Da jeg vågnede lørdag morgen til lyden af et massivt regnskyl var jeg ikke ligefrem overvældet af lysten til 100 km på cykel til 25 års jubilæumsudgaven af Sønderjylland Rundt, men jeg kunne se på indgående sms’er at min til lejligheden indkaldte hjælperytter, Martin Wang, allerede var kørt fra Århus. Altså fandt jeg løse ben, regnjakke, skoovertræk osv. frem fra gemmerne, satte mig i bilen (ja, jeg tog bilen de 15 km fra Kolding til Aller ved Christiansfeld) og kørte sydpå mens jeg mentalt forberedte mig på ca. 3 timer i kold regn. Sønderjylland viste sig dog fra sin bedste side, da jeg passerede den gamle grænsekro var vejene tørre og skyerne på kraftig retræte.

Af: Daniel Vestergaard Andersen

Vel fremme i Aller blev jeg dirigeret ind på en stor mark, der i dagens anledning var omdannet til parkeringsplads, hvor adskillige frivillige sørgede for hensigtsmæssig parkering. Skyerne var nu helt væk og overtræksbukserne røg hurtigt af og den langærmede svedtrøje blev skiftet ud med en ærmeløs inden jeg begav mig over til Aller Friskole, hvor en mindre hær af frivillige stod klar med numre, værdikupon og morgenmad (inkluderet i startpengene) til de mere end 600 forhåndstilmeldte og anslået 100-150 eftertilmeldte, der ville prøve kræfter med en af dagens ruter på 25, 70, 83, 100 og 140 km. Eftersom Redaktøren blev hjemme og restituerede efter DØB benyttede jeg lejligheden af hans fravær til at undgå den længste rute og tilmeldte mig 100 km.

Starten foregik i mindre startgrupper af hensyn til sikkerheden. Vores startgruppe var domineret af hvad man kan kalde ’rigtige motionister’, så de første 20 km foregik stille og roligt med hyggeligt tempo og hyggelig samtale ned mod Hejlsminde, hvor rutens første seriøse stigning blev forceret med opsamling på toppen. I gruppen sad også vores tidligere træningskammerat fra min tid i CK Århus, Mikkel, samt hans kammerat Anders, som vi havde slået følge med. Efter ca. 20 km kom den næste startgruppe, domineret af ryttere fra HS6100 (Haderslev-Starup) der dog på dagen var uden deres brølstærke formand, Jeppe Tolbøll, der havde ambitioner ift. licensløbet i Vejen dagen efter læs hvordan det gik for Jeppe i Vejen HER. Martin og jeg blev hurtigt enige om at hægte os på HS6100-toget sydpå, og overtalte vores følgesvende Mikkel og Anders til at gøre det samme.

’Gruppeskiftet’ medførte også et betydeligt temposkifte, især ned mod Haderslev, hvor vi oplevede løbets eneste farlige situation (i hvert fald den eneste vi så og hørte om); en rigtig klassiker, hvor et par overivrige ryttere kom lidt for hurtigt ud på hovedvejen mod Haderslev ifm. hvad der lignede et internt byskilteopgør mellem nogle af de lokale. Heldigvis skete der ingenting og vi fortsatte ind i Haderslev, den eneste større by vi kom igennem, og her havde arrangørerne posteret folk i de store kryds, så felterne blev gelejdet sikkert igennem.

Det er ikke kun Vejle der har bakker – de findes søreme også i Sønderjylland

I det smukke kuperede landskab syd for Haderslev ramte vi et par gamle kendinge, bakkerne ved Diernæs og Kalvø, der åbenbart er Haderslevegnens svar på Vejle-klassikerne ved Munkebjerg og Brejning. De lokale sneg sig frem forrest i gruppen for at sikre en god indgangsposition på den giftige Kalvø stigning. Bakkens relativt høje stigningsprocent, smalle vej og indledende skarpe sving betyder, at det er en stor fordel at sidde fremme, da de bagerste ryttere i større gruppe ofte går helt i stå. Vi kom nogenlunde over bakken som de midterste i gruppen og satte jagten ind på de forreste. Undervejs i jagten valgte Mikkel og Anders at slå følge med en anden startgruppe, så Martin og jeg slog over i ’partidskørselsmode’ – dog i en version hvor jeg primært sad på hjul de ca. 10 km det tog at nå frem til HS6100-toget. Her sad vi ca. 10 mand, og vi fandt ind i et godt samarbejde, der kun blev kortvarigt truet af brostensstykket og efterfølgende stigning ved Tørning Mølle.

Da vi nærmede os målstregen (dvs. indenfor de sidste 10 km) forsøgte jeg mig med et par angreb, men jeg er stadig i tvivl om hvorvidt de andre i gruppen opdagede det eller blot betragtede det som føringer. Ingen af de andre i gruppen forsøgte at komme væk, så jeg troede kortvarigt at konkurrencelysten var fordampet på de små sønderjydske veje. Ca. 500 m før målstregen blev jeg klogere, da vi ramte dagens sidste stigning ved Aller Mølle og jeg blev solidt plantet.

Efter målgang havde vi den udsøgte fornøjelse at indløse den tidligere udleverede værdikupon i bytte for en Fuglsang fadøl med tilhørende gulerodssalat, kartoffelsalat og lune frikadeller. Herlighederne blev indtaget ved bænke og borde i målområdet mens dagens løb blev vendt og drejet med de andre ryttere, og en kontinuerlig strøm af alt fra toplirede carboncykler til 3-gearede damecykler trillede i mål fra dagens 5 forskellige ruter.

11906764_10152950703477553_1217365476_o

Både mht. tempo og distance er der udfordringer/muligheder for alle, eneste umiddelbare forbedringsforslag herfra er at overveje muligheden for ’tempodifferentierede’ startgrupper (det skal dog retfærdigvis nævnes at man ved gruppetilmelding kom i samme startgruppe). Kort og godt er Sønderjylland Rundt et rigtig godt arrangement med et højt serviceniveau på alt fra parkeringsmuligheder, nummerudlevering og morgenmad til omklædnings- og badefaciliteter samt fadøl og frikadeller efter målgang. Især frikadellerne gav gode point hos undertegnede.