Anmeldelse: BKOOL Smart Air

Bkool Smart Air, er det seneste skud på stammen fra spanske Bkool og længe ventede direct drive smart trainer. Annonceret allerede til levering i medio 2017 og udsat gentagne gange er her nu. Vi har haft træneren på prøve i ca.14 dage. Er den ventetiden værd?

Af Jesper Bjerrring | Foto Uggi Kaldan 

Første indtryk

Det første indtryk som springer en i øjnene er det noget anderledes design. Her har man fra Bkool valgt at gå helt egne vegne og efterligne et baghjul med motordelen monteret på en metalbøjle. Bøjlen har en del fleksibilitet, således at cyklen arbejder op / ned, når man træner på den. Bøjlen er også omdrejningspunktet i en anden ny feature som Bkool har tilføjet denne trainer. Via hængsling i trefodens samling, har man nu 6 graders vippefunktion til begge sider

Begge dele er med til at indtrykket på cyklen bestemt ikke bliver statisk, men det kan ikke direkte sammenlignes med at sidde på landevejen. Det kræver noget tilvænning. Hvis man måske ikke sidder helt lige på cyklen eller hvis det underlag/gulv man sidder på ikke er 100 % plant, oplevede vi i testen at man godt kunne “falde” ud til den ene side. 

Til den nylige præsentation i Silkeborg, hvor over 50 ryttere prøvede cyklen, oplevede et par stykker at de simpelthen ikke kunne styre funktionen. Det ligner en forholdsvist simpel operation manuelt at blokere funktionen, men der burde faktisk være en “lock out” funktion indbygget. 

Hvad så med watt?

Her i den første test af Bkool Smart Air har vi haft fokus på præcisionen og indtil videre ser watt, som mange har spurgt til, meget fornuftige ud. 

Vores tests (som altså er hjemme i garagen, og ikke i et laboratorie) viser at Air matcher Rotor INpower kranksæt og POWERTAP P1 pedaler. Det er de systemer vi har haft mulighed for at teste op imod. Vi har ingen mulighed for at teste mere præcist end det. Helt præcist kørte vi 20 minutter med 173watt på BKOOL Smart Air. På samme tur viste P1 178 watt, og Rotor INPower viste 175 watt. 

På kortere testture har vi oplevet at de 3 wattmålere giver ca. samme resultat. Altså en max forskel på 5 watt. Da vi ikke har mere præcist værktøj til rådighed, kan vi ikke konkludere andet end at de 3 wattmålere, ligger meget tæt på hinanden, og at BKOOL derfor virker som et ret præcist værktøj, som giver en realistisk og præcis måling af watt. 

Tilslutning og programmer

Vi havde et par sjove oplevelser i forhold til tilslutning. Træneren har både ANT+ og Bluetooth. Det virker umiddelbart som om at signalet er lidt bedre fra Smart Air på ANT+ end på f.eks. PRO og PRO2 – i hvert fald har PRO2 brug for en USB forlænger til ANT+ stikket på vores test set up, mens Air kører fint uden forlænger. 

Bluetooth kører derudaf, vi har sluttet træneren til en Huawei telefon, en Ipad mini, en Macbook, og en iMac uden problemer. En lidt sjov detalje i forhold til iMac var at Zwift fandt træneren via ANT+ med det samme, men her ville BSIM kun køre Bluetooth, den kunne slet ikke finde træneren på ANT? 

Helt overordnet virker træneren dog til at have solide sendere, vi har ikke testet den i andre programmer end BSIM og Zwift, og her har det være let at finde og parre træneren begge steder.  

Oplevelsen af træneren

Træneren  reagerer på selv små ændringer i terrænet i BSIM. Der gives ikke ved dørene på nedkørslerne som jeg oplever det. Der skal arbejdes en del med gearene og det svarer meget godt til den oplevelse man også har på landevejen, med små skift ude i terrænet.

Træneren støjer klart mindre end andre BKOOL trænere, lydniveauet stiger dog lidt når man har kørt på den i et stykke tid, men det er stadig mindre end PRO.
Kabinettet er desværre lavet i en lidt hård plast som kan give resonans. Jeg vil derfor ikke kalde den direkte stille, men væsentlig mere støjsvag end Bkools tidligere trainere er den i min optik. I lille smule isolering i kabinettet kan måske gøre underværker, det prøver vi at eksperimentere med. 

Skiftepræcision er knivskarp, men der er også begrænsninger. MTB ruter i BSIM skal man generelt holde sig fra, det gælder også hvis man kører på en Pro / Pro 2 Wheel-on trainer. Har kan det svinghjul og magneter simpelthen ikke nå at skifte hurtigt nok, på ændringerne i terrænet. 

Svinghjulet har en god tyngde, jeg har ikke kunne finde det præcise tal, men jeg gætter på 8kg eller noget i den dur. Trådet føles meget jævnt og realistisk.

Samling af træneren og “whats in the box”

Selve samling af trainer og  montering af kassette går let som en leg, der skal faktisk ikke bruges noget værktøj overhovedet. Installation og opsætning af software ligeså. Har man allerede en Bkool profil eller ved anden træningsplatform tager selve opsætning ikke særlig lang tid. 

I kassen er der en strømforsyning, en kadencesensor (BT & ANT) adaptorer til 12mm stikaksler, samt naturligvis også “almindelige” landevejsstikaksler. En ANT+ montager, et 3 mdr. BKOOL Premium abb., samt en manual. 

Jeg er blevet spurgt om Bkool’s Software er skrevet sådan, at man ville kunne få en fordel når man kører løb i feks Bkoolligaen.dk eller på Zwift. Her er svaret nej. Den er lige så ubarmhjertig som Kickr, Direto osv og holder realistiske watttal og hastigheder.

Vedrørende snyd ser jeg ikke samme mulighed som f eks med Wheel-on trainere, hvor man med en Speedsensor og et par magneter kan fuske sig til højere fart i BSIM, eller hvor manipulation med dæktryk også kan give en væsentlig fordel. Vi har dog endnu ikke haft den skilt ad så kan ikke sige hvordan det ser ud under overfladen. 

Jeg har adgang til 4 forskellige Pro og de opfører sig så forskelligt, at de er for upålidelige som reference. Der er dog uden tvivl en del der vil opleve at træde færre watt i BKOOL ligaen, ved et skifte, men de vil til gengæld være få en mere præcis repræsentation af egen formåen. 

Konklusion

BKOOL har lavet en solid og brugervenlig træner, der er let at slutte til de virtuelle universer som den er tiltænkt til. Rokkefunktionen kræver tilvænning, men det går overraskende hurtigt. Hvert år hører man om folk der får skader ved at sidde mange timer på en statisk hjemmetræner, her kan Smart Airs vippefunktion vise sig at være rigtig smart. 

Der er modstand nok i træneren til selv den mest kraftfulde rytter (er vores oplevelse), så her vil alle finde god udfordring, samtidig fungerer trænerens justering af modstand hurtigt og præcist. 

Den måler umiddelbart watt fornuftigt og præcist. Her vil mange der kommer fra BKOOLs andre enheder opleve den kedelige overraskelse, at de ikke kan træde helt så mange watt som de troede, men omvendt kan man ikke rigtigt kritisere BKOOL, for at have lavet en præcis træner. 

Alt i alt er det en rigtig fornuftig “direct drive” træner BKOOL har smidt på markedet. Prisen er dog i den høje ende. 

Pris: 8999,- Kroner 

PROS :

  • Jævnt tråd
  • Nem at montere og sætte op
  • Lækker lyd fra friløbet
  • Forbavsende stabil
  • Præcis – målt i forhold til Rotor INpower / POWERTAP 1
  • Fed farve, antracit metal
  • Mindre støj end tidligere Bkool trainere

CONS :

  • Sart lakering – måtte gerne have været pulverlak
  • Cover i hård plast – kan give resonans
  • Rokkefunktionen kræver tilvænning
  • Tester føler at traineren læner mod venstre
  • Pris og rygte – Burde måske være prissat med Tacx Flux, Elite Direto og Wahoo Kickr Core og ikke i high end segmentet.

Specifikationer

  • Kan svinge fra side til side – 6 grader til hver side
  • Simulere stigninger op til 25%
  • Modstand: 3000 watt
  • Hastigheder op til 70 km/t
  • Præcis watt måling (+/- 2%)
  • Bluetooth & ANT+
  • Kompatibel med 12mm aksler – Herunder boost.
  • Støjsvag
  • Vægt: 24kg
  • Sram og Shimano kompatibel (kassetter 7-11 speed) Samt 12 speed kassetter til samme body.
  • Mål: H: 71cm – B: 70cm – L: 84cm

DISCLAIMER: BKOOL har stillet en Smart Air til rådighed for AltomCykling.dk til at lave denne anmeldelse. Vi har ikke modtaget betaling fra BKOOL i forbindelse med denne test. Testeren har uden begrænsninger skrevet sin ærlige mening, og oplevelse af maskinen. BKOOL har tidligere annonceret på AltomCykling.dk.