GEAR: Lezyne KTV – robuste, minilygter

GEAR: Kender du det. Du cykler afsted på en lille eftermiddagstur, måske ned forbi din lokale cykelhandler. Måske falder du i snak over en kop kaffe. Inden du ved af det, er der gået to timer. I december hvor dagene er ca. 2 timer lange (føles det som om), så er det pludselig mørkt, når du skal hjem.

Hvad gør man så? Man køber naturligvis et par nye cykellygter, for lygterne ligger naturligvis derhjemme, det var jo kun lige en kort tur. Nu opstår dilemmaet, skal man købe et sæt billige engangslygter, der er så dårlige, at man nærmest ikke orker at købe nye batterier til dem, når de løbet tør?, eller, skal man købe et sæt lidt bedre lygter, selvom man allerede har rigeligt med lygter (det er ikke første gang, det sker det her) – og dermed tilføje endnu et sæt lygter, til den efterhånden bugnende samling, hjemme i skuffen?

I en eller anden forskruet, ansvarlig, forbruger verden, så giver det alligevel bedst mening at købe det lidt bedre sæt lygter, så jeg valgte et sæt Lezyne KTV til 299,- kroner.

Hvorfor kun USB opladning?

Lygterne er nyeste iteration af Lezynes KTV linje, den tidligere udgave var et klassisk “opretstående” cykellygte design, i aluminium. Denne nye lygte, er den mere moderne “aflange” udgave, man kunne måske kalde det “cigar” design?

Lezyne hævder at de formår at udnytte et absolut maksimum af LED pærernes lys ved at have optimeret parabolen der reflekterer lyset, således at der kommer mere lys ud af lygten, og det giver altså længere batteritid. Nu vi er ved batteritid, så er vi også ved mit største irritationsmoment ved moderne cykellygter, nemlig at de alle sammen (næsten), skal oplades via USB.

Man har efterhånden så mange dimser der skal oplades, at det kræver 10 måske 20 stik, parkeret et eller andet sted i huset, fyldt med oplader. Det tager 3 timer at lade de her lygter op, så man skal huske det i god tid, inden man skal afsted på en længere tur, hvis man altså ikke er typen der altid husker at lade sine ting op, efter hver tur. (Jeg er ikke den type).

De holder jo i øvrigt ikke evigt sådan nogle batterier, så alle USB lygter, med internt batteri, kommer med en slags indbygget forældelse. Når batteriet er dødt, er lygten død.

Super holdbare lygter!

Uanset om man er til USB opladning eller savner at kunne skifte batterierne, så er en ting dog sikkert med disse lygter, du skal seriøst mishandle, dem før de går i stykker. De er virkelig solidt bygget, og lever op til standarden “IPX7″, hvilket på almindeligt dansk betyder, at de kan holde til at ligge under 1 meter vand, i mindst 30 minutter.

Så tag dem endelig med ud på cyklen i ALT slags vejr, for det er de bygget til, og både glas og gummi virker også af rigtig god kvalitet. Lygterne her virker til at kunne holde ekstremt længe, og man skal virkelig gøre sig umage hvis man skal ødelægge dem, selv et styrt vil de sandsynligvis overleve, de virker i hvert fald meget solide.

Forlygten kommer med både “clip on” og drejelig base, der samtidig fungerer som lås på elastikken (drej lygten en kvart omgang, monter elastik, drej lygten tilbage henover elastikken, og den er “låst”). Sjovt nok har baglygten ikke samme system, jeg vil ellers mene det kunne være brugbart på både for, OG baglygte?

Betjeningen af lygterne er ekstremt enkel. Der er én knap, tryk og hold den nede for at tænde eller slukke lygten, klik på knappen for at skifte mellem de 5 forskellige indstillingsmuligheder, begge lygter tilbyder.

Der er kontinuerligt lys, o enten kraftig og eco mode, og så 3 blinkende variationer.

Udmærket forlygte til navigation, og fin synlig baglygte.

Forlygtens 2 kontinuerlige lysindstillinger, giver begge rimelig mulighed for at se vejen foran dig. Den højeste lysindstilling “blast” på 70 lumens vil endda kunne bruges i skoven, men forvent ikke ikke at kunne blæse ned af et spor full gas med den her lygte, det er den ikke kraftig nok til. På landevejen, eller på et ukompliceret gravelspor, er den dog helt fin.

Lezyne angiver 2 timers lys på denne indstilling, i 3 grader fik vi 1 time og 45 minutter ud af lygten. Det er fair nok at lygten ikke helt holder det angivne antal minutter, når den bliver testet ved så lav temperatur.

Har fotograferet henholdsvis “blast” og “eco”, ved nøjagtigt samme kameraindstiling herunder, hvilket giver en meget god indikation på forskellen mellem de to indstillinger, i forhold til hvor meget de lyser op hver især.

“Economy” indstillingen er på 15 lumens, og den ville jeg ikke køre med i skoven med, men måske på gravel. Der er dog så lidt lys, at et hul eller andre ubehageligheder, sagtens undgå din opmærksomhed. På landevejen ville jeg ikke have betænkeligheder, ved at køre på denne indstilling.

Derudover har forlygten en “dayflash” indstilling på 200 lumens, så bilerne virkelig kan se én, forfra?? – selvom solen skinner. Jeg tænker, at jeg hellere ville have et haft kraftig rød lygte bagud, i dagslys, men det er måske ikke lovligt? De kraftige blink findes i hvert fald ikke som indstilling til baglygten.

Baglygten kan ligesom forlygten lyse “blast” dog kun med 10 lumens, eller “economy” med 3 lumens, hvilket jeg har fotograferet herunder, og det giver fin synlighed, i 12 timer. Lygten kan dog også “flashe” med hele 10 lumens, ligeledes i 12 timer, og det det mener jeg faktisk giver bedre synlighed og skaber mere opmærksomhed bagud, med en lygte der blinker klart og tydeligt, end et stabilt, men lys, i lavere styrke.

Du kan tjekke batteristatus ved at klikke en enkelt gang på knappen, når lygten er slukket. Hvis du får et grønt lys har lygten mindst 50% strøm tilbage. Du får en tilsvarende indikation når du slukker lygten efter en tur på cyklen.

Begge lygter har glas ud på siderne af lygterne også, der skaber synlighed ud til siderne, sådan skal det være, i 2020.

Konklusion – et fint sæt lygter

Du får ikke en hamrende kraftig forlygte der kan bruges på MTB i skoven, eller til tekniske gravelruter (om natten) ned dette sæt, men til pendling og almindelig landevejskørsel er disse lygter absolut glimrende.

Du skal huske at lade dem op, men på med “economy” indstillingerne, der sagtens kan bruges til at cykle med om aftenen, så får du så mange timers lys, at du trods alt ikke behøver at lade dem op oftere end hver 2 – 3 tur, det bør de fleste kunne huske (selv undertegnede tester…).

Hvis man har behov for et sæt hverdagslygter i lidt bedre kvalitet end de absolut billigste fra supermarkedet, eller et par rigtig fine lygter til turene på landevejen, så kan jeg bestemt anbefale disse lygter. Til mere krævende opgaver, f.eks. MTB i tusmørke / nat, skal du kigge efter noget kraftigere.

Købt hos Bings Bikestore for 299,- kroner.

Vi ses på landevejen.