Efter at jeg sidste vinter drønede rundt på Canyons experience model – Grizl, har jeg denne vinter været så heldig at prøve performance-modellen Grail. Jeg har forsøgt at få det bedste ud af tiden med gruskværnen – omend sygdom, skiferie og det fuldsændig cykelødelæggende vinter- og regnvejr i Østjylland har været hårde modstandere.
Af Søren Kuipers | Foto Uggi Kaldan // AltomCykling.dk
Kendt cykel med nyt styr
Canyons Grail gruscykel har været på markedet et godt stykke tid. Siden 2018 har Grail (i carbon-versionerne) været udstyret med det unikke dobbeltdækkerstyr, som nogle virkelig elskede, og andre elskede at hade. Canyon har dog ønsket at tage cyklen til et andet – og måske – hurtigere niveau. Dobbeltbarerne er i Grail Generation 2 helt væk. Til gengæld er cyklen nu udstyret med et fedt gravel-specifikt styr med flare og aerobars. Er du vild med det gamle dobbeltstyr, så fås cyklen endnu i generation 1.
Tilbage i 2019 prøvede jeg cyklen med dobbelt-dækker-styret, og jeg fandt mig ikke til rette med det. Den nye Grail er i min optik en racercykel til grus. Der er fortsat masser af muligheder for at montere tasker mm., men den egner sig altså supergodt til hurtige rides på gruset og/eller i mudderet, og cyklen er bestemt ikke langsom på landevejen, med et par smalle dæk.
Gravel med race-opsætning
Grail’en har været i Canyons produktion i snart seks år, og og nu har Canyon besluttet at tage cyklen tilbage til tegnebrættet og fokusere mere på at differentiere den fra Grizl. Således der i højere grad er en cykel til oplevelse – Grizl – og en cykel til fart – Grail. Vi er fan!
Jeg har fået stillet en medium ramme stillet til rådighed af den gode Carsten fra Canyon i Randers. Jeg er selv 184cm, så jeg ligger lige mellem medium og large, men med en akselafstand på mere end 100cm oplever jeg, at en størrelse medium er lang nok og samtidig agil til at få det optimale ud af cyklen. Det holder fuldstændig, og jeg har hurtigt vænnet mig til at sidde mere kompakt – uanset om det er på grus eller på asfalt.
Hvis jeg skulle rådgive nogen, så se om I kan finde en model derude i kan prøve. Jeg har med stor succes kørt på medium-rammer fra Canyon, selvom jeg på andre mærker kører large eller størrelse 56. Hvis jeg skulle navigere rundt på en større model, da tror jeg, at jeg ville opleve den som sværere at styre i tekniske områder.
Den nye Grail fortsætter med at tage en maksimal dækstørrelse på 42 mm. Cyklen kom med 40 mm Schwalbes G-One RS Evo, og de performer virkelig godt. Deres adventurecykel Grizl, har til sammenligning plads til 50 mm bred gummi, hvis du er mere til de helt bredde sutter.
Rørformerne på den nye grail er taget fra Canyons landevejscykel Ultimate, inklusive den D-formede sadelpind, som jeg havde stor glæde af i sommer. Som det er tilfældet med mange moderne cykler, kommer grailen med et meget strømlinet og kabelfrit udseende, da alt er pænt anbragt inde i stellet.
Cyklen en udstyret med Shimanos GRX Di2 gear- og bremsegruppe. Den fungerer optimalt, og det kører godt – selv når det knaser. Jeg var heldig at prøve et to-klingsetup med 48/31 foran. Det er dog ikke meget jeg bruger en 31 klinge i Danmark, når man også har en 11-34 11 speed bagpå. Men garanteret fedt, hvis man skal på gruseventyr i mere bjergrige lande. Det fungerer bare, og jeg er vild med detaljen at man kan oplade direkte gennem styret i stedet for at skulle huske af af- og påmonetere diverse batterier.
Fede hjul
Hjulene er DT Swiss’ grusspecifikke GRC1100. De er virkelig letløbende og kommer med high-end navet 180. Det ruller ekstremt godt, og når jeg har kørt på landevejen holder jeg høj fart, selvom jeg kører på 40mm graveldæk. Cyklen minder meget om at køre på en endurance-cykel, når man cruiser på landevejen. Så den er virkelig alsidig med sådan et hurtigt og agilt hjulsæt. Men vær alligevel opmærksom på, om det er dette hjulsæt du vil køre på til træning. De er edderhurtige, men jeg synes at opleve, at der godt kan komme en smule skidt ind i selve hjulene – lige omkring stikakslerne. Og med en samlet pris over 50.000 kroner for hele cyklen, da er hjulsættet en god del af budgettet. Vægten er lige på den anden side af 1.500 gram med en fælghøjde på 42mm.
På grus og på asfalt
Når det kommer til, hvordan Grail CFR føles at køre, er det svært ikke at starte med styret. Endelig er dobbeltdækker styret væk. Til gengæld kommer der et meget bredt styr. Jeg kæmpede lidt med det i starten af testperioden. Styret på min størrelse medium Grail målte 44 cm hætte til hætte og havde stor flare, og jeg fandt det svært at blive helt komfortabel med. I betragtning af, at fokus på denne Grail er stærkt vægtet på aerodynamik og fart, synes jeg, at styrvalget er en smule overraskende (og en anelse for bredt for min smag), da trenden går i den modsatte retning, når det kommer til styrets bredde. Flere vælger smallere, mere aerovenlige styr, som vi ser på landevejscykler.
Skulle jeg bruge cyklen over flere sæsoner, ville jeg sandsynligvis have forsøgt at se hvilke muligheder Canyon har i forhold til at skræddersy styrbredde, frempindslængde mm. Det er altid værd at overveje de integrerede aero cockpit, som giver lille mulighed for at tilpasse efter ens behov. Det er en smagssag.
Jeg var dog særlig glad for Fizik Vento Argo X1 saddel, cyklen er udstyret med. Dette er dog helt personligt, så svært at rådgive om det vil passe alle. Men for mig er denne saddel virkelig god – også på de længere ture.
Stabilitet er et nøgleord for denne grusmaskine. Grail’en håndteres ganske nemt og smidigt. Det betyder, at du kan stole på, at cyklen ikke laver nogle rykkende bevægelser, hvilket er nyttigt på løse grussving – jeg vil sige, at dette er en cykel, der er meget velegnet til typer som mig, som elsker de lange lige og hurtige grusstræk. Er du til mere cyclo-cross tekniske ufordringer skal du nok vælge sådan en kværn – uanset hvilken cykel jeg håndterer, bliver jeg aldrig et teknisk vidunder. Og jeg har også tæsket cyklen igennem på en del landevejsstræk – da mange alternative veje har været optaget af is, sne, og kæmpemæssige vandpytter.
Jeg har haft et par småmekaniske problemer – og en enkelt større punktering, og der er der i Grail’en et integreret tool-box i skrårøret, som jeg faktisk også synes Canyon er sluppet ret godt fra. Der kan være overraskende meget, og der følger en blød – og støjdæmpende – pose med. Og så slipper man for masser af ting i lommerne, for stor saddeltaske osv. Tak for det.
Konklusion
Den nye Canyon Grail tilbyder: hastighed uden at gå på kompromis med komforten. Den er blevet forbedret med hensyn til alsidighed, og jeg er ikke i tvivl om, at på trods af dets lidt kraftige udseende, ville denne cykel være en fantastisk allrounder for en, der er seriøs omkring racergrus, men også nyder en landevejstur.
Jeg har desuden været heldig at kunne deltage i et par sjove social-rides, hvor der er kastet lange blikke efter den, når den har accelereret væk fra feltet og gået i udbrud, som var det en fuldblodsracer. Så tjek gerne DGI‘s hjemmeside ud – er findes der masser af fede ture under konceptet Kaffegrums og Grusveje.
Samlet set er det en meget alsidig cykel, der kan vinde et løb og fungere som en ledsager til weekendeventyr. Vejledende står den til 54.999 kroner, men den kører simpelthen også som en drøm. Gid jeg kunne have prøvet den i decideret solskin.
Tak til Canyon og deres danske repræsentant Carsten for lån af den monster fede cykel!