På lørdag er der cykelløb i Vejen, mens der søndag kun er forbeholdt løb for A og U19, i henholdsvis Post Cup, og Lindberg Cup.

Man kunne selvfølgelig vælge at tage til Sjælland, søndag, men det har jeg nu ikke tænkt mig. I stedet tager jeg et smut til Oksbøl og hjælper 5 af klubbens motionister med at få et godt resultat i Oksbøl Teammatch.
Ruten i Vejen er en af “de flade” ruter i DK. Ruten har jeg kun kørt en enkelt gang, da Vejen sidste år afholdte løb i Brørup, i forbindelse med Post Cup.
Sidst jeg kørte var dog i D, hvor det blev til en 11. plads.
Desværre ser det ikke ud til at der kommer overvældende meget vind på lørdag. Det gør desværre at de lidt lettere drenge, som samtidig er stærke, får det lidt nemmere med deres trælse ryk, men en tungere rytter, som mig, der foretrækker den seje/hårde monotone kørsel bør få det sværere.
Som jeg husker ruten er der 2 bitte små knolde, på 150-200 meter, men de stiger vist kun 2-3 %, så de bør ikke volde nogle ryttere problemer.
Indtil videre er vi kun 33 ryttere tilmeldt, hvilket jo ikke er ret mange desværre. Det gør at man virkelig ikke kan lade ret mange køre før det bliver farligt. Og samtidig skal man være bevidst om at man faktisk skal ud og lave mange accelerationer, for når feltet rykker, for at svare igen på et angreb, så kan man ikke gemme sig.
Drømmescenariet er selvfølgelig at der kommer +10 m/s vind, som gør at feltet måske splittes relativt tidligt, og det derfor kunne blive til forfølgelsesløb mellem et par grupper, der så sætter en dæmper på de mange angreb. Og så skal jeg selvfølgelig sørge for at ramme den første gruppe ;)
Og hvor er min form? Og hvad forventer jeg?
På flad synes jeg faktisk at jeg er ret godt kørende. Jeg har mine kampe på bakkerne, hvorfor jeg fx har droppet at køre Aarhus-løbet, sidste weekend, og samtidig dropper Odder i næste. Det giver ingen mening for mig at få flere nederlag i år.
Jeg forventer et eller andet sted at der kommer point på kontoen i Vejen. For hvis jeg ikke kan i Vejen så ser det for alvor skidt ud, og det føler jeg ikke helt det gør – kun på bakkerne.
Jeg et nok nået til den erkendelse (og den har været lang tid undervejs), at jeg nok slet ikke har niveauet til B-klassen, som der er blevet kørt i år. Jeg kan stadig ikke sætte en finger på hvorfor det ikke har spillet ordentligt i år. Sidste år, på samme tid, vandt jeg et løb i B, lavede en 5. plads som hjælperytter, og kørte mig på 3. pladsen i Bov i et løb hvor jeg havde ben til at vinde (men blev låst, da U19-feltet hentede os 350 meter fra mål). Jeg har øget træningen med 6-8 % i forhold til sidste år, og har følt mig rigtig stærkt kørende til træning.
Om det er et højere B-niveau, eller et forkert træningsmix fra min side… Jeg ved det ikke. Jeg har desværre ingen watt-tal fra sidste sæson (fik først wattmåler i april), så jeg kan kun sige hvad jeg fornemmer, men har ingen data at læne mig op af.
Næste år hedder det formentlig C-klassen igen. Jeg trænger lidt til at komme tilbage og føle succes, for jeg gider ikke køre land og rige rundt, som i år, for at blive sat i hvert løb. Det giver ingen mening for en 31-årig gut, som ikke har ambitioner om at køre på team eller lignende. Jeg vil have det sjovt når jeg kører cykelløb, og det er altså sjovere at kunne være med til at kæmpe om pointene end at hænge med røven i vandskorpen efter 20-30 minutter og så køre for at overleve en time i feltet, før man falder fra. Så hellere god i C, end dårlig i B.
Men hvis jeg starter i C, så er målet da helt klart at komme tilbage i B i løbet af sæsonen.
Lige her til sidst vil jeg lige runde holdløbet i Oksbøl.
Jeg kørte det første, og eneste, gang i 2011, året før jeg tegnede licens. Det er egentlig et skide godt arrangement, og jeg glæder mig egentlig til at komme derud og køre med min tidligere faste træningmakker, Michael Vestergaard, der faktisk var samme mand der overtalte mig til at køre licens.
Sidst vi kørte ramte vi 40,3 i snit på de 56,7 kilometer. Det tror jeg nu nok vi skal slå i år. Vi starter 6 mand, hvor 4. mands tid tæller. Sidst vi kørte var jeg den svageste af de fire ryttere der kom i mål. I år er jeg nok den stærkeste.
Jeg tror faktisk godt vi kan ramme en top 3.