Som nogle af jer måske har bemærket har jeg skiftet den fine One Bike (AKA Roubaix 2020) ud med en Diverge 2021, kan den bruges til både landevej og grus? Selvfølgelig kan den det, men den præsenterede mig dog for et lille bespænd, 12 speed!?
Af Uggi Kaldan | Foto AltomCykling.dk
Spline, XD, HG…
Udfordringen opstår når den nye 12 speed kassette ikke længere passer til det kassettehus, der sidder på dit hjulsæt. Endnu engang er det MTB verdenen der har været på spil og trækker udviklingen. De begyndte at køre med 1 klinge foran, også kendt som 1X, – men det gav nogle udfordringer med den gear ratio man havde til rådighed, og derfor er kassetter (og bagskiftere) de senere år gået af amok i udvikling, således at det nu er på baghjulet man har den største skive (gerne en 50er) og foran en enkelt klinge med alt fra 20ish tænder til op i 40erne.
De små klinger foran har givet udfordringer med topfarten, og derfor er der blevet udviklet kassetter, hvor det mindste tandhjul nu kun har 10 tænder (eller 9, hvis du køber Campagnolo), i stedet for de 11, der i efterhånden 3 årtier har været mindste gear der kan sidde på Shimanos altdominerende HG hub. De nye kassettehuse, giver plads til en 10er, ved at de simpelthen er “mindre / kortere” i enden, og i stedet er det nu selve kassetten der “bærer” 10eren, ikke selve huset – det er smart – men de bedste kassetter koster så også pludselig 3000 kroner, og 10eren slides væsentligt hurtigere end den gamle 11er… man må lide for farten… og udviklingen.
Nå, men min nye cykel kom altså med 12 speed fra SRAM, og derfor sidder der et XD kassettehus på Terra hjulene fra Specialized. Det er fint, de er lavet til gravel, så dem kører jeg gravel med, med graveldæk og 10 – 50 gravel gearing, – men hvad nu med landevejen? Mit “gamle” Black Inc hjulsæt har den klassiske HG kassette, der i teorien ikke kan æde en 12 speed kassette, i hvert fald ikke hvis der skal være en 10er på som nitte, og det mener alle de store mærker åbentbart at der skal… Det mener jeg ikke.
Hvad er der i vejen med en 10er?
I teorien er det naturligvis rart med den højere gear ratio en 10er lover, men alligevel undrer jeg mig. Ceramic Speed har brugt en ikke uanseelig mængde markedsføringspenge på at forklare os at friktionen er højere på små tandhjul, og dermed, sparer man altså watt ved f.eks. at skifte til større pulley hjul, taber man så watt på at køre på 10eren? Det korte svar er ja, og min personlige oplevelse er, at det er på et niveau, hvor det kan mærkes.
Samtidig er justeringen svær, træder man mange watt (a la +300) så har 10eren det med at skramle lidt, uanset hvor meget du justerer, måske fordi det bare er svært at lave en bagskifter der både skal kunne æde en kæmpe 50er pandekage, (de bliver ret store de bagskiftere) og så samtidig skulle krølle sig helt sammen og placere kæden fornuftigt på en 10er.
Efter at have kørt nogle 100 kilometer med 10eren, kunne jeg simpelthen ikke blive venner med den. SRAM er “all in” på 10er teknologien, så deres kassetter med “landevejs ratio” starter alle med en 10er i 12 speed serien. Deres nyeste er en 10 – 36. Mens Shimano laver en Spline kassette, der har ratio 11-46, ingen af de to kassetter rammer dog rigtigt det “sweet spot” jeg leder efter til landevejen, med en 42er foran (potentielt en 44er inden længe), og begge dele ville kræve et nyt kassettehus til mine hjul, hvilket koster ca.1000 kroner. Til gengæld koster Shimano kassetterne væsentligt mindre end SRAM kassetterne, hvilket er værd at overveje, hvis man vil gå den vej.
Rotor to the rescue!
Men så faldt jeg over den her kassette, fra Spanske Rotor. Den er ikke billig, og deres markedsføringsafdeling var umulig at få fat på. Jeg havde ellers håbet de ville sende en testkassette, men det kunne jeg skyde en hvid pil efter, jeg har i hvert fald stadig ikke fået noget svar. Så jeg måtte til lommerne, og det skader jo heller ikke selv at måtte betale for det grej man anmelder, engang i mellem!
Kassetten har nogle klare fordele: Den er 12 speed, den er let (225 gram), den springer kun én tand i alle de høje gear, (11, 12, 13 , 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 33, 39) og så giver 42/11 mig en gear-ratio på 3.81, hvilket svarer til en hastighed på 43,4 km/t ved 90 rpm, hvilket jeg ved passer mig godt som det højeste. På et 52 – 36 mid-compact system er 13eren mit mest brugte gear, så jeg ved jeg meget sjældent vil opleve at “spinde ud” med 42 – 11, men en 44 vil måske komme på tale efter mere test.
Samtidig give 42/39 en ratio på 1.08, hvilket er lavere mid compact 36/32 der har en ratio på 1.13, så opad er 39eren perfekt, tja, det er jo lige før der kan køres Marmotte på den gearing, det skulle man måske prøve? Jeg er fan indtil videre.
Foreløbelig konklusion!?
Kassetten ankom i dag, jeg pakkede den ud, monterede den på mit hjul, hvilket der ingen vejledning var til, og det krævede lidt “fedteri” men ok så var det heller ikke sværere. Rotor anbefaler KMC kæder med deres kassetter, så selvom SRAM 12 speed kæden har fået utroligt meget ros, så har jeg sat en KMC kæde på – i guld. Den skulle være god til at “smide” skidt, mudder og sand, og dermed mindste slidtagen, noget du vil værdsætte, når du kører på en kassette til 2300 kroner! AV.
Jeg kører normalt med et 2 kæders set up, det vil jeg fortsætte med, så jeg kommer også til at teste kassetten her med SRAMs kæde, og skal nok berette hvordan det kører også. Med KMC kæden, helt uden nogen former for justering, er der lidt skratten, særligt på de laveste gear, hvilket jeg mistænker har noget med indstillingen af B skruen at gøre (afstand fra øverste pulley til tandhjul) så der skal jeg lige have en mekaniker til at pille lidt, for at indstillingen bliver perfekt, men ellers kører kassetten bare direkte ud af boksen, med samme kædelængde som til min SRAM Eagle 10 – 50 kassette
Kassetten kan altså bruges som jeg havde håbet på og regnet med, nemlig til at skifte mellem mit gravel hjulsæt og mit landevejshjulsæt, uden en masse justering. For mig virker det som om jeg har fundet en rigtig god løsning, til min kørestil / niveau, med denne 11 – 39.
Prisen er naturligvis en ulempe, vælger man Shimanos Spline system og kan leve med f.eks. en 11 – 45 kassette, så koster den i XT versionen 600 kroner, mens en SRAM kassette i f.eks. 10-36 koster 1300 kroner, men så skal man også lige have en ny body til sit gamle hjulsæt, hvilket naturligvis er en engangs investering, og priserne varierer fra 200 kroner til 1500 kroner, alt efter hjulsæt og producent.
Nu skal jeg ud med cykelklubben i aften, så kan det være der kommer en melding på vores Instagram… er 42 – 11 nok sammen med de hurtige drenge? Vi får se.
ROTOR 11 – 39 kassette – Købt for 2300,- DKK
KMC 12 Speed Ti-N kæde – Købt for 239,-11 DKK
Cyklen er stillet til rådighed af Specialized, Styrbåndet er Supacaz i farven Coffee, hjulene er Black Inc Sixty og dækkene Pirellis nye P-Zero TLR som er sat op til tubeless, med Zero Flats Competition, og selv efter 4 omgange på den nye Ronde van Borum rute, er de stadig ikke punkteret!