og heppe lidt der, mens vi drikker en proteindrik :) (eller en øl!)

Der køres i 3 grupper – i tre forskellige tempi, så alle kan være med. I år er AltomCykling.dk taget med for at skrive om oplevelsen, og jeg regner med at få lavet et skriv efter hver etape. Jeg har allerede kørt Kongeetapen igennem tidligere på året, og den er sgu hård, men Ringkøbing – Aarhus etapen dagen inden ser faktisk også RIGTIG hård (og lang!) ud, så det bliver også en udfordring at få sat sig ned og skrive hver dag, efter en lang tur på cyklen.

Der er bustransport mellem startbyerne og overnatning på efterskoler undervejs, ligesom der er sørget for fuld forplejning på turen, samt mekanikerbil / masterbil til alle 3 grupper. Det hele koster 5000 kroner og hvis du allerede nu tænker at det kunne være interessant at køre med på turen næste år, så kan du finde kontaktoplysninger på arrangøreren nederst på siden.

Sådan ser årets rute ud:

Post Danmark Rundt 2015:
4. august, 1. etape: Struer – Holstebro, 180 km
5. august, 2. etape: Ringkøbing – Aarhus, 235 km
6. august, 3. etape: Vejle – Vejle, 185 km
7. august, 4. etape: Slagelse – Frederiksværk, 115 km
7. august, 5. etape: Helsingør (Enkeltstart), 13,6 km
8. august, 6. etape: Hillerød – Frederiksberg, 155 km

Samlet distance 880 km. Motionisternes distance bliver dog lidt kortere ca.800 kilometer samlet, da vi ikke kører de 3 små omgange inde i målbyerne som profferne traditionelt slutter med og vi kører som sagt heller ikke enkeltstarten.

Skal du med i 2016?

Så send en mail til Bent Skov der arrangerer motionsløbet, og kom på interesselisten for 2016 udgaven af løbet.

Bent Skov – DCU Udviklingskonsulent
Telefon: 74571359 – 20165358
Mail: bent.skov@dcu-cykling.dk