Fik i går lov at prøve den nye LOOK 765 sammen med Lezynes Super GPS, det var på en kort tur træningstur, så naturligvis kan jeg ikke vurdere hverken alle rammens egenskaber eller GPSens for den sags skyld, men her er et lille førstehåndsindtryk, inden jeg får Lezyne Super GPS og en LOOK til lidt mere intensiv test senere på året.
Af: Uggi Kaldan
LOOK 765 – Endurance… med race på
765eren kalder LOOK for en enduracecykel, det vidste jeg ikke da jeg første satte mig på den, og det var nok heller ikke det jeg lige havde gættet på hvis jeg var blevet spurgt umiddelbart efter min tur i dag, det er i hvert fald ikke en endurancecykel der er bygget til f.eks. flandern rundt, det er den efter min mening for stiv til.
Nu er cyklen naturligvis også ekstra stiv, fordi den lånte model faktisk kun var en 53er (kører normalt 56), og som det ses (på billedet længere nede red.) er den temmeligt aggressivt sat op, med høj saddel, og lang frempind, det gør naturligvis heller ikke noget videre godt for komforten.
Uanset race set up, så er cyklen heller ikke tænkt som en 100% endurance cykel, det er nærmere en slags komfortabel “race cykel”, med muligheden for at lave den rigtig race hvis du sætter den op som den testcykel jeg har lånt. Køber du derimod en mere “rigtig” størrelse, og sætter den lidt mindre aggressivt op, så vil cyklen helt sikkert være mere komfortabel, og mere “endurance”. Jeg oplevede race udgaven.
Men hvorfor kalder de det så overhovedet en “endurance racer”?
Fair spørgsmål – forskellen ligger i geometrien på rammen og den måden carbonrammen er støbt på. Overrøret er kortet lidt så du ikke sidder helt så strukket ud, og samtidig er kronrøret forlænget, hvilket er med til at give en mere oprejst position – selvom du “slammer” din frempind helt i bund, vil du altså stadig sidde lidt mere komfortabelt / oprejst. Derimod har rammen ikke indbygget samme synlige “flex” på bagstagene som andre mærker, derimod har 765eren en mindre synlig og dermed også mere afdæmpet støddæmpning, valg af carbonfibre og måden de er lagt på, skulle absorbere vibrationer og stød, men som sagt var det én af de ting der var svære at vurdere på en meget aggressivt indstillet cykel.
Hvis du vælger en meget lille ramme og en lang frempind der peger nedad… som på testcyklen, der altså er sat op til en rytter der ligger og træner noget mere seriøst end f.eks. undertegnede, så udligner du naturligvis ret meget af “endurance effekten” som producenten har tiltænkt, men det behøver man jo så heller ikke.
For mange vil den her cykel være et rigtigt godt kompromis mellem to verdener, hvor de helt dedikerede endurance cykler godt kan blive for bløde for mange, og de virkeligt stive “race” cykler – kan blive for træls på længere ture.
På min korte tur (ca. 1,5 time) var min oplevelse at cyklen i det her setup var overraskende responsiv på bakkerne, på trods af tunge træningshjul og durano plus dæk. På lige stræk føltes den ok behagelig, men raceopsætningen på testcyklen gjorde at jeg ikke kan vurdere hvordan cyklen vil være som langdistancecykel, det var den simpelthen for aggressivt sat op til (for mig). Den høje saddelpind gjorde dog at cyklen ikke føltes som beton at sidde på, samtidig med at rammen var stiv når man trådte til.
Det virker som en rigtig fed allround cykel for den erfarne motionist der godt kan li at køre nogle motionscykelløb hvor man kører lidt væddeløb, men men også godt kan li at køre en tur med vennerne, uden at skulle sidde som en pil.
LOOK 765 priser:
Ultegra og aksium hjul – 22.000kr
105 mix og shimano RS010 hjul – 17.000kr
LEZYNE – billig GPS uden dikkedarer.
En time i stuen og et par timer på rammen med en ny elektronisk dims – det er ikke meget i forhold til at vurdere en helt ny enhed man ikke kender. Mit korte bekendtskab med Lezyne Super GPS har dog efterladt mig meget positiv.
Enheden kan alt det man forventer af en GPS – og så faktisk en hel del mere, i hvert fald i forhold til hvad jeg forventede til prisen, f.eks. lang batteritid, SMS mv.
Jeg parrede enheden med mit pulsbælte, det var let. Da enheden allerede var parret med den wattmåler der sad på cyklen prøvede jeg ikke at parre disse, men menuen var let at finde rundt i, så det var positivt. Man skal lige tænke lidt, fordi det ikke er Garmin – men det er jo bare fordi man måske (som jeg) faktisk aldrig har prøvet andet, he he, skræmmende faktisk.
Lynhurtig – med alt hvad jeg har brug for… til en skarp pris!
Der var engang hvor folk synes en cykelcomputer var grim… uanset hvad, det er der stadig mange den synes. Men de små enheder der fandtes i starten, dem kunne folk lige leve med. Jeg husker stadig da jeg tilbage i Garmin 500s storhedstid, formastede mig til at bruge en iPhone som cykelcomputer, det kastede mange hånlige kommentarer af sig. Nu køber selvsamme hånlige gutter gladeligt Garmin 1000, som nærmest er større end den gamle iPhone…
Der findes dog stadig mange purister derude der synes at en cykelcomputer helst ikke skal være for stor, og som godt kan leve uden kort i farver og hvad den slags enheder efterhånden ikke tilbyder. Lezyne Super GPS tilbyder alt det essentielle, og lidt til – i en klassisk pakke, der ikke fylder for meget.
Den er super robust bygget (virker det som) og så er den hurtig – den tænder hurtigt, den gemmer dine rides lynhurtigt, og den slukker hurtigt – og så holder den strøm – Lezyne angiver ca.22 timer – det er 7 timer mere end f.eks. en Garmin 520.
Det positive
- Masser af muligheder for indstillinger af watt visning
- Mulighed for at få vist text beskeder mv. på skærmen (Bluetooth og ANT+)
- Virker robust og holdbar
- GLONASS og GPS
- 22 timers standby
- Linker automatisk til STRAVA (via TAPIRIIK eller SYNCMYTRACKS)
Det negative
- Man har ikke så mange muligheder for indstillinger af info på skærm (men nok til mig).
- Kan ikke vise “lap cadance” – lille detalje… men ok, det er faktisk noget jeg bruger.
- Der er ikke mulighed for “grade” / stigningsprocent.
- Du skal vise “speed” den kan ikke “fjernes”.
- Der er ingen “sider” og du kan højest vise 4 data felter ( -du kan dog få de enkelte felter til at veksle mellem info, det kunne f.eks. være avg. cad / avg. speed – som man ikke behøver at kunne se hele tiden).
Lezyne har lavet en rigtig fin lille enhed, der for mange vil være et glimrende alternativ til f.eks. Garmin. Den har rigtig mange af de samme muligheder, til en lidt lavere pris, og for nogen vil det også være sjovt at have noget som alle de andre ikke har, men det skal selvfølgelig fungere, og det gør Lezyne Super GPS.
Glæder mig allerede til at prøve den noget mere.
Lezyne SUPER GPS pris: 1599 kroner