Da jeg startede med at cykle, var Schwalbe i landevejssammenhæng, mest kendt for sit Durano Plus dæk. Et udpræget “vinterdæk”, der kan skrives meget om, men lad os bare kort konstatere, at dækket sjældent får ros for andet, end den sublime punktereresistens. Schwalbe ville dog gerne udfordre, særligt Continentals GP serie, der nærmest havde monopol på de danske landeveje. Schwalbe ONE var født – et dæk der rullede fantastisk, og blev rost på alle parametre, på nær punkteresistensen. 

Af Uggi Kaldan | Foto AltomCykling.dk

Det bedste dæk fra Schwalbe, til dato!

Det er altid lidt risky at snakke om punkteringer og dæk. Jeg har venner der elskede det gamle ONE dæk, og synes det performede rigtigt godt, det rullede i hvert fald fantastisk. Men jeg havde også MANGE venner, der opgav dækket, simpelthen pga. for mange punkteringer. Kritikken må have nået Schwalbe, for de har løbende udviklet dækket, således at det i dag fremstår noget mere robust.

Den helt glatte overflade er væk, og der er indført små “udskæringer” i overfladen, der kan lede lidt vand væk, og ikke mindst skabe lidt greb i svingene. Samtidig fremstår gummiblandingen i denne nyeste version lidt hårdere end i de oprindelige udgaver. Det er gået lidt ud over det helt sublime greb, som man kunne opleve med tidligere udgaver af ONE, til gengæld er holdbarheden væsentligt forbedret.

Dækket virker nu også væsentligt mere robust overfor punkteringer, ja faktisk er jeg ikke punkteret, efter at have testet dækket over 1000km. Der findes dæk på markedet med lidt bedre greb, særligt i svingene, og der findes også hurtigere dæk, men for mig har det nye Pro One, ramt et “sweet spot” mellem holdbarhed, rulleegenskaber og greb!

Mit prototypedæk, fremstår med meget lidt slid efter mere end 1000km, og jeg har endda min første punktering til gode, det er naturligvis også med til at øge begejstringen, MEN, det er også sat op til tubeless, og hvor Durano Plus i årevis har været udgangspunktet for talløse diskussioner blandt cyklister, så er tubeless på landevejen, blevet det nye hotte diskussionsemne, og bølgerne går højt!

Lad mig bare sig med det samme, jeg er fan, men slet ikke ubetinget fan.

TLE – Tubeless Easy…

Easy… det er noget af en påstand nå det kommer til Tubeless, for let bliver det altså aldrig. Når tubeless IKKE driller, så er det et fantastisk system. Det fikser dine punkteringer, på magisk vis, du piller stenen ud, pumper dækket igen, og voila, du ruller videre. Lykke.

Men lykken kan hurtigt vende, til et altopslugende raseri, når cyklen, rammen, dit styrbånd, din saddel, dine fælge, dine fingre, og snart dit cykeltøj, er fedtet ind i genstridigt tubeless snask, imens der stadig lyder en sagte hvislen af luft, fra et eller andet sted, som du simpelthen ikke kan identificere.

Er det fælgbåndet, er det ventilen? Er der ikke mere snask inde i dækket. Du taget det af… jo forhelvede, der var masser af snask!!! Er det dækket? Er det…?? ARGGGH. Tubeless kan være en mararidt!

Tubeless Easy, nej, men easier!

OK, at kalde tubeless for “easy” det er altså en overdrivelse, men det ér blevet lettere. Jeg monterede de her dæk på et sæt ROWAL fælge. De sidder tæt, men ikke så tæt jeg ikke kunne få dem på med fingrene, til gengæld skulle jeg bruge en del kræfter på at få dækket af igen, så mange at jeg vil vurdere at nogen ikke vil kunne vride dækket af, uden dækjern.

Til gengæld var det en leg at få dækkene til at “bide” på fælgen, efter jeg havde fyldt snask i. Jeg har fyldt 50ml i hvert dæk, og jeg har brugt Muc Off No Punkture, som er én af de sealants, jeg har haft de bedste erfaringer med på landevejen. Man kan godt hælde mere i, men 50ml har fungeret godt for mig.

De nye tubeless dæk sidder bedre fast på fælgen, er meget lettere få til at sidde på fælgen end de første udgaver af TL til landevejen, og nye typer sealant fungerer også bedre end tidligere. Tubeless er blevet meget, meget bedre!

Men, nogle ting bliver bare aldrig perfekte. Man punkterer altså nogle gange, også på tubeless, og med det ofte højere tryk man kører med på landevejen, kan en punktering virkelig skyde snask ud i alle retninger, og ramme både dig selv, dit tøj, din cykel, og ikke mindst dem du cykler med.
Dét er en overvejelse værd, inden man hopper ombord på tubeless på landevejen.

Derudover kan det være lidt sværere at fejlfinde på tubeless, end hvis du kører dæk og slange. Er det ventilen, er der et minihul i dækket, er du løbet tør for snask, sidder fælgbåndet skævt, osv. Ting der kan være temmeligt frusterende at stå og bakse med ude på landevejen.

Det er en balance man skal have til at gå op, sandsynligvis vil du have færre punkteringer med TL, og måske vil du endda komme igennem løb i frontgruppen, trods punktering, fordi hullet lapper af sig selv ved 4 – 5 bar, og du derfor kan køre videre (har jeg selv oplevet et par gange) – og det er jo fedt!

Omvendt, når du så endelig står og fedter med en særligt drilsk punktering, og skal vurdere om der skal en plug i, eller måske endda bliver tvunget til at tage dækket af, og montere en slange, i et dæk fyldt med snask, så kan kærligheden til tubeless ligge på et meget lille sted.

Jeg kører med tubeless, jeg synes det er fedt, og for mig virker det, men jeg har også bandet det langt væk ved lejligheder, og det 100% sikkert ikke et system for alle. På mange måder er tubeless et specialist og nørd system, ligesom lukkede ringe er.

Et imponerende let Tubeless dæk fra Schwalbe

De første Tubeless dæk der kom ud, vejede kun marginalt mere end dæk og slange udgaverne. Det duede ikke. Profferne kørte dækkene af fælgene og de var et helvede at montere, mildt sagt. Så kom der nogle nyere og bedre dæk på markedet, men de havde så vægten imod sig, nogle vejede mere end 100gram mere, end deres dæk og slange udgaver.

Sådan er det ikke med Pro ONE TLE som vi har testet. Det er opgivet til 275 gram (273 gram på køkkenvægten) og ikke TLE udgaven er opgivet til 245 gram, altså en forskel på kun 30 gram! Så skal der naturligvis en slange i et almindeligt dæk, og snask i et TLE dæk. Jeg kører med 50ml, ca. 50 gram, og en slange vejer fra 26 gram til 100 gram, alt efter hvor mange penge du gider ofre på den.

Et gennemsnitligt bud vil altså være at du ender med 100 gram ekstra vægt, ved at vælge TLE, til gengæld viser målinger fra flere producenter, at tubeless har mindre rullemodstand, særligt hvis du kører 5 – 7 bar. Jo lavere lufttryk, jo bedre ruller tubeless, i forhold til slanger. Jeg træner selv med 6 bar i mine 28mm dæk, og 7 bar når jeg kører motionsløb, hvis det er tørvejr. For næsten alle motionister er 100 gram ikke afgørende.

Hvad der kan have større betydning for mange, er følelsen af vejgreb og fart. Når jeg kører TL, synes jeg at TL ruller utroligt godt, men det er dog en lille forskel, men følelsen af fart og komfort ved TLE, overstiger klart ulempen ved at skulle slæbe 100 gram ekstra.
Uanset om du vælger det ene eller det andet, har PRO ONE, et godt greb i sving, og ruller virkelig godt.

Men vægt, fart og komfort, blegner som faktorer, i forhold til udfordringen med snask, hvis / når, du en gang i mellem punkterer. Det er virkelig her du skal gøre op med dig selv om TLE er noget for dig. Som sagt, jeg synes det er fint, jeg er fan, men det er ikke for alle!

Et utroligt holdbart dæk, med gode køreegenskaber

Jeg har som sagt testet dækket over 1000km, både en prototype og den endelige version. Noget af det der har imponeret mig mest er holdbarheden. Jeg har virkelig forsøgt at smadre dækket. Kørt grusveje i regnvejr, den mest elendige cykelsti i Aarhus omegn, fra Aarhus til Viborg, hvor en grusgrav på halvvejen, sørger for at store dele af stien, permanent er overstrået af grus og skærver.

Hvor jeg altid cykler ud, når det skal vurderes hvor hurtigt et dæk punkterer, strækningen fejler stort set aldrig, men det her Schwalbe Pro One TLE holdt stand, og overfladen har ingen større “cuts”, hvilket jeg faktisk er imponeret over. En sådan form for test er naturligvis ikke videnskabelig overhovedet, men det giver altså et meget godt praj om et dæks holdbarhed.

Efter mere end 1000km fremstår overfladen som om der er masser af kilometer tilbage, og der er ingen tegn på at dækket er ved at blive slidt “fladt på toppen”. Så her får du altså et solidt dæk, der ruller virkelig godt, og samtidig holder rigtig mange kilometer. Det føles samtidig både hurtigt, og har godt greb i svingene.

Herover et billede af prototypens overflade, som har kørt mere end 1000km i alt slags vejr, der er ingen cuts, og som det ses er mønstret heller ikke synderligt slidt. Holdbarheden er i top.

Schwalbe har lavet et virkelig godt dæk med deres Pro ONE, som vi bestemt kan anbefale her på redaktionen. Det giver mange kilometer, god komfort, og kan bruges under næsten alle forhold, man bliver budt som landevejsrytter i Danmark, forår, sommer, efterår, og vinter.

*DISCLAIMER: Vi har modtaget et sæt testdæk fra Schwalbe. AoC har ikke modtaget betaling for at lave dette review.

Schwalbe Pro One TLE Review

Schwalbe Pro One TLE Review