Mange (men ikke alle!) – motionsryttere har en eller anden plan om at skulle i gang med træningen nu her i Januar. Ja faktisk allerede i December. Det lykkedes bare ikke lige altid. For mig personligt er det ofte planlægningen der halter. Derfor denne lille artikel om hvor lidt der nogle gange skal til, for at komme i gang. Det kan virke banalt, men for mange er det faktisk helt banale ting, der forhindrer at man kommer i gang. 

Af Uggi Kaldan | Foto Uggi Kaldan

Rigtig mange vil nok nikke genkendende til følgende scenarie, eller en variation over samme tema. Det er en dejlig søndag morgen i starten af januar. Man har fedet den godt og grundigt hele december, og nu skal det være, man skal i gang med at træne. Vejret er hæderligt, man trisser ud i skuret og finder vintercyklen frem. Det er på det her tidspunkt man kommer i tanke om at “Jens” lånte ens vintercykel i sommers, fordi hans egen var blevet stjålet, og cyklen er derfor nu monteret med hans gamle GP4000 dæk. For nogen stopper årets første træning allerede her. 

Eller hvad med den dag hvor man har fisket det fine vintertøj frem, cyklen er klargjort dagen inden, og man står og er klar i sit fineste vinter out fit, men hvor fanden er nu de varme overtræk? For mig var det styrbåndet på cyklen til hjemmetræneren der drillede i år. Allerede sidste år lugtede det af lort og bare stanken da jeg fiskede cyklen ud af garagen forhindrede årets første par træninger.

Det er jo dumt! 

Planlægning er motivation i sig selv

Start i dag, uanset om du skal træne eller ej. Kom i gang med planlægningen. Lad være med at tænke på om du kom afsted for en uge siden, eller giv op fordi du tænker det allerede er for sent at komme i ok forårsform. Det er det ikke! Det bedste du kan gøre allerede nu, er at sørge for at rammerne for at komme i gang, er på plads. Uanset om du skal træne i dag eller ej,  så sørg for at dit “set up” er klar. 

Skal du udenfor: find vintertøjet frem. Hele pivtøjet. Varm undertrøje, varm trøje, vindtæt jakke, lange bukser (gerne vindtætte), vintertræningssko, gerne nogen der ikke sidder for tæt på foden. Sko-overtræk, hue, halsdisse, varme handsker… har vi glemt noget? Læg det frem i en bunke, så det er klar! 

Tjek vintercyklen, er den klar til at komme ud på landevejen? Skal du cykle med andre kan det være du skal have monteret skærme, hvis du ikke vil have ballade med skærmpolitiet. Kan den rulle og skifter den gear? Har den dæk på der kan klare de danske vinterudfordringer? Har du ekstra slanger? Har du pumpe? Har du panikgels? er kæden smurt? Med andre ord, sørg for den er klar!

Er det planen at du skal på hjemmetræner? Så køb en hjemmetræner. Ja go daw do… tro det eller ej, jeg har 3 venner der her i Januar snakker om alt det træning de ikke har nået. Alligevel er det først for ganske nyligt de fik investeret i hjemmetræneren, som altså var træningsværktøj de regnede med at benytte. Den sidste har ikke købt en hjemmetræner endnu, så gør man det ikke let for sig selv.  

Jeg er også meget på hjemmetræneren, da det er det mest fleksible for mig. Personligt så var mit problem i år styrbåndet – det lugtede af lort. Det kostede 2 uger hvor jeg ikke fik trænet. Jeg træner inde i mit hus, og cyklen lugtede simpelthen så fælt at cyklen unden ingen omstændigheder kunne være indenfor. Det er der blevet rodet bod på, men tænk jeg ikke lige fiksede det sidste år, der havde jeg jo allerede bemærket det! 

Jeg har i øvrigt monteret det nye styrbånd på en “svedeffektiv” facon (tror jeg). Som det ses har jeg kun styrbånd præcis der hvor jeg holder på toppen af styret og ikke noget nede ved bøjlerne (som jeg aldrig bruger når cyklen er på hjemmetræner). Jeg forestiller mig at det betyder at sveden ikke i samme grad bliver ophobet i svedbåndet, i hvert fald kunne jeg da jeg pillede det gamle af konstatere at det særligt var omkring bremsegreb at det lugtede fælt. Det område kan jeg rengøre nu, ligesom mindre styrbånd naturligvis simpelthen kan indeholde mindre sved. Vi får se om det gør en forskel!?

Jeg fandt motivation i at barbere benene, hvad skal der til for dig?

Der er så mange forskellige ting der motiverer, at det er umuligt at lave en facitliste, men det vigtige er; find de faktorer der motiverer netop dig, og gør så noget ved de ting. Her snakker jeg ikke om de sindsyge cykelryttermålsætninger man hvert år hører folk snakke om, jeg har selv været én af de folk i flere år. I år skal jeg tabe mig 10 kilo inden sæsonstart!? – eller klassikeren, jeg skal nå mindst 15000km i år, så jeg SKAL simpelthen klokke 1500 i Januar, mindst (helst samtidig med at jeg taber mig 10 kilo). Den slags målsætninger kan knække selv den mest begejstrede motionsrytters moral, og kommer for mange til at virke modsat. På et tidspunkt erkender man, at man ikke når målet, og så ryger alt motivationen til træning. Find i stedet nogle andre målsætninger, der ikke  i samme grad demotiverer, hvis du ikke kan holde dem. 

For mig var det i år en MEGET simpel ting der fik mig i gang. Jeg har ikke fået trænet ret meget i efteråret, og derfor har jeg ikke gidet at barbere ben. Der er skrevet rigtig meget om hvorfor cykelryttere barberer ben, for mig (der aldrig har været og aldrig bliver særligt hurtig) kan jeg koge det ned til præcis én ting – jeg synes det ser mere “rigtigt” ud med barberede ben, end uden, når man cykler racercykel. Det ligger andre frit for ikke at gøre det, det generer mig ikke. Søren Kuipers fra AoC (der i øvrigt lammetæver mig i alle discipliner på cyklen) barberer ALDRIG sine ben. Fred være med det! (Men du ville altså se mere lirens ud med barberede piper Søren… haha). 

Anyway, torsdag fik jeg barberet mine stænger… fredag og lørdag fik jeg endelig taget mig sammen til at hoppe på træneren og få trænet. Også fordi jeg i sidste uge fik taget mig sammen og sat min hjemmetræner op. Fandt mit træningstøj frem. Fik abb. på Zwift, og fik skiftet det forbandede styrbånd! Med andre ord, jeg fik sørget for at rammerne var på plads, så jeg lynhurtigt kunne hoppe på træneren, når jeg fik lyst / havde tid!. Det virkede. 

De nybarberede ben afslørede i øvrigt minimale tan lines, der altså ikke var helt forsvundet, trods manglende træning i efteråret. Det var også motiverende… gu ve om selvbruner kan bruges til at øge motivationen!? Der er ingen regler, gør hvad du føler virker for dig! 

God træning derude. Håber det bliver en produktiv og sjov januar, med præcis den træningsmængde som DU har en målsætning om at nå, og uden skuffelser hvis du ikke lige når det. De fleste af os, cykler trods alt primært for at have det sjovt og måske sørge for at man bliver et år ældre, uden at gemme endnu et kilo fedt på maven.  

Vi ses på rammen, enten på Zwift, eller ude på landevejen (lidt senere på året).