AOC har fået tilsendt et sæt strikkede skoovertræk, ikke fra mormor, men fra danske GripGrab. De fåes i 4 farver, klassisk sorte, blå, lyserøde og Hi-Wiz gule. Vi tilgiver marketingsafdelingen at de har sendt det absolut mest klassiske sæt, i sorte. De lyserøde havde ellers stået godt til de pink Panaracer dæk, som redaktøren for tiden, uden meget held, forsøger at få til at punktere. (+500km gravel har de indtil videre præsteret?).
Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
Testregimet over dem alle…
Nej, det er ikke hvad vi laver her på bloggen. Det er ikke fordi jeg vil kalde vores fremgangsmåde decideret uvidenskabelig. Helt enkelt, produkter som vi synes er spændende, er vi nogle gange heldige at få tilsendt fra producenterne, andre gange køber vi dem selv. Herefter vi tager ud og afprøver grejet i felten. Empirisk metode kalder man det vist. Fordelen ved denne fremgangsmåde, er at man får et umiddelbart indtryk, og lynhurtig feedback, på det produkt der afprøves. Et øjebliksbillede. En åbenlys mulighed for fejl / unøjagtighed, ved denne metode, er at ét produkt, og ét brugsscenarie, naturligvis sjældent afdækker alle facetter og eventuelle fejl, ved et givent produkt.
Her på AoC sætter vi en ære i at fortælle om de produkter vi prøvet af, så ærligt vi kan. Faktisk har vi én regel, som vi altid forsøger at efterleve, efter bedste evne. Hvis vi anbefaler et produkt, så skal vi også have lyst til at møde læserne, ude på cyklen, der baseret på vores anbefaling, har købt det produkt vi har anbefalet.
Vi skal ærligt kunne se den læser i øjenene og sige – “Hey… du har købt de der lyserøde Panaracer dæk… som vi / jeg skrev om… er de ikke fede!?“. I eksemplet med de lyserøde dæk, vil køberen som regel også oprigtigt brug for opbakningen… men det er en anden historie.
Disse skoovertræk er testet på 100km blandet landevej / grus (blandevej), i primært dårligt vejr, følgende er vores oplevelse.
Skoovertræk holder bare ikke evigt. Fakta.
Det er noget tid siden vi har skrevet om skoovertræk her på bloggen, så lad os lige starte med at kridte banen op. Skoovertræk er noget af det mest udsatte cykeltøj der findes. Cykler du +5000 – 6000km om året, så forvent ikke de holder mere end højest 2 sæsoner, og bliv ikke skuffet hvis de kun holder én. Cykler du kun landevej, holder de måske lidt længere, cykler du også Gravel og MTB, så er der stor sandsynlighed for at de holder kortere tid.
De her skoovertræk virker hverken som om de vil holde længere eller kortere tid end andre skoovertræk. De har dog den fordel at de ikke har nogen lynlås, som er én af de ting der helt sikkert er udsatte på traditionelle skoovertræk, men ellers er det jo ofte bare helt reelt slid, på enten snuden eller under skoen, der ender med til sidst at være årsagen til at der skal købes nye. På den front er indtrykket, at disse overtræk, fordi de er rimeligt tykke, ligger i den mere holdbare ende af skalalen.
Skaftet rigtig højt, hvilket det bare skal være på skoovertræk, i hvert fald hvis de skal bruges i vådt føre. Det er faktisk utroligt der stadig sælges skoovertræk, af den helt korte model, hvor der reklameres for at de er vandtætte!? Det hjælper ikke meget, når vandet uden problemer kan vandre fra dit skinneben, og ned i skoen.
Disse overtræk er så lange, at det tager lang tid, i hvert fald længere tid end to timer i regnvejr, uden skærme, før vandet kæmper ned til skoen og dine tørre strømper. Kæmpe bonus! Overtrækkene er heller ikke lavet med det ellers moderne DWR coating, der er en slags imprægnering (der ikke rigtigt kan holde til at blive vasket) – men derimod en klassisk membran, der omvendt forbliver vandtæt, selvom du vasker dem, men dog godt kan miste lidt af åndbarheden, over tid.
Efter 2 vaske virker disse overtræk stadig som nye, og de ser også stadig nye ud.
Testet på landevejen og på grus, med MTB og landevejssko.
Overtrækket får fint på både mine landevejssko og mine MTB sko. Nu kalder GripGrab selv overtrækket for et “ROAD” overtræk, og selvom det har en lille gummiforstærkning på fronten, så er der ikke meget beskyttelse. Nu har jeg dog omvendt prøvet flere overtræk med langt mere beskyttelse, på Gravel / MTB, og min oplevelse er helt ærligt: der er ingen overtræk der holder ret længe til MTB / Gravel. Så, hvorfor ikke bare bruge dem her, hvis man kan li dem? Det har jeg tænkt mig at gøre.
En udfordring under testen har været at overtrækkende her er varme! De er testet ved 10 og 14 grader, og begge dele var ALT for varmt for mig. Jeg tror vi skal helt ned under 5 grader før jeg ikke sveder i skoene, med dem her på. Her vil der være kæmpe individuelle forskelle, men under 10 grader skal det nok være, hvis det regner, og under 5 grader i tørvejr, før jeg vil tage dem her på. Så må du selv lægge til, eller trække fra, alt efter hvor dine fødders komforttemperatur er.
Jeg tror én af grundende til at de føles ekstra varme, også skyldes det meget høje skaft. Det betyder at de også isolerer det udsatte underben for både kold luft, og naturligvis også vand. Tager du et par uldstrømper på fødderne, under dette overtræk, så har du et RIGTIG varmt set up, som kan holde tæerne varme, også i minusgrader, måske helt ned til -5 til -7 grader? Det i hvert fald min vurdering, og mon ikke jeg tester det, hvis vi får frostgrader, på et eller andet tidspunkt?
En vigtig pointe i den sammenhæng er at overtrækket her ikke klemmer om hverken fødder eller ben, da det er ret elastisk. Du kan tage nok så meget varmt materiale omkring dine fødder, men hvis du ikke samtidig har sørget for at der er plads til blodgennemstrømning, så bliver dine fødder kolde.
Det her sæt skoovertræk kan anbefales!
100km og to vaske er ikke super meget, en “long term test” er det i hvert fald ikke. Men har forsøgt at give dem godt med tæv, på blandet underlag, i dårligt vejr, og de har taget imod de tæsk, og holdt stand. Har endda gået op og ned af et par stejle MTB bakker, og de er overraskende holdbare under bunden, jeg har i hvert fald oplevet skoovertræk der så langt mere slidte ud, efter den behandling dem her har stået model til.
Måske er det netop fordi de er strikkede, så materialet ikke så let bliver hullet under bunden, og tager imod “cuts” – det er da en teori. Rammer skosnuden asfalten med 40+ i timen, så forventer jeg dog at disse, ligesom alle andre overtræk, ikke holder ret længe, men ærlig snak, dette virker som et af de mere slidstærke sæt overtræk jeg har haft glæden af at prøve.
Kan anbefales, særligt når det bliver lidt koldere, og det gør det forhåbentlig også snart.
Flandrien Waterproof Knitted Road Shoe Covers – set hos Cykelexperten.dk til 529 kroner
Testeren bruger str.43 i sko, og overtrækket angives at passe fra 42 – 44, vores vurdering er at den angivne størrelse er retvisende.
Tak til GripGrab for at sende os et sæt til test, de vil blive brugt flittigt denne vintersæson!