Har haft fornøjelsen af i en uges tid at køre rundt på Pirellis længe ventede tubeless dæk til landevejen. Det er en 26mm udgave jeg har testet, i den “tunge” udgave, med ekstra beskyttelse mod punkteringer. Med sine angivede 270 gram (271 gram på køkkenvægten), er det dog bestemt ikke et tungt TL dæk!
Af Uggi Kaldan | AltomCykling.dk
Jeg havde faktisk svoret…
Aldrig mere tubeless på landevejen i 2020, simpelthen fordi jeg havde et par mildest talt irriterende oplevelser sidste år. Nu er jeg tilbage på TL, og ja, det ruller sgu godt, selv i forhold til de latexslanger jeg har haft monteret siden årsskiftet. Jeg har dog stadig et par anker i forhold til TL på landevejen, som vi ligeså godt kan få ud af verden, med det samme.
Pga. det højere tryk man kører med i landevejsdæk, så kan en punktering betyde at du får tubelessvæske ud over ALT – hvis du punkterer. På dit tøj, på dine kammeraters tøj, på din cykel, på dine sko, på dine hjul osv, hvis du derudover ikke kører hjem og vasker snasket af med det samme, så står du med endnu en udfordring. Det kan ødelægge den gode stemning omkring tubeless. For nogle vil temperamentet være til dæk og slange. Jeg er stadig lidt i tvivl om hvor jeg står… men nu prøver jeg Tubeless igen!
Til denne test hoppede jeg ud i Orange Endurance Seal samt en pakke af deres ventiler, med frække farvede ventilskruer, ikke fordi jeg har oplevet de er bedre end andre, men jeg kan bare godt li at smide lidt farver på cyklen, så det her sæt synes jeg er super liret.
Montering i stuen?
Det optimale til montering af TL er at have en kompresser ved hånden. En der kan pumpe masser af luft, i lang tid, men det har de færreste af os jo stående derhjemme. I stedet kan man investere i en såkaldt “AirShot” der er en manuel kompressor, hvor du fylder en lille lufttank, ved at pumpe den med din fodpumpe, og herefter slipper du trykket løs, vha. en lille ventil. Det er der ingen ben i. Du kan faktisk også bruge en Co2 patron, her er særligt de store MTB patroner fordelagtige.
Du kan pille keglen ud af din ventil og hælde TL væsken ned gennem ventilen, jeg plejer dog at fylde det direkte ind i dækket under monteringen, for at undgå at der komme væske i ventilstammen, der senere kan “fedte” ventilkeglen til. Du kan dog med fordel pille ventilstammen ud alligevel, for du kan bedre pumpe dækket op hurtigt, og få det til at “hoppe ud” på fælgen, når du pumper luften direkte i dækket, uden ventilen.
I gamle dage var kanten på hjulene så lille at mange dæk bare hoppede ned i fælgen igen, når trykket forsvandt, men på de fleste moderne fælge, bliver dækket siddende, og er dermed “monteret. Herefter er det bare et sætte ventilkegle i, og så pumpe til det tryk du ønsker. Det er let… på papiret i hvert fald.
Uforudsigelige Tubeless…
Fordi det er blevet lettere, så har jeg gjort det til en vane ofte bare at prøve at smide dæk på, væske i dækket, ventil i, og så bare pumpe op og se om du er heldig. Det var jeg med forhjulet på mine ROVAL fælge. Det hoppede ud på fælgen, no problem og her er er vi så ved en af de andre irritationsmomenter der KAN opstå med TL, for baghjulet var anderledes besværligt at montere.
Her skulle jeg både have ventilen pillet ud, bruge AirShot (3 gange) og komme lidt sæbevand hele vejen rundt i kanten for at få dækket til at glide lidt bedre, så slutter det til gengæld ikke altid helt tæt lidt med det samme, og der kommer derfor ofte lidt TL væske ud og det skal man så fedte rundt med. Det ene hjul, mega nemt. Det andet hjul, besværligt, og sådan er det bare med TL. Uforudsigeligt.
Det er ikke fordi det er et kæmpestort problem, men det er alligevel noget man skal overveje, hvis man hopper med på vognen. Er jeg typen der gider nørde lidt med mit gear, eller skal det bare være let og hurtigt. Dæk og slange ER lettere og hurtigere at bikse med, det er det bare.
Lette dæk, der ruller godt
Nu var de nye dæk på, og de ser godt ud synes jeg, jeg synes også ventilerne er super lirens. Der følger også sorte ventilskruer med, hvis man ikke gider farverne, men det er da næsten kedeligt at vælge sort, når man nu kan få en farve, er det ikke? Nå det er nok ikke alle der er enige i den betragtning, pyt.
På mine Roval C38 hjul måler Pirellis 26mm TLR dæk, 29mm i bredden, men de er ikke så høje som mine tilsvarende dæk fra Specialized og Continental, så kammeret er altså lidt mindre, sammenlignet med konkurrenternes. Det ses på cyklen, hvor jeg synes dækkene ser meget små ud, efter at have kørt med gravel dæk og 28mm hele året. Men det er altså bare en illusion, 29mm er jo rigeligt bredt.
Min oplevelse er at dækket er kontant og race – man kan virkelig mærke underlaget når man cykler med dem på, og samtidig er gummiblandingen tilpas blød til at give sikkerhed i sving, både i tørvejr og når det er vådt. Jeg har cyklet 100km på dækkene, og derfor umuligt at vurdere slidstyrke, min fornemmelse er dog at de har ramt en god gummiblanding til danske forhold, med både holdbarhed og godt greb. Jeg har cyklet 25km på grus også, for at se om jeg kunne fremtvinge nogle “cuts” i dækkene, men det har jeg ikke kunne.
Lille mønster, stor effekt
Det ser ikke ud af meget, mønstret i de nye P-ZERO TLR dæk, faktisk så uanseeligt at det lykkedes mig at vende BEGGE dæk forkert da jeg monterede dem første gang… ak, ikke en fejl jeg kan anbefale, med mindre man altså bare elsker at montere TL dæk. Det lykkedes dog at få dem vendt om, ud at blive totalt fedtet ind, det var faktisk lidt en sejr.
Første køretur var i regnvejr, og selvom mønstret på dækkene ikke syner af meget, så er effekten mærkbar, en anden god grund til at vælge TLR udgaven, og ikke SL, som er mere slick, jeg tænker den udgave vi tester er den bedste udgave til Danske motionister, men skal de være så lette og hurtige så muligt, så findes der altså også en SL udgave.
Pirelli er helt klart med i kampen om TL kunderne
Pirelli har skabt et glimrende TLR dæk, med en imponerende lav vægt, selvom det stadig virker solidt. Vi kan kun anbefale TLR udgaven, efter at have testet det, det er et glimrende dæk. Personligt ville jeg gå en størrelse op til en 28er, jeg synes simpelthen 26eren virker lidt “bette”. Det er naturligvis 100% en smagssag.
TLR fåes i følgende størrelser,
- 700 x 24c, 245g
- 700 x 26c, 271g (aktuel vægt på testet dæk).
- 700 x 28c, 290g
- 700 x 30c, 320g
SL fåes i følgende størrelser,
- 700 x 24c, 230g
- 700 x 26c, 245g
- 700 x 28c, 275g
** DISCLAIMER: Vi har fået testdæk tilsendt fra Italien. Vi har ikke modtaget betaling for denne anmeldelse. AoC bestræber sig på at anmelde produkter så ærligt så muligt, ud fra vores bedste evne, som glade cykelamatører.