Det startede som en skør idé med at køre unsupported 2 mandshold sammen med min gode ven Frej Elbæk. 2 andre gode venner stødte til, Rasmus og Tobias Schriver. Det var sidste år. Så kom vi ind i starten af i år, og vi blev alle sammen enige om at det var alt for vildt at cykle 800km, blot 2 mand, uden følgebil. Så nu kører vi sammen, 4 mand, med følgebil, 800km, det bliver en fest. 

Af Uggi Kaldan

Den store test – den store oplevelse! 

Der findes faktisk ikke en 4 mands “holdløb” kategori i Race Around Denmark. Der er en 4 mands kategori, men her behøver kun én rytter at være på vejen ad gangen. Det synes vi er kedeligt, så vi cykler alle fire, hele vejen. Det betyder til gengæld vi bliver lidt pressede på i forhold til tidsplanen. 200km med 30 km/t er lidt noget andet end 800… Vi har 32 timer til at gennemføre løbet inden for tidsgrænsen, med bare enkelte pauser betyder det vi effektivt skal holde 30km/t i snit, samtlige 800km. Det lyder måske ikke så slemt, men det tror vi faktisk det bliver.

Herunder er vores tidsplan hvis vi cykler 30km/t i snit – vi har plads til 2 timer og 15 minutters pause, ikke meget i løbet af 32 timer… Som det ses er ruten ikke helt flad med sine godt 5000 højdemeter, og særligt løbets sidste etape med en god portion bakker nede omkring Vejle forestiller vi os bliver en hård omgang både fysisk og mentalt… i mørke. 

Det er ikke urealistisk at vi allerede i løbet af lørdag justerer og erkender vi ikke når det, og derfor måske tager et lille hvil, velvidende at vi ikke når tidsgrænsen, og så ruller i mål søndag morgen. Det er en mulighed, men allerførst skal vi have overstået den første nat, alene det kan blive en udfordring. 800km er langt, men at cykle en helt nat, det er faktisk også noget jeg aldrig har prøvet før. 

Det bliver spændende! 

 

GEAR – ultracykling kræver en masse forberedelse

Men helt ærligt, vi har sgu ikke forberedt os vildt meget. Jeg har som den eneste pillet lidt ved min cykel for at give mig selv muligheden for et lidt behageligere tur. Jeg har simpelthen installeret aerobars på styret. De 3 andre har absolut intet ændret ved deres cykler. Jeg ved heller ikke hvad de har af lys på cyklen, dæk, eller noget som helst andet. Mon ikke de har styr på det hehe. Herunder er min cykel med de reflekser løbsledelsen kræver, samt aerobars, og den lidet flatterende tiltede saddel, der altså passer godt til min røv når jeg ligger i aero bøjlerne. Kønt er det ikke. 

Sansynligvis er jeg nok den person i gruppen der er i dårligst form, så jeg er faktisk lidt ligeglad med om det er lirens, hvis det hjælper, tager jeg det med. Jeg medbringer også kompressionsstrømper, Compeed, skopudder, varmecreme, kuldecreme, solcreme, kinesiotape… yes yes, tasken er pakket. 

Jeg medbringer også panodil og ipren, men jeg er faktisk modstander af at tage dem i forbindelse med løb. Jeg kommer jo aldrig til at vinde noget, så det virker åndsvagt (for mig) at skulle tage medicin for at deltage i et motionsarrangement, men 800km er alligevel så vild en udfordring, at jeg har valgt at tage lidt med, så jeg har muligheden, forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt. 

Faktisk passer det der med justeringerne ikke helt, Frej har også ændret lidt på sin Argon, den er blevet opgraderet med pulleydoping fra Ceramic Speed i form af OSPW systemet. Her kan vi snakke om lirens! 

Andre små detaljer?

Mine aerobars har fået alle de spacere der fulgte med, det skulle i teorien hjælpe lidt på vinklen jeg skal holde hovedet i, så det ikke er helt så anstrengende, og det skulle også afhjælpet trykket på lænden. Derimod bliver trykket på røven anderledes, så det er et sats at sætte bars på så kort op til så langt et løb, hvis jeg ikke noterer evt. problemer i tide, kan jeg få alvorligt ondt i røven. Jeg håber jeg har fundet et fornuftigt set up! 

Jeg har to “STIX” baglygter med, de er faktisk glimrende og holder ca.5 timer pr. styk, derudover naturligvis røde reflekser bagud på saddelpinden. Ikke en specielt prangende baglys løsning, men de lyser godt, så jeg mener faktisk det løser opgaven tilfredsstillende. 

Wahoo Bolt – og aerobars, mine skuldre er lidt slidte, så når jeg ligger ned over cyklen så skal mine hænder helst mødes på midten. Derfor drejer mine barer indad, jeg overvejer faktisk en løsning med en form for elastik mellem de to barer som mine hænder kan hvile på, må se hvad jeg når inden i morgen. Bolt skulle være den mest aero cykelcomputer i verden, så jeg forventer mig mange gratis watt på den konto…..

Custom AOC Top Cap – naturligvis – desværre er den nye 2018 udgave ikke nået frem til løbet her, men den gamle er nu også fin. Cyklen er ikke skåret ned da det er en cykel jeg har fået lov at låne af Specialized. Så jeg må spare sammen hvis jeg vil have lov at skære de to spacere af hehe, kan også være de ryger under frempinden efter 200km?? Hvem ved. 

Forlygten er en Blackburn 350 mini, den lyser faktisk fantastisk godt trods sin lille størrelse. og som de ses lyser den også lidt ud til siderne hvilket skaber ekstra synlighed. Den kan holde 5 timer på det interne batteri (for lidt altså) så derfor har jeg en powerbank på overrøret som back up, både til lys og til cykelcomputer. Jeg har 2 powerbanks med på 12.400 så jeg kan bytte ud, hvis jeg mod forventning skulle få suget den første helt tør. 

26mm dæk foran og 28mm dæk bagpå med 6 og 5,5 bar, er hvad jeg regner med at skulle cykle på, og så må vi ellers bare se om benene vil være med alle 32 timer, og røven og knæene og lænden… og ikke mindst, hovedet! 

Dot watching på internettet

Vi starter i morgen klokken 18, og du kan følge os live (og alle de andre deltagere) på følgende links, og vores kategori hedder altså Challenge. Det virker lidt skørt bare at sidde og følge en prik, men det er faktisk lidt vanedannende når man først er blevet hooked :D 

EXTREME

CHALLENGE

EXPERIENCE

Vil du følge hvordan det går os ude på ruten, så smid et like efter vores nyoprettede Facebookside, hvor vi vil opdatere efter bedste evne. 

Team AOC RAD på FB –  https://www.facebook.com/AOCRAD2018/