Det tyske cykelbrand Canyon, har været så venlige at udlåne en gravelkværn til AoC, som kan forsøde de kolde og våde vintermåneder. Vores tester Søren har fået lov til at drøne rundt på deres meget off-road model: Grizl. Det bliver fedt! Og nu har han haft mulighed for at se nærmere på sagerne.
Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan / AltomCykling.dk
Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Suspension er meget forskellig fra mange andre gruscykler, som jeg har prøvet. Den er legesyg på tekniske singletracks, snørklede nedkørsler og mountainbikelignende spor. Det er primært på grund af RockShox Rudy Ultimate forgaflen. Med de 30 mm vandring, 45mm tubelessdæk og en lockout er det en legesyg makker, som virkelig øger spændet for hvad denne cykel er god til. Man kører stadig stærkt – men det er ikke en fartgrusmaskine – det er virkelig en solid allrounder, hvor komforten er uovertruffen. Du kan komme vidt omkring på denne fætter.
Afsted i alt slags vejr
Januar og februar måned leverer som altid masser af vådt, glat og smattet føre. SRAM Force eTap AXS HRD-bremserne giver mig kæmpe sikkerhed, og jeg bremser uden problemer alle de steder jeg skal – også når en bil ikke overholder sin vigepligt. Eneste sted hvor jeg har været nede at bide var på sort is, hvor jeg skred i et sving. Men de direkte monterede 160 mm rotorer foran og bagpå er super pålidelige. Ingen problemer. Jeg er fan af de meget robuste bremsegreb.
Jeg har tidligere kørt med SRAMS elektroniske gear, men det er efterhånden et par år siden. Men hold nu fast en opgradering de kunne være på mange cykler. Det amerikanskproducerede 1×12 gearsystem fungerer som en 300pund tung amerikaner i en klassisk diner-buffet: all-you-can-eat. For denne SRAM-geargruppe æder alt: støv, grus, mudder, sne, jord osv. Totalt pålideligt så længe man lige får renset drivetrain efter endt kørsel, så har du en velsmurt maskine. Jeg er virkelig imponeret, og det er første gang jeg kører på et 1-klinge setup over længere tid, og jeg nyder det virkelig. Simpelt. Husk dog lige at lade batteriet op.
Schwalbedækkene har jeg nu opmonteret tubeless på Reynolds ATR carbon fælgene, som har en indvendig bredde på 23 mm. Det spiller, og helt ærligt: Det er første gang jeg har kørt gravel på carbonhjul, da jeg simpelthen ikke har haft dybe nok lommer til sådan en investering. Men det kunne jeg nu også hurtigt vende mig til. For de skyder en solid fart og er hurtige til at accelerere ud af sving, huller mm. Dybden på de 40mm fælge bidrager til cyklens seje look og til dels også gode aerodynamik. Og den skyder virkelig en overraskende god fart sine 9,5kg til trods.
En grovere maskine
Det stive cockpit på Grizl, bestående af en Canyon V13 frempind og 440 mm brede styr, passer godt til cyklens karakter og det minder på den måde lidt om et mtb-styr med bukninger. Jeg kan godt lide bredden på det, og jeg var heldig at få Carsten fra Canyon-biksen til at smide en 110mm frempind på min model. Jeg røg afsted på en størrelse medium cykel – og den er født med 80mm frempind, og det vil for mange være for kort – men det kan fint tilpasses og justeres på deres Grizl, da det ikke er støbt ud i et som fx på deres Grail-bike. Det kan jeg godt lide, at man selv kan justere for små penge.
Cyklen føles både grov og rimelig solid – jeg kan lide det. Rørene er pænt kraftige, og den virkelig meget holdbar. Men det er altså ikke en let, spinkel og elegant sommerræser. Det er virkelig en off-season off-roader.
Jeg oplever en balanceret håndtering: den er levende, men opretholder balancen og tillader præcise sving – på asfalt, på grusmotorveje og på afslappede flow-stier.
Færre bump på vejen
Hvis du sammenholder de brede dæk, affjedringenforan og Canyons splittede saddelpind bagpå, som mange af deres gravelcykler kommer med, så udjævner cyklen vibrationer og små stød ekstremt godt. Den er meget relaxed at køre på.
Selvom saddelpinden ikke afbøder stød på samme niveau som forgaflen, har Canyon Grizl en meget høj komfort. Dette har også en effekt på cyklens hastighed. Grizl kan ikke skjule sin relativt høje vægt, og når affjedringsgaflen er åben, mister du noget fremdrift. Måske du mister lidt fart, men til gengæld har din ryg, albue og nakke det mindre hårdt pga. de færre rystelser op igennem cyklen. Resultatet er utrolig effektivt: mindre muskeltræthed og bedre krafttilførsel til pedalerne, hvilket betyder mere hastighed på en lang række forskellige overflader – specielt over de længere distancer. Det har jeg med glæde erfaret, og jeg glæder mig til at opleve det i cykelløb også. Kan jeg mon følge med på denne?
Er Canyon Grizl CF SLX 8 eTap en gravelbike? Ja, men cyklen flytter grænserne mellem grus og mountainbike og trives i mange terrænner – Cyklen tilbyder levende håndtering, komfort, forholdsvis høj hastighed og masser af køresjov. En decideret fartmaskine er cyklen ikke. Men jeg holder stadig en fin fart på længere asfaltstykker også. Mens jeg husker mig selv på, at benene netop skal have vintertæsk.
Løb forude
Jeg har planer om at deltage i et par socialrides i den nærmeste fremtid på denne kværn. Blandt andet afholder DGI gravel-arrangementer, som de kalder Kaffegrums og Grusveje. Der bliver afholdt arrangementer rundt i hele Danmark. Så jeg håber at kunne deltage i en afdeling eller to. Nu på lørdag tager jeg ihvertfald en tur til Vestjylland og tager turen rundt om Ringkøbing Fjord.
Og så venter Spring Classic sidst i marts måned. 1. april afholder Thomas Bundgaard og Velofit Ulven Gravel. Mit afsluttende gravelløb på gravelmaskinen fra Canyon bliver løbet Dirty Jutland afholdt sidst i april af chefen ham selv. Jeg kommer i de næste måneder til at rapportere fra flere af disse arrangementer for at dele mine oplevelser af hvordan Grizl klarer disse udfordringer.