Dette opslag kommer egentlig kun til at omhandle brok – stort set i hvert fald.

Zipp 404:
Først og fremmest ser det langt om længe ud til at der er kommet en form for afklaring på mine problemer med de satans Zipp 404. Jeg vil prøve at fortælle hele mit forløb med hjulene her.

Jeg fik hjulene billigt fra USA, hvor jeg sparede en del penge i forhold til i Danmark. Det var mega fedt, fordi et par tusind sparede var godt, da jeg på daværende tidspunkt rendte rundt på en SU. Dog skulle det vise sig at være startskuddet til en et langt irritationsforløb, hvor jeg flere gange har bandet de Zipp 404 langt væk.

Det hele startede da jeg smed hjulene ned til den nærmeste cykelforhandler, da jeg skulle have sat en kassette på, hvilket jeg ikke selv havde værktøj til (derfor den nærmeste, og ikke den foretrukne). Det var jo en nem sag. Forhandleren sætter så kassetten på, men da jeg kommer ud på første tur kan jeg godt mærke at hjulet larmer lidt mærkeligt. Det viser sig at forhandleren ikke har sat en spacer ind, og kassetten derfor danser rundt. Jeg gik ned med hjulet igen, og bad ham om at fixe problemet. Det viser sig så, at kassetten har bidt sig noget så voldsomt fast i body’en. Han havde dog lidt travlt, men lovede at klare det i løbet af eftermiddagen.
Da jeg fik hjulet hentet igen fik jeg monteret kassetten korrekt.

Men allerede ved den næste cykeltur gik det helt galt. Pludselig gik hjulet mod min ramme, hvilket gav en lang rids på klistermærkerne på hjulet, og lidt på rammen. Det viste sig, at enten havde ham den uvidende forhandler pillet et skrue ud af nav’et, eller havde Zipp ikke sat den i. Jeg hælder til at tro det første.
Men jeg ringede til Ribe Cykellager som hjalp med at bestille en skrue hjem. Og så var alt godt.

Der skulle dog kun gå en måned før der sprang en nippel på hjulet, og det derved var skævt. Jeg fik det dog rettet op ved en kammerat (hvilket jeg senere fandt ud af, at det må man ikke for Zipp). Og så kørte det ellers fint igen, i ca. 1 måned. Men en aften sprang der endnu en nippel og egeren krøllede rundt om kassetten. Det skete 3 dage før sidste sæsonløb.

Nå, men fik hjulet over til Ribe Cykellager, som fik sendt hjulet over til Zipp, der satte ny nippel og eger i på garanti (hvor jeg fik at vide at man ikke selv måtte pille ved hjulet, men at de accepterede det denne gang).
Og så gik det ellers godt de første 6 løb af sæsonen, indtil vi ramte Rødekro. På en nedkørsel kommer der en stort knald, og endnu engang har en eger revet sig ud, med nippelen. Igen måtte jeg afsted til Ribe, og få dem til at sende hjulet over.

Zipp var denne gang så venlige, at de pillede hele fælgen af, og satte et helt nyt fælg på, da de fandt en fejl på gamle. Yes, tænkte jeg, mine problemer var løst – det var jo en fejl i fælgen der gjorde det… troede jeg.
For ca. 2 uger siden ødelagde jeg mit træningshjul, og måtte derfor tage en træningstur på mit Zipp-baghjul dagen efter. Og efter 30 kilometer skete det fandeme igen! En eger rev sig ud. Så igen, igen måtte jeg køre til Ribe, og få lortet sendt over til Zipp.

Denne gang blev jeg så ringet op fra Ribe Cykellager, og fik at vide at jeg skulle komme over med mit forhjul, også. Zipp ville give mig et nyt hjulsæt. Yay! Det kunne kun blive godt.

Men så får jeg som kompensationen et sæt Zipp 60! Og som jeg kan læse mig til, at Zipp 60 en discountudgave af Zipp 404. Der er lidt dårligere lejere i, samt hjulsættet vejer 200 gram mere (1830 ialt). Og det er sgu meget vægt, når vi taler om roterende vægt. Et eller andet sted er man lidt skuffet over at få et dårligere hjulsæt. Men fik dog 2 års forlænget garanti.

Jeg har dog taget den beslutning, at hjulene får sæsonen ud, og så bliver de sat til salg. De penge jeg for for dem, bliver suppleret op til køb af en Fast Forward F6C (link). Det bliver tubular-udgaven til 1320 gram, med 28 eger i baghjulet. Det er 8 egere mere end Zipp, hvilket bør sikre mig et hjulsæt der kan holde til mig.

Min erfaring med Zipp er lidt træls, men omvendt så tror jeg stadig at hjulene er fantastiske til folk der ikke vejer så meget som jeg gør. For når de har virket har de satme været lækre at køre på.

Samtidig vil jeg gerne rose Ribe Cykellager for at have hjulpet mig så mange gange, da de jo i teorien kunne være pisse ligeglade, da jeg ikke købte hjulet hos dem! De har reddet min røv rigtig mange gange, og jeg kommer sgu nok til at handle derovre igen når jeg skal have ny cykel. Jeg betaler gerne de ekstra danske kroner for at få deres hjælp en anden gang.
(Købte min Cervelo hos Ribe Cykellager, hvor de også hjalp mig da rammen var flækket).

Den danske sommer:
“Man må ikke klage over vejret!” eller “Man skal nyde det så længe der varer ved!” er nok to af de sætninger jeg bliver mødt allermest mest med for tiden. Jeg bliver kaldt brokhoved.

Men jeg må gerne klage! For jeg nyder det ikke så længe der varer ved! Jeg er ikke skabt til vejrforhold over 20 grader. Punktum. Jeg er ved at dø i varmen, føler jeg. Selve cykeltræning har jeg meget svært ved at nyde, da jeg kampsveder og slet ikke føler jeg kan få nok energi ind. I lørdags blev der kørt 130 kilometer, hvor jeg gik helt kold de sidste 30 kilometer. Og det var på trods af 4 tømte dunke (de 2 første med energidrik), 1 gel og 1 bar og 1 nutella-mad. Det var helt forfærdelig. Og jeg kan mærke det hver gang jeg rammer de ca. 90 kilometer. Selvom jeg er meget opmærksom på indtagelse af væske og føde, så er det som om at kroppen ikke vil i varmen. Jeg frygter virkelig for at skulle køre licensløb i denne her varme. Det er helt seriøst.

Jeg vil rent faktisk hellere træne i 10 grader og april-vejr, end det her. Og det mener jeg skam også seriøst. Jeg ved godt, at mange sidder og ryster på hovedet over tossen her, men jeg er bare gråvejrs-rytter. Mine bedste resultater kommer også i kolde (og gerne stormende og regnfyldte) vejrforhold.

Ikke mere brok i denne omgang ;)

Træningen og resten af sæsonen:
Formen er god. Jeg synes jeg har formået at bygge videre på den gode form fra Odense-løbet, og forventer egentlig at kunne fortsætte med at lave gode resultater.

Dog har jeg fået arbejde, som er skide godt. Men at have arbejde har også sin pris. Jeg kommer ikke til at slække på træningen, men jeg må se bort fra en del løb.
Jeg skal være hjælper for en handicappet ung mand, som lider af muskelsvind (et job jeg havde på deltid ved samme person da jeg gik på gymnasiet for snart 10 år siden!). Denne gang er det dog på fuld tid, fordelt på 24 timers vagter hver 5. dag, fra 07.00 til 07.00. Og det gør så at der vil sammenfalde løb og arbejde.

Følgende løb må jeg med stor sandsynlighed opgive.

August:
06. Vejen Gadeløb (100 % udelukket).
11. Faaborg (100 % udelukket).
31. Kolding (100 % udelukket).



September
:
1. Vejle (hvis starten er tidligere end 9.00 er løbet udelukket, da jeg først har fri kl. 07.00).
15. Odder (100 % udelukket – og da ruten ikke passer til mig gør det ikke spor).
21. Esbjerg (mere eller mindre samme historie som ved Vejle-løbet).

Men jeg tager gerne et par missede løb med, for at få udbetalt 1500 til 2000 kr. mere pr. måned! Og endelig får man lov til at arbejde igen!

About The Author

Skribent - Licens

Jeppe Tolbøll, AoCs - Licensredaktør. Jeppe Tolbøll er AltomCykling.dks - "licens mand", han skriver hudløst ærligt om sine oplevelser i dansk licens. Han har en stabil fanskare, læs et par artikler og find ud af hvorfor.

Related Posts