GEAR: Pirelli P-ZERO RACE TLR – langtidstest

AOC GEAR: Tilbage i Juli måned kørte jeg min første tur på Pirellis P-ZERO TLR RACE, Pirellis bud på et tubeless dæk til landevejen. Det findes også i en SL udgave, forskellen er en lille ekstra stribe punktere beskyttelse i dækket. Vægten er næsten identisk, i det SL udgaven vejer 275 gram og den almindelige RACE udgave 290 gram, altså mikroskopiske 15 grams forskel pr. dæk.

Det bør være en no-brainer for en dansk motionist, at vælge dækket med lidt ekstra beskyttelse, når vægtforskellen er så lille. Samtidig har den regulære race udgave et lille mønster i dækket, der leder vand væk fra dækket, hvis du kører i regnvejr. For mig er den praktiske værdi af sådanne små mønstre utroligt lille. Jeg presser simpelthen aldrig min cykel hårdt nok, i hverken sving eller på nedkørsler, til at kunne mærke en forskel på dæk der er helt slick, og dæk med et lille et mønster som det testede dæk har.

Andre end mig vil måske mærke forskellen tydeligt, på de to dæk, min vurdering er dog at forskellen for de fleste, vil være umærkbar.

Noget andet som for mig har langt større betydning er hårdheden af dækket; er gummi blandingen er blød nok, til at skabe den følelse af kontrol og sikkerhed der skal til i sving (og på nedkørsler), for at man virkelig føler sig sikker og tør presse cyklen bare lidt ud over motionist komfortzonen. Den sikkerhed giver de her dæk, og det er et kæmpe plus i min bog, at man har følelsen af virkelig godt greb, både under tørre og våde forhold.

Bemærk billedet herover, hvor der trods 1000 kilometer udenfor, på beskidte danske landeveje og endda enkelte grussektioner, stadig er den her “nulrede” overflade, der er med til at give følelsen af utroligt godt greb, under selv våde forhold. Dækket er hverken kørt fladt på toppen, eller helt glat, det er bare helt super at køre på, selv efter 1000km.

Samtidig kan det konstateres, at selvom jeg har kørt både grus og på landet, hvor det der med at feje cykelstier, sker ligeså ofte en dansk politiker, med et flertal bag sig i folketinget, stilles til ansvar for åbenlyse lovbrud.., så er både fordæk og bagdæk stort set frit for “cuts” på kørefladen, 4 cuts i alt har jeg kunne tælle, i størrelsen som ses herunder, og hvor jeg tænker 2 af dem er skyld i de punkteringer jeg har haft (2 stk).

Begge er blevet lappet af TL væske, og jeg har blot skulle pumpe lidt ekstra luft i dækket, og så køre videre. Ved begge punkteringer er jeg desuden sluppet for TL væske på både cykel og tøj. Det er naturligvis lidt heldigt at hullerne ikke har været større, men jeg vil alligevel påstå at kombinationen af gode TL dæk, og god TL væske, har været medvirkende faktorer til mit held.

Den gode TL væske?

Det er ikke uden betydning hvilken TL væske man vælger, og holdningerne er mange. Da jeg ikke er stor fan af sammenligningstests, fordi der kan være så mange variable, så vil jeg holde mig til at sige at jeg til test af disse dæk har brugt Zero Flats Competition, og det har fungeret ekstremt godt. Væsken har været i mine dæk i 4 måneder (50ml i hvert dæk), uden at tørre ud, og der er stadig omkring 40ml tilbage i fordækket, da jeg kiggede på det i forbindelse med testen her. Trods mindst 1 punktering. Godkendt.

Jeg købte 1 liter, til 250 kroner, hos Bikestore.dk, og det giver ca. 15 kroner pr. påfyldning i racerdæk, og omkring det dobbelte til gravel. Givet at det indtil videre har holdt uden problemer til landevejskørsel, med punkteringer, i over 4 måneder, uden synlig udtørring, giver jeg det en mulig levetid på helt op til 12 måneder, det bør i hvert fald holde en sæson, hvis du har et tæt system, hvilket desværre ikke altid helt er tilfældet med TL. Det giver sammenlagt en fordelagtig kalkule i forhold til et evt. forbrug af slanger i forbindelse med punkteringer i samme tidsinterval.

Hvis du har et TL set-up der siver lidt hele tiden (typisk at man skal pumpe inden hver tur) – så er det meget sandsynligt at levetiden på din TL væske vil være væsentligt forringet, i forhold til mine erfaringer beskrevet ovenfor, da luft som bekendt reagerer med TL væsken og får det til at størkne, så et dæk der “lækker” er ikke godt for holdbarheden af væsken inde i dækket.

Pirelli P-Zero RACE – for og imod.

Selve dækket har et forholdsvist lille kammer i forhold til f.eks. GP5000 og Specialized RapidAIR 2BLISS, men dækket måler den angivne bredde på mine Black Inc Sixty fælge, nemlig 28mm, illustreret med min lineal herunder – (jeg skal snart have købt den skydelære…). Det er bare nogle millimeter lavere end de to andre dæk nævnt, hvilket måske kan have betydning for komforten, men jeg har ærlig talt ikke bemærket det, dækket her er ret komfortabelt i 28mm versionen.

Omvendt kan det også være dækket, pga. den lidt lavere profil, er lidt mere stabilt i sving, og dermed kan presses mere, men igen noget jeg overhovedet ikke har overvejet under testen. Jeg kan bare konstatere at jeg synes de ruller godt, føles til at have rigtigt godt greb, og så lader holdbarheden til at være rigtig god. Så kan der vist ikke gives større ros til et dæk.

Det var det postitive. På den negative side er monteringen. Mens den lave profil gør at dækket virkelig smyger sig om fælgen, hvilket måske er grunden til at mit TL set-up slutter så tæt som det gør, (jeg har kørt 14 dage, på arbejde hver dag, og kun mistet 1 bar i begge dæk), så oplever vi her på redaktionen at dækkene er  sværere at montere, end de to andre dæk nævnt ovenfor. Jeg sendte et sæt til Jeppe Tolbøll der har nøjagtigt samme hjul som jeg selv har, for at få hans oplevelse og en vurdering i nogle “rigtige cykelløb” (Dansk B licens Red.).

Men det blev aldrig til noget, Jeppe kunne simpelthen ikke få dem til at springe ud på fælgen, og han har ellers monteret mange andre TL dæk på sine hjul. Det er en ringe trøst, at jeg drillende kunne sende ham en video da de kom retur på “redaktionen”,  hvor det lykkedes mig at montere begge dæk på mine hjul. For jeg synes faktisk også de var lidt besværlige at få på, og måtte bikse lidt med dem, og konklusionen må være, at de her dæk i hvert fald ikke umiddelbart er de letteste TL dæk på markedet at montere.

Det har i hvert fald både drillet mig, og Jeppe fik dem aldrig monteret. Her kan Pirelli måske udvikle lidt fremadrettet, det ændrer dog ikke på at dækkene KAN monteres og det er ikke usandsynligt at andre slet ikke oplever de problemer vi har oplevet, TL er bare lidt mere fintfølende, og fælge er stadig forskellige både i diameter (de bør ikke være det, men det er de) og i bredde, hvilket vil give variation i oplevelsen af om det er enten let som en leg, eller lidt besværligt at montere et dæk.

Når først de her dæk er på , så er det nogle holdbare, velkørende dæk – med mange kilometer i sig, så selvom det MÅSKE tager dig et par forsøg at få dem på, så er det vores / min vurdering her på AoC at det er et sæt dæk der passer rigtig godt til danske forhold – som langt de fleste motionister vil få rigtig mange gode ture på. Vi anbefaler helt bestemt.

Jeg har tænkt mig at køre på mit sæt, indtil jeg punkterer mere end 2 gange på en længere træningstur, måske holder de hele vinteren, hvilket vil være ret utroligt, for et dæk der ruller fantastisk og vejer sølle 290 gram, vi får at se.

God vintertræning derude.

**// Disclaimer – disse dæk er sendt til AOC fra Pirelli. AOC har ikke modtaget betaling for denne test.